گزارش اختصاصی پرسون به بهانه روز جهانی معلولان؛

«معلولیت، محدودیت نیست» شعار است!

داوود می‌گوید «معلولیت زمانی محدودیت نیست که من بتوانم دوربینم را در دست بگیرم و همانند انسان‌های دیگر امکاناتی برای بهره بردن از وقتم داشته باشم.»

به گزارش سایت خبری پرسون، او زمانی این‌ها را گفت که در کنار پله‌‌های منتهی به یکی از پارک‌های شیراز، روی ویلچر نشسته بود تا کسی به او کمک کند و بالا برود. چشم‌ها و چهره‌اش حکایت از این داشت که اراده، برای امثال او تنها عامل تأیین‌کننده نیست. 32 سال سن دارد و از بدو تولد با بیماری اوتیسم و ناتوانی حرکتی روزگار گذرانده. در کازرون به دنیا آمده، اما سال‌هاست که در شیراز زندگی می‌کند. به سینما و عکاسی علاقه دارد اما کار و پیشه‌اش دست‌فروشی در سطح شهر است. خودش می‌گوید: این جمله که «معلولیت، محدودیت نیست»، صرفا یک شعار است. اگر شخص معلول در جامعه‌ای زندگی کند که زیرساخت‌های شهری برای او با سایر شهروندان برابری داشته باشد؛ ممکن است معلولیت، محدودیت به شمار نرود.

داوود معتقد است: معلولیت در تمام جهان چالشی مهم برای متولیان سلامت و بهداشت روانی است. آن‌ها همواره در پی برطرف ساختن آن بوده‌اند. چیزی که در ایران به درستی درک نشده، این واقعیت است که نگاه بخش عمده‌ای از مردم به معلولان، موجب رنجش خاطر آن‌ها می‌شود. این امر نیز ریشه در فقدان و ضعف زیرساخت‌های شهری برای ما دارد؛ چرا که در نگاه مردم ما ناتوان‌تر از دیگران هستیم. برای آنان است. برای مثال اگر من بخواهم برای عکاسی به مرکزی تاریخی بروم و قادر به رفت و آمد در آنجا نباشم، خودبه‌خود نوع نگاه دیگران با رگه‌هایی از تحقیر همراه خواهد بود؛ بنابراین مشکلات روحی و روانی را نیز برای من به همراه خواهد داشت.

پس از این صحبت‌ها بود که ماسک را از روی صورتش برداشت و گفت: هم‌اکنون بسیاری از مردم، به خاطر شرایط کرونایی، برای مدتی هر چند کوتاه طعم تلخ «قرنطینه» را چشیده‌اند؛ اما هم‌اکنون بسیاری از معلولان در ایران در قرنطینه عمرشان را به سر می‌برند.

گلایه‌‌های داوود، خبرنگار پرسون را بر آن داشت تا سری به بهزیستی استان فارس بزند و گپ‌وگفتی در مورد داوود و دیگر ناتوانان جسمی بزند.

«استان فارس با 36 شهرستان، 4669 روستا و جمعیت 4851274 نفر یکی از پرجمعیت ترین استان‌های کشور است. در حال حاضر بالغ بر 138027 افراد دارای معلولیت شناسایی شده و از خدمات سازمان بهزیستی بهرهمند هستند.»

این بخشی از آمارهایی است که «محمدصادق کشفی‌نژاد»، مدیرکل بهزیستی فارس در اختیار خبرنگار پرسون قرار داد. در ادامه نیز به ریزآمارهای آن اشاره کرد و گفت: در استان فارس تعداد 19937 نفر افراد دارای معلولیت بینایی و کم بینایی، 54813 نفر دارای معلولیت جسمی حرکتی، 28235 نفر دارای معلولیت ذهنی، 8276 نفر دارای معلولیت اعصاب و روان، 20936 نفر دارای معلولیت ناشنوایی و کمشنوایی و همچنین 5830 نفر دارای مشکلات صوت و گفتار هستند.

کشفی‌نژاد گفت: بهزیستی فارس بیشترین تلاش و همت خود را بر حل مشکلات معلولان استان متمرکز کرده است؛ با این حال طبیعی است که تمامی دغدغه‌های معلولان، بدون همکاری سایر نهادها غیرقابل‌حل هستند. بالا بردن عزت نفس در میان ناتوانان جسمی و ذهنی، مستلزم زیرساخت‌های شهری و اجتماعی در تمامی بخش‌هاست. خوش‌بین هستیم تا در آینده‌ای نزدیک با همکاری دیگر ارگان‌ها، در مسائلی مانند رفت‌وآمد معلولان، خدمات بهداشتی و درمانی کارآمدتر عمل کنیم.

به گفته وی: سازمان بهزیستی با توجه به اعتبارات خود، علاوه بر مستمری، کمک‌هایی از قبیل کمکهزینه دانشآموزی و دانشجویان، ایاب و ذهاب، درمان، ارتزپروتز، توانپزشکی و همچنین وسایل کمک توانبخشی شامل ویلچر ، واکر و عصا را در اختیار افراد نیازمند تحت پوشش خود قرار می دهد.

مدیرکل بهزیستی فارس همچنین اضافه کرد: در حال حاضر 139 مرکز، تحت عناوین مراکز شبانه روزی ، ویزیت در منزل، خانههای پناهگاهی، مراکز روزانه آموزشی توانبخشی و حرفه آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی به تعداد ۶ هزار نفر از معلولان تحت پوشش سازمان ( شامل معلولین ذهنی، بیماران روانی، بیماران جسمی-حرکتی و سالمندان) خدمات ارائه می‌دهد.

کشفی‌نژاد ادامه داد: تعداد 5429 دانشآموز در مقاطع مختلف با معلولیت های مختلف نیز تحت حمایت این سازمان هستند. همچنین 148 دانشجوی دارای معلولیتِ مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، و تعداد 1500 دانشجوی دارای معلولیت مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های آزاد تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند.

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار پرسون که چند درصد از این افراد برای گرفتن خدمات به بهزیستی مراجعه می‌کنند گفت: در حال حاضر 77177 نفر از این افراد از خدمات مستمر اداره کل بهزیستی استفاده می نمایند، اگر چه دیگر معلولان نیز در اولویت دریافت مستمری هستند.

پیگیری‌های خبرنگار پرسون و مصاحبه‌های وی برای به دست آوردن میزان رضایت معلولان از تسهیلات و خدمات بهزیستی فارس، حاکی از روندی روبه‌رشد و امیدوارکننده دارد. با این حال به نظر می‌رسد مشکلات داوود و دیگر ناتوانان جسمی و ذهنی فقط از عهده سازمان بهزیستی برنمی‌آید. این همان واقعیتی است که کشفی‌نژاد نیز به آن اشاره کرد و گفت: برای فائق آمدن بر تمامی مشکلات به همکاری دیگر نهادها و تشکل‌ها نیازی ضروری احساس می‌شود.

به گزارش پرسون، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال 1383 به تصویب مجلس رسید. در سال 96 اصلاحیه بر آن صادر شد و یک سال پس از آن نیز به دولت ابلاغ شد. با این حال این قانون کماکان اجرایی نشده است؛ چنانکه در سال‌های پس از ابلاغ آن به دولت، هیچ بودجه‌ای برای این امر اختصاص داده نشد.

بنابر آمارهایی که رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های مردم‌نهاد معلولان فارس ارائه داده، هم‌اکنون تنها 30 درصد از مناسب‌سازی فضای شهری در شیراز برای معلولان با موفقیت انجام شده است. این گفته به این معناست که ۷۰ درصد از فضای شهری برای معلولان نامناسب است.

سعید فانی گفته است: بسیاری از مدیران، مناسب‌سازی را تنها احداث شیب و رمپ در پیاده‌رو و ورودی ساختمان‌ها می‌دانند؛ در حالی که زمانی می‌توان از مناسب‌سازی سخن گفت که یک معلول با ویلچر و بدون هیچ همراهی بتواند از خانه خارج شود، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند و به خانه بازگردد، به نحوی که تمام محیط شهری ایمن و قابل دسترس باشد.

این همان چالشی است که داوود و دیگران نیز به آن اشاره کرده بودند. به نظر می‌آید حل مشکل خانه‌نشینی و انزواطلبی بسیاری از معلولان، فقط با مهم دانستن این مسأله از سوی مدیران شهری حل شود. با این وجود نباید از دیگر مشکلات پیش روی این قشر از جامعه نیز غافل بود.


بیشتر بخوانید:

شناسایی و حمایت از 138 هزار معلول توسط بهزیستی استان فارس


سعید دهقانی- فارس

222688

مطالب مرتبط