علت منتفی شدن راه اندازی موزه سکه در خانه تاریخی بانک ملی بجنورد

مدیر شعب بانک ملی خراسان شمالی گفت: راه اندازی موزه سکه و پول در خانه تاریخی بانک ملی منتفی شده است.

به گزارش پرسون؛ مدیر شعب بانک ملی خراسان شمالی با اشاره به اینکه راه اندازی این موزه در خانه مذکور در زمان مدیران پیشین بانک ملی مطرح بوده است، گفت: بعد از پیگیری تعدادی از مسئولان به منظور راه اندازی این موزه با ستاد مرکزی مکاتباتی انجام شد.

علی اصغر هدایتی افزود: در تهران با راه اندازی این موزه مخالفت شد که دلایل آن ها با راه اندازی این موزه آن بوده که موزه سکه و پول در تهران وجود داشته است و شرایط به گونه ای نیست که در هر استان یک موزه سکه و پول وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ستاد مرکزی طی مکاتبه انجام شده اعلام کرده است که تمامی امکانات و تجهیزات موجود خود را در این موزه قرار داده و امکانات دیگری ندارد که برای راه اندازی موزه به سایر استان ها اختصاص دهد.

وی در پاسخ به این سوال که گویا شخصی دارای پول و سکه های قدیمی بوده و اعلام آمادگی کرده تا برای راه اندازی موزه آن را در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار دهد؟ بیان کرد: این موضوع نیز مطرح شد اما این اجازه وجود ندارد که امکانات سایر افراد به موزه آورده شود و از آن فضا استفاده کنند.

مستوفیان معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی نیز اظهارکرد: طبق قانون هر بنای تاریخی باید کاربری، هویت و شان متناسب با خود را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مگر می شود از آنجایی که یک موزه سکه در تهران وجود دارد در سایر شهرها وجود نداشته باشد.

مستوفیان تاکید کرد: بنابراین باید گفت چون یک موزه مردم شناسی در تهران وجود دارد، استان های دیگر نیازی به موزه مردم شناسی ندارند.

وی گفت: پیگیری های لازم برای تبدیل خانه بانک ملی در بجنورد به موزه طی سال های اخیر انجام شده است.

مستوفیان با اشاره به اینکه خانه تاریخی بانک ملی یکی از معماری های مربوط به دوره پهلوی بوده و در آثار ملی نیز به ثبت رسیده است، اظهارکرد: این بنای تاریخی جزء هویتی شهری محسوب می شود باید بهره برداری های لازم از آن صورت گیرد و تبدیل به موزه شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با تبدیل شدن این اثر تاریخی به موزه، اداره کل میراث فرهنگی مالک آن نخواهد شد و فقط امر نظارت بر موزه را خواهد داشت و از سوی دیگر بانک ملی می تواند با اجرای این طرح بهره برداری های لازم را نیز ببرد.

وی تصریح کرد: در خراسان شمالی خانه های تاریخی همانند حسینیه جاجرمی ها وجود داشته که با مرمت آن، در حال حاضر مورد استفاده بسیاری از شهروندان قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی تاکید کرد: تبدیل خانه تاریخی بانک ملی به موزه یکی از درخواست های مردمی شهر بجنورد به این اداره کل بوده است.

منبع: ایسنا

210258

مطالب مرتبط