سخنگوی گمرک ایران در گفتگو با پرسون:

تأمین ارز مشکل اصلی ترخیص کالا از گمرک

عدم تخصیص ارز، تأمین ارز و کد رهگیری ارزی از جمله مشکلاتی است که منجر به عدم ترخیص کالاها و توقف کالاها در بنادر، لنگرگاه‌ها، روی شناورها و بخشی از آن در گمرکات می‌شود. از طرفی چون سیاست‌های ارزی کشور با بانک مرکزی است، بانک مرکزی باید تأمین ارز کند تا گمرک بتواند کالا را ترخیص کند.

روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ترخیص کالاهای اساسی از گمرک ایران تشریح کرد: از ابتدای سال به طور متوسط در ماه حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا ترخیص و وارد بازار شده است. این رقم مشابه سال ۹۸ و بیش‌تر از سال ۹۷ است.

لطیفی اظهار داشت: در 7 ماه ابتدای سال نزدیک به 14 میلیون تن کالای اساسی و 6 میلیون تن کالای غیراساسی ترخیص شده است که این ۶ میلیون تن عمدتاً نهاده‌های تولید و اجزا و قطعات مرتبط با تولید هستند.

وی افزود: عدم تخصیص ارز، تأمین ارز و کد رهگیری ارزی از جمله مشکلاتی است که منجر به عدم ترخیص کالاها و توقف کالاها در بنادر، لنگرگاه‌ها، روی شناورها و بخشی از آن در گمرکات می‌شود. از طرفی چون سیاست‌های ارزی کشور با بانک مرکزی است، بانک مرکزی باید تأمین ارز کند تا گمرک بتواند کالا را ترخیص کند.

سخنگوی گمرک ایران عنوان کرد: حدود 30 دستگاه در روند تجارت خارجی کشور در بحث ارز، حمل و نقل، استاندارد، کیفیت، قرنطینه و موضوعات دیگر دخیل هستند و گمرک به عنوان سازمان تسهیلگر در تجارت و مجری دستگاه‌های قانونی که در ورود کالا هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ قانونی نقش دارند، عمل می‌کند.

لطیفی با اشاره به این‌که حدود یک میلیون تن کالا به گمرک اظهار شده بود که ترخیص شدند، بیان کرد: مابقی کالاها هنوز تشریفات گمرکی نداشتند یعنی قبل از دیوار گمرک بودند و این مسئله به سایر دستگاه‌ها مربوط می‌شد که وظایف قانونی خود را انجام دهند تا کالای بیش‌تری به کشور وارد شده و به چرخه توزیع و تولید برسد.

وی در ادامه گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، مصوبات سفر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان و جلسات هماهنگی بین دستگاه‌ها و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روند ترخیص کالا در دو حوزه کالاهای اساسی و کالاهای ضروری تسریع شده است و گمرک ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.

سخنگوی گمرک ایران تصریح کرد: با وجود این تمهیدات و هوشمندی که در حوزه واردات به وجود آمده است، واردات کالاهایی که عمدتاً مرتبط با تولید و یا کالاهای ضروری و اساسی مرتبط با زندگی مردم است، به شرط هماهنگی بین دستگاه‌ها و سه قوه مقننه، قضاییه و مجریه، انجام خواهد شد.

روح‌الله لطیفی اظهار کرد: تأییدیه کیفیت کالا توسط یک دستگاه به جای چند دستگاه، تأمین ارز توسط بانک مرکزی براساس لیست وزارت صمت به صورت اعتباری تا 3 ماه و تأمین ارز برای کالاها و نهادهای مرتبط با تولید به صورت ارز متقاضی یا تهاتر ارزی و یا ارز ناشی از صادرات، تصمیماتی است که گره ارزی کالاهای ترخیص نشده را باز کرد و گمرک نیز با سریع‌ترین زمان ممکن در حال ترخیص این کالاها است.

سخنگوی گمرک ایران در پایان با بیان این‌که اگر کالاها در اماکن بندری، انبارهای سازمان بنادر و روی شناورها هستند و وارد چرخه توزیع نمی‌شوند به گمرک ارتباط کاری پیدا نمی‌کند، عنوان کرد: از آنجایی که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و سرعت بخشیدن به ترخیص کالاها موجب رونق گرفتن تولید می‌شود و مردم دچار مشکل نمی‌شوند، گمرک پیش قدم شد که این پیش قدمی به معنی سهل انگاری گمرک نیست و متأسفانه بعضی از افراد ماندن کالا در اماکن بندری را به معنی عدم ترخیص یا عدم انجام وظایف گمرکی برداشت می‌کنند.

220995