تزریق ارز، دلار را ارزان نمی‌کند

یک کارشناس و فعال بازار ارز گفت: اگر واقعا بانک‌مرکزی ۵۰ میلیون دلار را به بازار تزریق می‌کرد آن هم به صورت روزانه، قیمت دلار باید به شکل چشمگیری کاهشی می‌شد در صورتی که اکنون این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش پرسون، بانک مرکزی اخیرا سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داده و همچنین اعلام کرده که روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار مزبور به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.

او با این کار در شرایط نوسانات شدید ارزی به بازار سیگنالی قوی ارسال کرد مبنی بر این که با استفاده از اهرم‌های خود به دنبال مدیریت نوسان است و دیر یا زود کاری برای بازار خواهد کرد.

اقدام مهم‌تر بانک مرکزی در مقام بازار ساز ارزی اعلام حجم مداخله روزانه است. این اتفاق تاکنون سابقه نداشته است که بازار ساز حجم مداخله روزانه خود را افشا کند. افشای این رقم علاوه بر شفافیت در سیاست‌گذاری نشان‌دهنده این است که بانک‌مرکزی هر روز تا یک کف مشخص فقط به صورت نقدی ارز به بازار تزریق می‌کند که اتفاقا رقم چشمگیری است.

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، در پاسخ به این سوال که تزریق این مقدار ارز به صورت روزانه چه‌قدر قادر است در کاهش قیمت‌ها موثر واقع شود، می‌گوید: بانک‌مرکزی خبر داده که روزی ۵۰ میلیون دلار عرضه خواهد کرد اما معامله‌گران این گفته را جدی نگرفتند. البته در عمل هم شاهدیم که اتفاقی نیفتاد و قیمت‌ها کاهشی نشدند.

این کارشناس ادامه می‌دهد: بانک مرکزی تاکنون هیچ وقت میزان ارزی که قصد داشت به بازار بیاورد را افشا نمی‌کرد، اگر این بار این اتفاق افتاده بیشتر شبیه این است که بانک‌مرکزی دنبال ایجاد تاثیر روانی در بازار است تا تعداد فروشندگان در بازار بیشتر شود وگرنه بعید است بانک‌مرکزی ارزپاشی در این حجم را داشته باشد.

به اعتقاد او با توجه به میزان تقاضا در بازار ارز اگر واقعا بانک‌مرکزی این مقدار ارز را به بازار تزریق می‌کرد آن هم به صورت روزانه، قیمت دلار باید به شکل چشمگیری کاهشی می‌شد در صورتی که اکنون این اتفاق نیفتاده است.

او تاکید می‌کند که با این دست وعده‌های بی‌پشتوانه بانک‌مرکزی وضعیت تاثیرگذاری او در بازار روز به روز بیشتر خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

207876