قنادباشی در گفت و گو با پرسون:

کشورهای حاشیه خلیج فارس چه نقشی در آینده مذاکرات برجامی ایران دارند؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: کشورهای عربی منطقه تحت تاثیر عربستان، سیاست‌های خود با ایران را تغییر دادند.
تصویر کشورهای حاشیه خلیج فارس چه نقشی در آینده مذاکرات برجامی ایران دارند؟

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص نقش کشورهای عربی منطقه در فرآیند احیای برجام میان ایران و طرف های غربی به خبرنگار پرسون، گفت: دولت سیزدهم به دنبال گسترش روابط با کشورهای همسایه جنوبی در خلیج فارس است. این کشورها در حال حاضر تصور می کنند، روابط با ایران به نفع آنها است، به ویژه این که نقش آمریکا در منطقه کاهش یافته و کشورهای محور مقاومت در حال قدرتمندشدن هستند.

قنادباشی گفت: سفر معاون وزیر خارجه به کشورهای امارات و کویت نشان از تمایل آنها برای گسترش روابط با ایران است. البته این کشورها هیچ کدام همسو با ایران نخواهند شد. زیرا در ایران یک مردم سالاری دینی و یا یک حکومت دموکراسی اسلامی وجود دارد که با ساختار حکومت این کشورها تطابق ندارد.

وی افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس هیچ نقشی در مذاکرات احیای برجام ندارند، هر چند آنها تمایل به دخالت دارند، اما این اجازه و همچنین اهرمی برای فشار و تاثیرگذاری در گفت‌و‌گو‌ها را ندارند.

این کارشناس خاورمیانه ادامه داد: دولت سیزدهم در راهبرد خود برای گسترش همکاری‌ها جدی است، از طرفی این دیدارها به این معنا است که شرایط به نفع ایران در حال تغییر و همین سبب گرایش آنها شده است.

قنادباشی تصریح کرد: علت اصلی ازسرگیری روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس، تمایلات عربستان نسبت به این موضوع است. این کشور حامی قدرتمندی همچون آمریکا را از دست داده و در یمن نیز دچار شکست شده که به تضعیف موقعیت آن منجر شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان گفت: کشورهای عربی منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که از دشمنی با ایران صرف‌نظر کنند و به سمت گسترش همکاری‌ها گام بردارند. مسلم است که عربستان در شورای همکاری خلیج فارس نقش موثری دارد‌.

373004