خیز ۱۰۰۰ درصدی سود بیمه نوین

سود خالص بیمه نوین در نیمه نخست امسال بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد کرده به طور دقیق ۱۰۴۲ درصد، با در نظر گرفتن افزایش سرمایه ۷۵ درصدی، سود خالص هر سهم بیمه نوین ۱۳۱۵ ریال برآورد شده در حالی که نیمه نخست پارسال سهامداران این شرکت شاهد سودی ۲۰۱ ریالی به ازای هر سهم‌شان بودند و سال گذشته هم ۳۷۶ ریال سود هر سهم این شرکت بود.

به گزارش پرسون، بررسی دنیای بیمه از صورت‌های مالی بیمه نوین نشان می‌دهد که این شرکت در نیمه نخست امسال ۳۶ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال فروش داشته و میزان حق بیمه تولیدی آن به رقم ۷ هزار و ۵۲۰ میلیارد و ۸۹۴ میلیون ریال رسیده است.
پس از کسر ذخایر حق بیمه، درآمد این شرکت از محل فروش بیمه با رشدی ۲۶ درصدی بالغ بر ۴ هزار و ۳۵۰ میلیارد و ۳۳۵ میلیون ریال بوده در حالی که بیمه نوین در نیمه نخست امسال ۱۸ درصد بیشتر از نیمه نخست پارسال خسارت به بیمه‌گذاران و زیان‌دیدگان پرداخت کرده است.

جریان سودآوری بیمه نوین

سود ناخالص فعالیت بیمه‌ای قبل از درآمد سرمایه‌گذاری از محل ذخایر فنی شرکت بیمه نوین در پایان شهریور سال ۹۹ بالغ بر یک هزار و ۴۵ میلیارد و ۷۷۷ میلیون ریال برآورد شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشدی ۱۳۹۵ درصدی را نشان می‌دهد. البته درآمد سرمایه‌گذاری از محل ذخایر فنی شرکت هم با رشدی ۳۴۶ درصدی بالغ بر ۲ هزار و ۱۹۲ میلیارد و ۹۹۷ میلیون ریال بوده و جمع کل سود ناخالص فعالیت‌های بیمه‌ای بیمه نوین با جهشی ۴۷۷ درصدی به رقم ۳ هزار و ۲۳۸ میلیارد و ۷۷۴ میلیون ریال رسیده است.
این شرکت سود عملیاتی خود در ۶ ماه ابتدای امسال را ۱۱۷۹ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال یعنی معادل ۳ هزار و ۵۶۲ میلیارد و ۶۷۸ میلیون ریال اعلام کرده است.
نتیجه اینکه سود خالص بیمه یادشده در نیمه نخست امسال با جهشی ۱۰۴۲ درصدی از ۳۰۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال در پایان شهریور پارسال به رقمی معادل ۳ هزار و ۴۴۹ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال افزایش یافته است.
سرمایه بیمه نوین در سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده که با رشدی ۷۵ درصدی به ۲ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال رسیده و سود هر سهم این شرکت از ۲۰۱ ریال در نیمه نخست سال گذشته به ۳۷۶ ریال در پایان سال ۹۹ و رقم ۱۳۱۵ ریال در پایان شهریورماه امسال قد کشیده است.
جمع کل دارایی‌های شرکت یادشده ۲۸ هزار و ۵۰۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال است و بیمه نوین در شش ماه ابتدای امسال ۴۰ درصد بر موجودی نقد خود و ۴۶ درصد بر سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت افزوده است.

چشم‌انداز آینده بیمه نوین

بیمه نوین به مدیریت حسین کریم‌خان زند در سال گذشته ۹ هزار و ۹۰۱ میلیارد و ۳۸۸ میلیون ریال بیمه‌نامه فروخته و تصمیم دارد در نیمه دوم امسال هم ۴ هزار و ۷۹۶ میلیارد و ۹۰۴ میلیون ریال دیگر حق بیمه بفروشد که با این احتساب برآورد می‌شود میزان فروش بیمه‌نامه‌های شرکت در پایان امسال به بالای ۱۲ هزار میلیارد ریال برسد و به این ترتیب بیمه نوین برای نخسین بار وارد باشگاه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در صنعت بیمه خواهد شد.
اهداف و راهبردهای آینده مدیریت بیمه نوین درخصوص مبلغ و ترکیب پرتفوی بیمه‌ای شرکت، افزایش در پرتفوی بیمه‌های زندگی و حفظ ترکیب پرتفوی فعلی در سایر رشته‌ها ، کنترل ضریب خسارت رشته‌های مختلف بیمه‌ای با توجه به شرایط اقتصادی حاضر ، کاهش پرتفوی در رشته‌های با ضریب بالا اعلام شده و رشد حق بیمه صادره در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ عمدتاً در رشته درمان بوده که ناشی از تمدید قرارداد درمان کارکنان بانک ملی در بخش بستری است.

روند سرمایه‌گذاری بیمه نوین

سیاست مدیریت بیمه نوین در سرمایه‌گذاری هم این است که با در نظر داشتن مفاد آیین نامه شماره ۹۷ شورای عالی بیمه بازنگری لازم در سرمایه‌گذاری‌ها در دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ جهت اخذ بازدهی بیشتر صورت گرفته است. به گونه‌ای که از مجموع ۳ هزار و ۱۱۱ میلیارد و ۶۰۵ میلیون ریال سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت در نیمه نخست امسال بالغ بر ۲ هزار و ۲۷۱ میلیارد و ۵۲۶ میلیون ریال آن از محل سود معاملات سهام شرکتهای بورسی و فرابورسی بوده است.


تعیین تکلیف دخل و خرج ارزی
بیمه نوین در گزارش خود اعلام کرده است: اقـلام پــولی ارزی با نرخ سامانه نیما مطابق بخشنامه ابلاغ شده بیمه مرکزی با نرخ های هر دلار ۲۳۵.۴۲۳ ریال، هر یورو ۲۷۹.۴۱۸ ریال، هر درهم امارات ۶۴.۰۹۹ ریال، هر لیر ترکیه ۳۱.۱۱۶ ریال، هر یوان چین ۳۴.۸۳۶ ریال و هر پوند انگلیس ۳۰۵.۰۳۱ ریال در تاریخ ترازنامه و اقلام غیرپولی که به بهای تمام شده تاریخی برحسب ارز ثبت شده است، با نرخ سامانه نیما ارز در تاریخ انجام معامله، تسعیر می‌شود.

منبع: دنیای بیمه

209090