آموزش مجازی دانش آموزان، از شعار تا عمل


بیش یکماه از بازگشایی مدارس می‌گذرد، اقدامی که بعد از وارد شدن انتقادهای فراوان، تداوم آن به شورای مدارس واگذار شد تا توپ بازی در زمین مردم بماند؛ توپی که مصائب حضوری و غیرحضوری بودن آموزش را متوجه مردم (اعضای شورای مدارس) کرده است و نه مسئولان.

فارس _ سایت خبری پرسون؛ از زمان بازگشایی مدارس تاکنون، بخشی از دغدغه‌های مردم به سمت تامین کالاهایی معطوف شده است که تا پیش از این، نه تنها اصلی نبود که فرعی هم محسوب نمی‌شد.

به گزارش پرسون، امروز حتی طبقه متوسط جامعه و کارمندان بخش‌های دولتی، خصوصی یا نیمه دولتی هم کمتر توان تامین لوازم الکترونیکی برای حضور فرزندانشان، سر کلاسهای درس را دارند؛ کلاس‌هایی که طبق قانون تحصیل رایگان، برپایی و مدیریت آن بر عهده دولت است، نه مردم؛ اگرچه سالهاست که این قانون، به بایگانی سپرده شده است.

*نباید هیچ دانش‌آموزی به خاطر کرونا از تحصیل باز بماند

فرماندار شهرستان شیراز با تصریح بر اینکه نباید هیچ دانش‌آموزی به خاطر کرونا از تحصیل باز بماند، گفت: تداوم تحصیل یکی از تصمیمات دولت و مدیریت ارشد استان و مسئولان شهرستان شیراز و از اولویت‌های مهم و اساسی در این حوزه است.

محمدرضا امیری ادامه داد: آموزش آنلاین دغدغه‌هایی برای والدین و معلمین در شیراز ایجاد کرده است که جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان اخیرا با محوریت آموزش آنلاین نیز تشکیل شد واختیار نحوه تشکیل کلاس ها بصورت حضوری یا غیرحضوری به شورای مدارس واگذار شده که مدیر مدرسه، نماینده دبیران و نماینده اولیا در آن عضویت دارند.

وی ایجاد شبکه اجتماعی شاد را علیرغم وجود کمبودها و نقایص، کار عظیمی از سوی دولت و وزارت آموزش و پرورش دانست که با شیوع کرونا در دستور کار قرار گرفت و خاطرنشان کرد: آموزش حتی در شهرهایی مانند شیراز که وضعیت شیوع بیماری در حالت حاد است به صورت مجازی ادامه دارد و تعطیل نشده است.

رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان شیراز با اشاره به اینکه نقایصی در این شرایط برای آموزش آنلاین وجود دارد، گفت: در حال حاضر در شهر شیراز هر روزه کلا‌سهای درس مانند زمانی که حضوری برگزار می‌شد دایر است و معلمان در مدارس حاضر هستند و کلاس‌های مجازی را مدیریت می‌کنند و از دانش آموزان حضور و غیاب نیز انجام می‌شود.

امیری عنوان کرد: آموزش آنلاین از معلمان و سیستم آموزش و پرورش چندین برابر بیش از زمانی که کلاس‌ها بصورت حضوری برگزار می‌شد توان و انرژی گرفته است و ما شاهد زحمات مضاعف فرهنگیان دلسوز شهرستان هستیم.

*قطعی اینترنت حین آموزش

وی خاطرنشان کرد: کاستی‌هایی نیز مانند قطعی اینترنت در هنگام آموزش آنلاین، وجود دارد که به زیرساختهای مخابراتی مربوط است و در این زمینه کارگروهی تشکیل شده که با همکاری شرکت مخابرات در ۴ ناحیه و یک منطقه ارژن، مشکلات این حوزه را شناسایی و برای رفع آن اقدام می‌کنند.

فرماندار شیراز ادامه داد: عدم یکپارچگی و وجود تفاوت در نحوه آموزش مناطق مختلف شیراز نیز دیده می‌شود که برای رفع این نقیصه نیز کارگروهی دیگر تشکیل شده که برای ایجاد یکپارچگی در نرم افزارها و دستورالعمل‌ها، اقدام می‌کنند تا حتی المقدور تفاوت‌ها در نحوه برگزاری کلاس‌های آنلاین و عملکرد سلیقه‌ای کاهش یابد؛ هرچند در بخشنامه بازگشایی وزارت آموزش و پرورش استفاده از سایر پیام رسان‌ها به طور کلی محدود نشده است.

* مخارج آموزش آنلاین برای خانواده‌های کم بضاعت

امیری به مشکلات بعضی خانواده‌های کم بضاعت برای تامین هزینه‌های آموزش آنلاین اشاره کرد و افزود: گروهی با عنوان ساماندهی و جلب و جذب کمک‌های خیرین در شهر شیراز ایجاد شده تا کمک نیک اندیشان و خیرین به این سمت هدایت شده و خرید گوشی، تبلت و حجم اینترنت مورد نیاز دانش آموزان کم بضاعت ساماندهی شود.

وی به تلاش‌های بهزیستی و کمیته امداد و همچنین موسسه‌های خیریه در این خصوص اشاره کرد و گفت: تنها در یکی از نواحی آموزش و پرورش شیراز در روزهای اخیر ۲ هزار و ۷۰۰ بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند توجه توزیع شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز از تلاش برای تامین تعدادی گوشی تلفن همراه یا تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند استان خبر داد و با یادآوری اینکه این اقدام با همراهی خیران و به شکلی محدود دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد که ابتکار تامین این نیاز مربوط به استان فارس است.

محمد فیاض‌پور به برخی سؤالات در مورد مشکلات آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان در استان فارس و کندی یا در دسترس نبودن شبکه شاد، پاسخ داد و ضمن بیان اینکه مشکل نبود یا ضعف در پوشش اینترنتی مسئله‌ای سراسری است، گفت: پیش از بازگشایی مدارس در جلسات متعددی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های غیرحضوری مطرح و دنبال شده است.

وی ادامه داد: در جلسه شورای آموزش و پرورش موضوع مدارس و نقاطی که از پوشش اینترنتی برخوردار نیستند یا پوشش ضعیف دارند در دستور کار قرار گرفت و با دستور استاندار فارس سطح پوشش اینترنتی افزایش یافت.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل اموزش و پرورش فارس با بیان اینکه اداره کل فاوای استان مدعی است که اکنون به، بالغ بر ۹۷ درصد از مدارس مناطق کمتر برخوردار، مودم تحویل داده شده و پوشش اینترنتی دارند، عنوان کرد: خوشبختانه وضعیت آنتن دهی و پوشش اینترنتی به وضعیت نسبتا مطلوب رسیده است.

فیاض‌پور به تولید محتواهای خودآموز برای مناطق فاقد دسترسی به اینترنت هم اشاره کرد و با بیان اینکه این خودآموزها قابلیت چاپ رنگی و سیاه سفید دارد، گفت: کارگروهی متشکل از روانشناس، سرگروه آموزشی و ... تشکیل شد و تولید محتواهای فصلی را در دستور کار قرار دادند و اکنون یک فصل آن به اتمام رسیده و به مدارس ارسال شده است.

وی با یادآوری این نکته که روزانه مسائل و مشکلات شبکه شاد و وضعیت آموزش مجازی رصد و گزارش آن تهیه و ارسال می‌شود، ادامه داد: همچنین ابلاغ کرده‌ایم تا فایل این دروس خودآموز در اختیار دانش آموزان علاقمند هم قرار داده شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل اموزش و پرورش فارس به رایزنی‌های انجام شده با یک مجمع خیرین برای تامین هزینه تعدادی گوشی همراه و تبلت برای دانش آموزان بی بضاعت و نیازمند خبر داد و گفت: با تعامل بین بخشی، تعداد محدودی تبلت و گوشی خریداری می‌شود؛ اکنون در مرحله شناسایی و رصد دانش آموزان نیازمند هستیم و باید راستی آزمایی‎ها انجام شود.

فیاض‌پور با تاکید براینکه بودجه‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش برای تامین کل یا بخشی از هزینه‌های خرید گوشی تلفن همراه یا تبلت برای آموزش مجازی دانش آموزان پیش‌بینی نشده است، گفت: ابتکار خرید تعداد محدودی گوشی همراه مربوط به خود استان فارس است.

وی همچنین افزود: سرانه بهداشتی مدارس برای تهیه و تامین ملزومات بهداشتی از جمله ماسک و ضدعفونی برای مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش تزریق شده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل اموزش و پرورش فارس همچنین در خصوص گلایه‌مندی اولیاء دانش آموزان از اینکه در بحث آموزش مجازی تمام وقت آنها باید صرف آموزش فرزندانشان شود، گفت: خانواده همانگونه که در زندگی اجتماعی هزینه‌هایی پیش‌بینی می‌کند، ضرورت دارد که در شرایط فعلی به عنوان شریک آموزشی با آموزش و پرورش همراهی کند.

فیاض‌پور با تاکید بر اینکه شایسته نیست که بعضی خانواده‌ها از میزان تکالیف دانش اموزان گلایه کنند، گفت: خانواده دستیار آموزشی آموزش و پرورش محسوب می‌شود، پس همانگونه که معلمان در این شرایط کرونایی بدون مشخص شدن ساعت کار به امر آموزش پرداخته‌اند، خانواده‌ها نیز با این دیدگاه که ما نگران آموزش و تربیت دانش آموزان هستیم با ما همراهی کنند.

رئیس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش فارس نیز از افزایش پهنای باند همراه اول برای پشتیبانی از شبکه شاد خبر داد و گفت: امید است با تحقق وعده مسئولان مخابرات، شاهد رفع نواقص شبکه شاد در استان باشیم.

سعید امیری با بیان اینکه تنها مرجع ما برای شبکه شاد، وزارت آموزش و پرورش است، گفت: زیر ساخت مخابراتی برای استفاده از شبکه شاد مشخص شده است اما با افزایش حجم استفاده، علاوه بر کندی سرعت این شبکه، شاهد قطعی در بعضی از ساعات روز هستیم .

وی در خصوص نحوه دریافت سیم کارت دانش آموزی و استفاده رایگان از شبکه شاد نیز عنوان کرد: طبق اعلام وزارت آموزش وپرورش با ثبت نام اولیاء دانش آموزان و ارائه مدارک مورد نیاز، طی فرآیند اداری، سیم کارت در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: در حال آماده سازی بستری برای ثبت نام الکترونیکی و کوتاه سازی فرآیند دریافت سیم کارت دانش آموزی هستیم.

امیری اظهار کرد: تاکنون ابلاغی مبنی بر ارائه سیم کارت به معلمان استان دریافت نکرده‌ایم، در عین حال طبق گفته رئیس جمهور استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان و معلمان کاملا رایگان است.

وی همچنین یادآور شد: تاکنون بیش از ٩٥٠ مودم سیار و بیش از ٩٠٠ مودم ای دی اس ال در مدارس روستایی و شهری استان نصب شده است.

خانم موسوی مادر دانش آموز دختر کلاس دوم در یکی از مدارس معارف شیراز گفت: به گمانم مسئولان وزارتخانه حواسشان نیست که با این شیوه برگزاری مجازی کلاس‌ها، باعث شده‌اند والدین در کلاس‌ها بیشتر حضور یابند تا خود دانش آموزان.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حالی‌که من با استرس و نگرانی به دنبال انجام تکلیف و گرفتن جزوه روزانه کلاس دخترم هستم، دخترم ذره‌ای نگرانی ندارد و با خوشحالی در فضای مجازی از بازی‌ها مورد نطر استفاده می‌کند، اما من برخلاف دخترم نگرانم که مبادا ساعت ارسال تکلیف بگذرد و معلم فرزندم را مورد بازخواست قرار دهد.

آقای بهمنی یکی دیگر از اولیای دانش آموزآن هم گفت: بعد از اینکه از سرکار برمی‌گردم همچنان پسرم و همسرم در حال انجام تکلیف هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مسئولان همه جوانب تدریس مجازی را در نظر نگرفته‌اند و با این کار تمام وقت خانواده‌ها در فضای مجازی می‌گذرد، افزود: قطعا خود مسئولان هم فرزند دانش آموز دارند و با گرفتاری‌های امروز خانواده‌ها آشنایی دارند شاید هم بیشتر از ما اذیت شوند اما نمی‌دانم چرا هیچ حرکتی انجام نمی‌دهند!

خانم علیایی که خود معلم دبیرستان در یکی از مدارس اطراف شیراز است هم می‌گوید: از مسئله خرید گوشی و تبلت مورد نیاز دانش آموزان که بگذریم، برگزاری کلاس‌های مجازی نه تنها والدین و دانش آموزان که معلمان را هم گرفتار مشکلات مضاعفی کرده است؛ معلمانی که بسیاری از آنها خود فرزند دانش آموز دارند و هنوز تدریس‌شان تمام نشده با حجم تکلیف فرزندان خود در فضای مجازی مواجه می‌شوند.

خانم علمداری که دانش آموز دوقلوی کلاس سومی دارد هم مدعی شد: قرار بود آموزش مجازی شود تا جان دانش آموزانمان از درگیری با بیماری کرونا در امان باشد اما ظاهرا برخی از معلمان فراموش کرده‌اند که در این شرایط باید تلاششان این باشد تا با کمترین امکانات، در خانه روی خلاقیت دانش آموزان کار شود، اما شخصا هفته‌ای که گذشت سه بار به ناچار برای تهیه ملزومات کاردستی خواسته شده از خانه خارج شدم.

نوا نیکو_استان فارس

انتهای پیام

207800