پوشش ویژه کرونا

در پرسون از رویدادهای لحظه ای کرونا در ایران و جهان باخبر شوید.

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه سویه‌های جدید این بیماری در برخی کشورها نگران کننده است، گفت: مردم دچار عادی انگاری شده‌اند و با این تصور که آمار کرونا کاهش یافته و به پایان کرونا رسیده ایم، در اماکن عمومی، فضاهای سربسته، وسایل نقلیه عمومی، همایش‌ها، کنسرت‌ها و خیابان‌ها، ماسک‌های خود را برداشته‌اند، با جدیت تاکید می‌کنم که کرونا به پایان نرسیده و شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید همچنان رعایت شود.
شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان تاکنون به ۵۲۰ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است. مرگ شش میلیون و ۲۸۶ هزار و ۷۳۴ نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و ۴۷۴ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۸۵۸ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه سطح انتقال ویروس کرونا پایین است،گفت:‌به نظر نمی‌آید در فاصله نزدیک پیک دیگری را شاهد باشیم.

این روزها وضعیت کرونایی کشور در شرایط مطلوب و آرامی قرار دارد؛به طوری که در مراکز درمانی تعداد کمی از بیماران مبتلا به کرونا حضور دارند و میزان مرگ و میر نیز به پایین ترین سطح طی دو سال گذشته رسیده است.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ضمن تاکید بر اینکه کرونا در کشور به روند کنترل کننده‌ای رسیده است،‌ گفت: با وجود اینکه خیلی به شرایط‌مان خوشبین و امیدوار هستم، ولی حداقل نیاز است که دو هفته این حالت آرامش طی شود تا نفس راحتی بکشیم؛ به همین دلیل هنوز زود است که رعایت پروتکل‌ها را کاهش دهیم.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۴۵۳ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی و۶ بیمار کرونایی فوت شدند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واریانت های امیکرون خطرناک نیست و بصورت عفونت مجدد در افرادی که قبلا کرونا گرفته‌اند و واکسن نزده ها، ایجاد می‌شود و نمی تواند مرگ آور باشد.
محققان ظرفیت‌های شناختی ۴۶ بیمار بستری شده بر اثر ابتلای شدید به بیماری کووید-۱۹ را ۶ ماه پس از این عفونت حاد بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند که تأثیر ابتلای شدید به این بیماری بر توانایی‌های شناختی مغز برابر با ۲۰ سال پیر شدن مغز است.
معاون وزیر بهداشت گفت: اثر واکسن‌ها بعد از چند ماه کاهش می‌یابد و با توجه به بروز زیرگونه‌هایی از کرونا و همچنین پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت که ممکن است جهان موج جدیدی از ویروس را در تابستان تجربه کند، امیدواریم مردم تزریق واکسن را در برنامه خودشان قرار دهند.
وزارت بهداشت اعلام کرده است که افراد بالای 80 سال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند دز چهارم را دریافت کنند.
شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان تاکنون به ۵۱۳ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۲۵۴ نفر رسیده، مرگ شش میلیون و ۲۶۰ هزار و ۷۶۰ نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و ۴۶۷ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۴۲۳ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند.