نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

فقط دلال از ارز 4200 راضی است

علیرضا عباسی با اشاره بر تخصیص دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت برای واردات نهاده های دامی، افزود: تولیدکننده و مصرف‌کننده ناراضی هستند اما دلال به خاطر رانتی که نصیب آن می شود، راضی است.

به گزارش سایت خبری پرسون از البرز، علیرضا عباسی با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیون تن نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده اما در اختیار تولیدکننده قرار نگرفته است، گفت: فقط دلال به خاطر رانتی که نصیب آن می شود، سود می‌برد.

وی عنوان کرد: طبق قانون تمرکز وظایف، تأمین نهاده‌ها و توزیع آنها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد ولی اکنون متولی بخشی از آن وزارت جهاد کشاورزی و متولی بخشی دیگر وزارت صمت است که باعث ناهماهنگی می‌شود

این نماینده اشاره ای به موجود بودن نهاده دامی در داخل کشور داشت، خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ میلیون تن نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده اما این نهاده در اختیار تولیدکننده قرار نگرفته و مصرف‌کننده هم از این ناهماهنگی سود نمی‌برد بنابراین باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم تا تولیدکننده‌ها برای تأمین نهاده‌، ۳۰ درصد از ارز دولتی و ۷۰ درصد را به صورت آزاد تهیه کند.

عسگری تصریح کرد: تأمین غذای کافی برای مردم یکی از وظایف دولت‌هاست که در برنامه پنجم و ششم توسعه این وظیفه بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است تا سبد غذایی ایمن را برای استفاده مردم تعریف کنند و در این سبد غذایی مقدار کالری حدود ۳۰۳۹ کیلو کالری است که باید از ۱۷۷۳ گرم ماده غذایی شامل ۸۵ درصد منبع گیاهی و ۱۵ درصد منبع حیوانی تأمین شود.

این مسئول یادآور شد: کمیسیون کشاورزی مجلس تاکنون جلسات متعددی با دستگاه‌های متولی (گمرک، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی) برگزار کرده است علی‌رغم وجود قانونی به نام قانون تمرکز وظایف که تمام وظایف مربوطه را در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی می‌داند، متأسفانه آقای رئیس‌جمهور مانع اجرایی شدن این قانون شدند و به همین علت شاهد دوگانگی‌ها و ناهماهنگی‌ها در این حوزه هستیم.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه طبق قانون تمرکز وظایف، تأمین نهاده‌ها و توزیع آنها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد، ادامه داد: اما اکنون متولی بخشی از آن وزارت جهاد کشاورزی و متولی بخشی دیگر وزارت صمت است که باعث ناهماهنگی می‌شود.

222569