طرح خودرویی مجلس واردات را آزاد می کند؟

یادداشت/ اخیرا کلیات طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو در مجلس به تصویب رسید. در این طرح آمده است که می توان از محل صادرات خودرو و قطعات آن یا صادرات نفت خام یا ارز بدون منشاء خودرو وارد کرد که شرایط فنی و کیفی خودرو را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می کند.

سایت خبری پرسون- اما از ایران چه خودرویی و به کدام کشور می توانیم صادر کنیم؟ ایران خودرو و سایپا با بودجه کلان و کاهش قیمت در سوریه و عراق در بهترین حالت طی سال های گذشته چه تعداد خودرو توانسته اند صادر کنند و آیا این محصولات با اقبال روبه رو شده است؟ با نگاهی به همه این موارد ذکر شده می توان متوجه شد که ما شانسی برای صادرات خودرو به کشورهای دیگر نداریم. در نتیجه به عنوان نکته اول می توان گفت واردات خودرو را به صادرات گره زده ایم که قاعدتا امکانپذیر نیست.

نکته دوم این است که در خصوص واردات خودرو بحث صادرات قطعات هم مطرح شده است. آیا با صادرات قطعات می توان خودرو به کشور وارد کرد؟ به عنوان مثال قطعه پراید را می توان در آلمان یا سایر کشورها فروخت؟ ما قطعات خودروهایی مثل پژو، پراید، سمند و سایر خودروهای داخلی یا نهایتا برخی از مدل های مونتاژی را می توانیم تولید کنیم. کجای دنیا مردم این خودروها را سوار می شوند که بتوانیم این قطعات را به فروش برسانیم. اگر فرض کنیم که این خودروها همچنان در برخی نقاط دنیا مورد استفاده قرار می گیرد آیا تولیدکنندگان قطعات دارای استانداردهای کافی هستند؟
در خصوص واردات خودرو این طرح به نوعی است که فقط در حد حرف می تواند بماند و به صورتی تنظیم شده که انجام آن امکانپذیر نیست. قاعده این است که باید هر قانونی که گذاشته شود حافظ انحصار باشد و بعد از آن در همان حیطه می توان مانور داد.

چرا قانونی گذاشته می شود که خودرو به بورس برود؟ نتیجه این قوانین آن است که فردا روزی اگر برندهای مطرح جهانی مثل کیا، هیوندای، بنز و ب ام و در ایران بخواهند کار کنند باید به آن ها بگوییم خودرویشان را در بورس عرضه کنید. اما آیا آن ها چنین کاری را انجام می دهند و مایل به همکاری در این شرایط می شوند؟

در کجای دنیا خودرو در بورس عرضه می شود؟ بورس پتروشیمی و فولاد و ... چقدر موفق بود که حال بخواهیم خودرو را نیز به آن ها اضافه کنیم؟ یقینا تمام نمایندگان مجلس صاحب فن هستند اما هیچ یک از این افراد تجارت خودرو انجام نداده اند و در این زمینه اطلاعاتی ندارند. ما در این زمینه کار کردیم و مذاکرات بین المللی داشتیم. اما در تصمیم گیری های اخیر هیچ یک از همکاران ما حضور نداشتند.


نویسنده: مهدی دادفر - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

221026