در آیین افتتاح سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان:

پرواز پروانه‌های جشنواره در فضای مجازی

در حالیکه پروانه های جشنواره سی و سوم در فضای مجازی به پرواز درآمدند، آیین افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان در فضای باز یکی از فرهنگسراهای منطقه 13 شهرداری اصفهان، بدون حضور مخاطبان اصلی خود اما با اجرای نمایش ها و سرودهایی خاطره انگیز برگزار شد.

اصفهان_پرسون؛ قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در آیین افتتاحیه جشنواره سی و سوم با ابراز قدردانی از تلاشگران عرصه هنر و سینما که با وجود شرایط بحرانی کرونا، مراسم زیبایی را تدارک دیده اند، از اختصاص بخشی از هزینه های جشنواره به تهیه هدایایی بمنظور توزیع میان کودکان ساکن در مناطق کمتر برخوردار خبر داد و گفت: در این دوره در برخی مناطق، امکان دسترسی کودکان به فضای مجازی و تماشای فیلم های جشنواره وجود نداشت ولی ما آنها را فراموش نکرده ایم و تلاش براین بوده است که آنها نیز در این شادی سهیم باشند.

وی گفت: در این شرایط که کودکان و نوجوانان بیشترین زمان خود را در فضای مجازی می گذرانند، باید از آن بعنوان یک فرصت استفاده کنیم.

وی با بیان شعار جشنواره که "هرخانه یک سینما و هر کودک یک داور" است، آن را بیانگر جاری بودن زندگی دانست که کرونا نمی تواند آن را متوقف سازد.

وی افزود: در این دوره، خانه به یک مکان فرهنگی همچون سینما تبدیل می شود و کودکان می توانند به داوری فیلم ها بپردازند.

شهردار اصفهان از پیام های ارسالی شهرداران از شهرهای خواهرخوانده اصفهان از کشورهای مختلف برای گرامیداشت جشنواره، ابراز قدردانی نمود و این پیام ها را نشانگر اهمیت جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوانان اصفهان دانست.

نوروزی با بیان اینکه امسال بیش از ۱۰۰ فیلم از طریق جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان به خانه‌های مردم راه یافته، ابراز خرسندی نمود و اظهار کرد: خوشحال تریم که بسیاری از این فیلم‌ها در مناطق دور استان و کم برخوردار در اختیار خانواده هایی که به فضای وب دسترسی دارند، قرار گرفته و امکان تماشا فراهم شده است.

شهردار اصفهان گفت: اصفهان همواره میزبان شایسته جشنواره فیلم کودک و نوجوان بوده و هر سال آن را زیباتر از قبل برگزار کرده است.

وی با نام بردن از کودکان بعنوان نسلی که آینده را می سازد، ابراز امیدواری کرد که پدران و مادران شرایطی را فراهم سازند تا کودکان از فیلم‌ها بیشترین بهره را برده و این آثار را داوری نمایند.

شرایط فعلی، فرصتی جدید برای سینما و رسانه های دیجیتال

علیرضا تابش، دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوان اصفهان در پیام ویدیویی در افتتاحیه این جشنواره گفت: امسال هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور خواهد بود؛ جشنواره بخشی از خاطرات تصویری همه کودکان و نوجوانان ایران را حمل می‌کند و خرسندم که آغاز عصر جدید سینما را در این شرایط کرونایی اعلام کنم.

تابش شرایط فعلی را فرصتی جدید نامید که به روی سینمای ایران و عصر رسانه های دیجیتال گشوده می شود و افزود: در جایگاه دبیر این جشنواره این احساس را دارم که در کنار کادر قهرمان درمان، باری هر چند کوچک را از دوش مردم برداریم و لحظات خوشی را به مدت ۶ روز برای کودکان و نوجوانان به همراه خانواده هایشان فراهم سازیم.

دبیر جشنواره، از نمایش ۱۰۷ عنوان فیلم در 3۹ باکس به مدت ۶ روز در پلتفرم های نماوا، فیلیمو و تیوا در شرایطی صحبت کرد که کودکان و نوجوانان می توانند برای اولین بار از سراسر ایران نظر خود را به دست‌اندرکاران این فیلم ها و جشنواره اعلام کنند.

وی نحوه برگزاری جشنواره امسال را تحقق شعار هرخانه یک سینما و هر کودک یک داور، بیان کرد و گفت: کودکان متولدین سال های ۸۴ تا ۹۴ یعنی ۵ تا ۱۵ ساله ‌ها می توانند هر روز فیلم هایی که در پلتفورم‌های مختلف پخش می‌شوند را داوری و به ما اعلام نمایند.

تابش با بیان اینکه کودکان متولد عصر دیجیتال از ما که متولدان عصر آنالوگ بودیم، در بهره‌برداری از این فضا ماهرترند، برگزاری کارگاه های آموزشی در بخش ملی و بین المللی، پنل های تولید مشترک، جلسات گفت و شنود و کتابخانه ویدئویی جشنواره را از جمله برنامه ها اعلام کرد و افزود: برگزاری المپیاد فیلم سازی نوجوانان ایران با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمای جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بصورت مجازی برگزار می گردد.

وی در پایان گفت: امیدواریم جشنواره سی و سوم خاطرات متفاوتی را برای کودکان و نوجوانان رقم بزند.

فرزانه افسر طه_استان اصفهان

208284