آغاز گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا با حضور وزیر بهداشت در کرمانشاه صورت گرفت:

افزایش 10 هزار و 600 تخت به ظرفیت بیمارستان های کشور

وزیر بهداشت گفت: در تاریخ ایران اسلامی اولین سالی است که 10 هزار و 600 تخت بیمارستانی با وجود همه ی تحریم های ظالمانه و شرایط سخت اقتصادی به ظرفیت تخت های بیمارستانی کشور خواهیم افزود.

کرمانشاه- سایت خبری پرسون؛ سعید نمکی وزیر بهداشت در آیین افتتاح همزمان 66 پروژه حوزه سلامت استان کرمانشاه و پویش ملی راه سلامت مبارزه با کرونا در استانداری کرمانشاه،گفت: در جلسه مهم ستاد ملی کرونا در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایشان اوامری را صادر کردند کهیکه نکته کلیدی و سرنوشت ساز در مدیریت، کنترل و مهار بیماری، محله محور کردن و خانواده محور کردن مبارزه با کرونا بود.

نمکی با بیان اینکه طرحی که امروز آغاز می شود در مسیر بیماری کرونا یک دگرگونی ایجاد خواهد کرد، افزود: طرحی است که در روزهای نخست مدیریت بیماری در سازمان بسیج و سایر سازمان های مردم نهاد، شروع کردیم. و توانستیم با بسیج ملی مبارزه با کرونا، در کمتر از 60 روز، تعداد مرگ و میر بیماران کووید19 را به کمتر از 40 مورد در روز و میزان موارد بستری را در 50 روز اول به کمتر از یک پنجم برسانیم.

وزیر بهداشت اقدامات قبلی بسیج ملی مبارزه با کرونا، را راه بسیار موفقی دانست و عنوان کرد: این اقدامات و تجربه بسیار مناسب و موفق از دوران دفاع مقدس سرچشمه گرفته بود؛ به معنای در کنار یکدیگر بودن برای مبارزه کردن با عاملی که جان ما و مردم این سرزمین را تهدید می کند.

نمکی اظهار داشت: با غربالگری، توانستیم 78 میلیون نفر از مردم ایران در کنار سایر سازمان ها، بار فشار بر روی بیمارستانها را به شدت کاهش دهیم. در این مرحله نیز با توجه به همکاری بین بخشی خوبی که پس از فرمان مهم و موثر مقام معظم رهبری شکل گرفت، طرحی را آماده کردیم که امروز با شیوه محله محور در استان کرمانشاه همزمان با سراسر کشور اجرا می شود.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در این طرح، محور فعالیت ما، بیماریابی سریعتر، قرنطینه بیماران شناسایی شده در منزل، حمایت هایی مورد نیاز از بیماران، شناسایی سریع موارد در تماس با مبتلایان و افزایش تست های آزمایشگاهی خواهد بود.

نمکی با اعلام اینکه تست های آزمایشگاهی از 25 هزار به 40 هزار تست در روز افزایش یافته و تا هفته های آینده به روزانه 100 هزار تست می رسیم گفت: خوشبختانه تست های سریع که 20 تا 25 دقیقه پاسخ آنها مشخص می شود را در داخل ساخته ایم که تا هفته آینده به بازار می آید و همچنین مقدار قابل توجهی وارد کرده ایم تا با افزایش تست های آزمایشگاهی به روزانه 100 هزار مورد برسیم.

وی تشریح کرد: در این طرح موارد را در اولین علائم قابل بررسی و حلقه مبتلایی که بدون علامت هستند و کسانی که با فرد متبلا در تماس بوده اند را شناسایی کنیم و از ظرفیت های محلی بسیج، مساجد، ، خیّرین محلی و همچنین از طرح ماندگار "هر خانه یک پایگاه سلامت" که در این طرح در درون خانواده ها در هر خانه ای، یک سفیر سلامت خواهیم داشت، استفاده می کنیم.

دکتر نمکی با بیان اینکه از روزهای اول اجرای طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" یکی از استانهایی که به شدت علاقه مند و خیلی هم خوب کار کرد، استان کرمانشاه بود ادامه داد: این طرح، یکی از ظرفیت های بی بدیلی است که بسیج ملی مبارزه با کرونا با تاکید بر محله محور بودن و خانواده محور بودن که مورد نظر مقام معظم رهبری بوده و مورد حمایت رییس جمهور نیز قرار گرفته، به کار گرفته می شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با تاکید بر همدلی، و رعایت بیشتر پروتکل ها، آموزش، شناسایی به موقع بیماری، بار بیمارستانها را به شدت کاهش خواهیم داد و تصریح کرد: بار سنگین حوزه درمان که بر دوش پزشکان و پرستاران است، به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد گرچه بار نظام سلامت به دوش همه مدافعان سلامت از بهورزان تا مراقبان سلامت، پزشکان خانواده و پزشکان عمومی سنگین تر می شود اما به عنوان یک حرکت پیشگیرانه، دوباره می توانیم نشان افتخاری را برای جمهوری اسلامی ایران کسب کنیم.

نمکی با اشاره بر کمک های نیروهای مسلح، استانداران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه مهندس جهرمی در اطلاع رسانی و ردیابی مبتلایان، وزارت کشور، خیّرین، سازمان های مردم نهاد، صدا و سیما در سطح ملی و استانی و رسانه ها از همه تشکر و فدر دانی کرد و افزود: امیدواریم که با رویکرد جدید در شیوه اطلاع رسانی و آگاهسازی مردم با شیوه های هنرمندانه، شاهد تغییراتی باشیم.

وی همچنین گفت: امروز به کرمانشاه سفر کردیم که هم سالروز زلزله کرمانشاه را پاس بداریم و هم بگوییم که ما ملت امام حسینیم و هم در صحنه های پر هراس مبارزه می کنیم و هم می سازیم که در تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی ماندگار بماند که در شرایط تحریم و روزهای سخت، بیشتر از روزهای عادی برای مردم این سرزمین تلاش کنیم.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

210158