انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تمامی جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد در اختیار دارند، گفت: مردم در ایام نوروز به هر مشکلی در بحث دریافت بنزین در جایگاه‌ها برخوردند، با شماره ۰۹۶۲۷ تماس حاصل کنند.
آرزوی برق ۲۴ ساعته برای سه کشور از هفت کشوری که با ایران مرز مشترک خشکی دارند، به حقیقت تبدیل نشده است. بر اساس اعلام موسسه GN Energy، عراق، پاکستان و افغانستان سالانه نیاز به ۱۲۴ تراوات ساعت برق دارند که نصف نیاز این مناطق به انرژی است؛ توسعه کشورهای منطقه و افزایش جمعیت سالانه میزان کمبود برق را تشدید می‌کند.
در ابتدای بهمن‌ماه با کاهش یکباره سهمیه بنزین آزاد از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر در هر کارت سوخت، دوباره تعداد کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها افزایش یافت، به‌طوری که در این روزها شاهد بازگشت کارت‌های سوخت نخی کنار نازل‌های پمپ‌بنزین‌ها هستیم.
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: از آغاز اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث نفت گازسوز تاکنون، ۵۶ هزار خودروی فاقد بیمه شناسایی شد که از بین آنها ۳۲ هزار خودرو اقدام به دریافت بیمه‌نامه‌ کردند اما ۲۴ هزار خودرو همچنان در لیست خاکستری هستند که در صورت مراجعه جهت دریافت بیمه نامه از لیست خارج خواهند شد.
جعفر سالاری نسب در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آغاز طرح سوخت رسانی نوروزی گفت: این طرح با هدف نظارت بر توزیع فرآورده‌ها در جایگاه‌ها آغاز شده؛ زیرا در نوروز حجم بالایی از مسافرت‌ها را داریم و مردم نیاز دارند که خدمات بهتری را در جایگاه‌های مسیر دریافت کنند.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: انتظار ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ شاهد بهره‌برداری از فاز دوم توسعه میدان سراجه و تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد بهره‌برداری از فاز دوم میدان شوریجه باشیم.
درحالی که به ایام پایانی سال و نوروز نزدیک می‌شویم، پیش‌بینی ثبت رکوردهای عجیب مصرف بنزین تا ۱۵۰ میلیون لیتر در روز می‌شود و این به معنای ۱.۵ برابر شدن ظرفیت تأمین و عرضه بنزین نسبت به روزهای عادی سال است.
بررسی پیشنهادهای ویژه ایران به اعضای جی‌ئی‌سی‌اف

ایران به قطب انرژی منطقه تبدیل می‌شود؟

در نشست فوق‌العاده وزارتی هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) ایران به بیان پیشنهادها و ارائه راهبردهایی مهمی پرداخت که یکی از آن‌ها تبدیل شدن به قطب انرژی منطقه و دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در حوزه بالادست و پایین دست بود که به گفته کارشناسان امری دور از ذهن نیست.
این روز‌ها با نزدیک شدن به عید نوروز نیز زمزمه‌ای از سهمیه بنزین عید به گوش می‌خورد. اخباری از افزایش سهمیه کارت سوخت خودرو‌ها به دلیل فرارسیدن عیدنوروز ۱۴۰۳ منتشر شده است.
سوادکوهی گفت: ساختار توزیع و پخش سوخت در کشور ما، یک ساختار معیوبی دارد و تا زمانی که سرشاخه های فساد پذیری توزیع و پخش سوخت مشخص و کور نشود، هر اقدامی که انجام شود، راه به جایی نخواهد برد.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز کشور گفت: در حال حاضر مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری و صنایع غیرعمده به عدد ۶۷۰ میلیون متر مکعب رسیده است و خوشبختانه تا امروز افت فشار گزارش نشده است