شهاب ادواری، فعال اجتماعی و رسانه ای مطرح کرد:

«تورم» و «کرونا» زمینه ساز افول مطبوعات و رسانه های کشور

شهاب ادواری، فعال اجتماعی و رسانه ای گفت: افزایش سرسام آور هزینه های چاپ و نشر از یک طرف و در مقابل، کاهش محسوس درآمدهای رسانه ها و نیز بیماری کرونا باهم ، هم نوا شده اند که مطبوعات را به سمت افول ببرند.

کردستان ـ شهاب ادواری در گفت وگو با پرسون با اشاره به اینکه کرونا تاثیر خود را بر تمامی شئونات زندگی ما گذاشته است، اظهار داشت: متاسفانه باید اذعان کرد که هیچ کشور و جامعه ای از ویروس کرونا در امان نیست و علنا شاهد خسارت های جانی و مالی این بیماری در سطح جهان هستیم.

این فعال رسانه ای ادامه داد: یکی از حوزه هایی که در بحث بیماری کرونا بیشترین و البته نامحسوس ترین ضربات را دیده است، رسانه های مکتوب و آنلاین و برخط هستند.

ادواری با تاکید بر اینکه تداوم این روند باعث می شود که رسانه به ویژه رسانه های استانی به تدریج از عرصه اطلاع رسانی خارج شوند، بیان داشت: در طول سالهای اخیر و به ویژه در سال جاری افزایش سرسام آور هزینه های چاپ و نشر از یک طرف و در مقابل کاهش محسوس درآمدهای رسانه ها با بیماری کرونا، هم نوا شده اند که این رکن مهم دموکراسی و اطلاع رسانی جامعه به سمت خاموشی برود.

این فعال اجتماعی قدرت تخریب پاندومی کرونا را مساوی با یک جنگ جهانی تمام عیار دانست و افزود: تاثیرات بیماری کرونا بر زندگی بشر به حدی است که در آینده ای نه چندان دور باید زندگی را به دو بخش تقسیم کنیم، یکی دوران «پیشاکرونا» و دیگری «پساکرونا».

این فعال و پیشکسوت رسانه گفت: مشکل رسانه ها در این ایام در استان های دور از مرکز بیشتر نمود دارد، تا جایی که عملا شاهد خالی شدن پیشخوان بسیاری از دکه های روزنامه فروشی ها از وجود نشریات محلی هستیم که این امر به هیچ وجه خبر خوبی برای اهالی رسانه نیست.

ادواری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه در سال های اخیر عملا بسیاری از نظارت ها در حوزه رسانه به صورت محسوس کاهش داشته است و در مقابل شاهد رشد قارچ گونه نشریات، پایگاه های اطلاع رسانی و... در کشور بوده ایم که این وضعیت باعث کاهش کیفیت و محتوا و در مقابل افزایش کمیت نشریات شده بود که اکنون شاهد از بین رفتن تدریجی این دو وضعیت یعنی هم بعد کمی و هم کیفی هستیم.

وی آینده مطبوعات و رسانه ها را با وجود وضعیت و قوانین فعلی ناامیدوارانه دانست و خاطرنشان کرد: اگر وضعیت رسانه ها به همین منوال طی شود در سال های آینده رسانه ها عملا از جامعه ایرانی به ویژه در سطح شهرستان ها میدان را خالی خواهند نمود.

شهاب ادواری، فعال اجتماعی و رسانه ای در پایان سخنان خود گفت: دولت و مسوولان ذیربط باید تدابیر ویژه ای را برای آینده ناخوشایند رسانه های کشور بیندیشند، زیرا اگر چنین نشود، قافیه رسانه و جنگ تبلیغاتی را به رسانه های بیگانه و برون مرزی خواهیم باخت.

آیین مهر ـ استان کردستان

221076

مطالب مرتبط

نظرات شما ( 2 نظر )

بیژن پردل |
دوشنبه 10 آذر 139914:38
با سلام ممنون از بیانات و فعالیت حضرتعالی و پیگیر ی شما درخصوص مشکلات فراوانی که بیماری کرونا زندگی به کام مردم تلخ کرده امیداست با راه کارهای مناسب ازطریق دولت و نیروهای فعال دراین زمینه برطرف گردد
احمدزمانی |
جمعه 30 آبان 139921:00
سلام برادر موفق باشی