«درکش»؛ بهشتی نزدیک اما ناشناخته در بجنورد

به گزارش پرسون؛ انگار افسوس می خوری که دیر مهمان این بهشت شده ای اما از حق نباید گذشت، بر و بچه های بنیاد سنگ تمام گذاشته و در بازسازی روستا تلاشی جهادگونه کرده اند(طرح هادی)، البته خلق و خوی مردم این روستا هم تعریفی است.

*کوچه هایی که دیگر گِل آلود نیستند

وقتی در مسیر جاده آسیایی بجنورد_گلستان وارد مسیر فرعی روستای درکش می شویم یاد گزارش یکی از همکارانم می افتم که 8 سال پیش از مشکلات اهالی این روستا به دلیل کوچه های گِل آلود و نامناسب آن نوشته بود. جاده سرسبز درکش را طی می کنیم و پس از عبور از رودخانه زیبای ورودی روستا از خودرو پیاده می شویم تا وارد روستا شویم.

طی سال های گذشته من نیز همانند بسیاری از مسافران و هم استانی ها تنها از طبیعت زیبای دره درکش یا رستوران ها و بوم گردی های آن استفاده کرده و داخل روستا نرفته بودم. وقتی به ورودی روستا پا می گذاریم سنگ فرش زیبای آن به ما این پیام را می دهد که درکش دیگر درکش سابق با کوچه های خاکی و نامنظم نیست و کوچه های آن با سنگ فرش های زیبایش ما را ترغیب می کند به قدم زدن در روستا ادامه دهیم.

*لذت قدم زدن در روستا

همچنین با کانال کشی هایی که در طرح ویژه بنیاد مسکن استان انجام شده است دیگر از جوی های آبی که در گذشته باعث می شد کوچه های درکش گل آلود شود خبری نیست و پوشیده شدن این کانال ها با قالب های بزرگ بتنی باعث شده عرض کوچه های روستا افزایش یابد و مردم از تردد در روستا لذت ببرند.

خانه های فرسوده روستا نیز امروز رنگ دیگری به خود گرفته اند به طوری که در و دیوارهای نازیبا، امروز سنگ چینی و با نمای خشتی یک دست تزیین شده و زیبایی خاصی به کوچه های درکش داده اند. «محمدی» یکی از اهالی درکش با بیان این که دعای خیر اهالی همیشه پشت سر کارشناسان بنیاد مسکن است، روزهایی را یادآوری می کند که اهالی هنگام بارندگی نمی توانستند پاهای شان را از گل دربیاورند اما امروز به لطف سنگ فرش های زیبا نه تنها اهالی دیگر مشکل سابق را ندارند بلکه از راه رفتن در این کوچه ها لذت می برند.

«رستمی» یکی دیگر از اهالی نیز با اشاره به این که درکش یکی از معروف ترین روستاهای استان است و سالانه گردشگران زیادی به آن می آیند، می گوید: هنگام گشت و گذار گردشگران به ویژه گردشگران غیربومی شرایط کوچه ها و دیوارهای روستاها اصلاً مناسب نبود اما هم اکنون به همت بنیاد مسکن استان محیط روستا به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

*چشم انداز کم نظیر

در ادامه مسیر وقتی به انتهای روستا می رسیم چشم انداز کم نظیری در مقابل ما قرار می گیرد. از یک سو کوه تمام سنگ در شمال روستا، کوه پوشیده از جنگل های بلوط در جنوب روستا و دره ای سرسبز و زیبا در پایین دست محیطی که قرار گرفته ایم باعث می شود نتوانیم به راحتی از آن دل بکنیم؛ منظره ای که اگر اقدامات بنیاد مسکن در به سازی و زیباسازی روستا نبود رهگذران به خود زحمت آمدن تا این نقطه را نمی دادند.

*اعتبارات هزینه شده برای درکش

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مانه و سملقان در خصوص اقدامات انجام شده در این روستای هدف گردشگری می گوید: تاکنون برای به سازی و زیباسازی روستای درکش یک میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه شده است.

به گفته «حصاری» امسال برای تکمیل و آماده سازی طرح هدف گردشگری درکش 600 میلیون تومان دیگر نیز از اعتبارات ملی تخصیص داده شده است.

وی در تکمیل صحبت های خود می افزاید: در این روستا 9 هزار و 200 مترمربع زیرسازی و 910 متر نیز جا به جایی تأسیسات انجام شده است.

«حصاری» بیان می کند: در این روستا 5 هزار و 200 مترمربع آسفالت گرم ریخته و 63 مترمکعب دیوار حائل نیز اجرا شده است. وی همچنین 2 هزار مترمربع سنگ فرش و تایل بتنی را دیگر اقدامات انجام شده برای این روستا اعلام می کند و ادامه می دهد: 4 هزار متر دیواره سازی و «کاهگل سیمانی» نیز در این روستا انجام شده است.

207120