رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس:

تضعیف جایگاه ایران، با ایجاد واحدهای دانشگاهی بدون زیرساخت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، گفت: ایجاد بالغ بر ۲ هزار واحد دانشگاهی در کشور همراه با بیش از ۷۴۰ هزار دانشجو در دوره کاردانی، بیش از ۲ میلیون دانشجوی دوره کارشناسی، و افزون بر ۳۰۰ هزار دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی بدون ایجاد زیر ساخت‌های لازم و نگاه آینده ‌پژوهانه معضلات بسیاری را به دنبال داشته است.

فارس _ سایت خبری پرسون، جمال رازقی دوشنبه ۱۴ مهر در مراسم افتتاح مرکز "جوار" و نشست تخصصی تشکل‌های اقتصادی فارس که با حضور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد، با تاکید بر اینکه بهبود فضای کسب و کار نقش اساسی در افزایش رشد اقتصادی کشور دارد، گفت: در جوامع پیشرفته، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی آغازگر تحولات گسترده اقتصادی و توسعه صنعتی هستند؛ این در حالی است که این ارتباط در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بسیار کمرنگ و ضعیف است.

رازقی ادامه داد: آنچه وضعیت نامساعد تعاملات صنعت و دانشگاه را به وضوح نمایان می‌سازد، رتبه کشور در زیر شاخص «همکاری صنعت و دانشگاه» است که متاسفانه کشور ما جایگاه صد و سی و چهارم را بین کشورهای جهان دارد.

این فعال اقتصادی در فارس، گفت: بر اساس گزارش شاخص رقابت پذیری ۲۰۱۹، رتبه مهارت نیروی کار فعلی کشورمان در بین کشورهای جهان 118 است که این موضوع حاکی از نبود به کارگیری و تطابق مؤثر آموزه ها و سرفصل‌های دانشگاهی در صنعت است.

او اضافه کرد: گواه این مدعا آمار منتشر شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد در خصوص شاخص رقابت پذیری کشور در سال ۲۰۱۹ می‌باشد؛ در این سال ایران رتبه ۹۹ را در میان ۱۴۱ کشور به خود اختصاص داد که جایگاه آن نسبت به سال ۲۰۱۸ ده پله ضعیف تر شده است.

رازقی خاطرنشان کرد: در همین شاخص در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ در میان ۱۹ کشور چشم انداز افق ۱۴۰۴ دو پله ضعیف تر شده و از رتبه چهاردهم به رتبه شانزدهم تنزل یافته است.

او گفت: این درحالی است که علی‌رغم تعدد مراکز آموزش عالی و حجم بالای دانش آموختگان و دانشجویان، در رکن «قابلیت نوآوری» رتبه هفتاد و یک جهان را به خود اختصاص داده که نسبت به سال ۲۰۱۸، تعداد ۶ واحد تضعیف شده است.

رازقی افزود: در دنیای رقابتی امروز مهارت آموزی یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است و آموزش های فنی و حرفه ای تا حد زیادی می توانند در هر یک از بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات، برای فراگیران اشتغال ایجاد کنند.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی فارس در راستای رفع موانع کسب و کار فعالین اقتصادی و ذینفعان، با مذاکرات پی در پی با مقامات کشوری و استانی و انعقاد تقاهم نامه و قراردادهای ملی توانسته در راستای تامین منافع اعضای خود و بهبود محیط کسب و کار استان، گام‌های موثری بردارد.


نوا نیکو_استان فارس

207198