وزیر جهاد کشاورزی: کشت گیاهان کم آب بر، در خراسان جنوبی، مورد توجه قرار گیرد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت گیاهان کم آب بر، باید در استان خراسان جنوبی، بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز ویژه این استان است که برای آن قول مساعد داده می‌شود.

به گزارش پرسون؛ کاظم خاوازی در نشست تشکل‌ها، فعالان و نخبگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: استان خراسان جنوبی نیازمند ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی است که باید برای ایجاد این صنایع تلاش مضاعف شود.

وی با بیان اینکه نه تنها فعالیت‌های بخش کشاورزی، بلکه تمام فعالیت‌ها در استان خراسان جنوبی باید آب محور باشد، گفت: در بخش زراعت باید کشت گیاهان کم آب بر مانند جو مورد توجه قرار گیرد.

وزیرجهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه منابع آبی استان پاسخگوی کشاورزی سنتی نیست، بیان کرد: باید خراسان‌جنوبی پایلوت ارزن و سورگوم دانه ای باشد و همچنین نیاز است برنامه ویژه ای برای توسعه خارشتر نیز در نظر گرفته شود.

خاوازی با بیان این‌که این استان باید دارای یک باغ مادر، برای محصولات زرشک و عناب و ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی برای حفظ این محصولات باشد، افزود: محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به درستی معرفی نشده است.

وی افزود: محصول عناب خراسان جنوبی، حتی در بخش‌ها و نقاط مختلف کشور به خوبی شناخته نشده است؛ لذا باید مستندات و برنامه‌هایی برای معرفی این محصولات استراتژیک استان، تولید شود چرا که بدون معرفی این محصولات، تحرکی برای مصرف آن ایجاد نمی‌شود

آمادگی وزارت جهادکشاورزی برای توسعه سردخانه های محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای توسعه سردخانه‌های محصولات کشاورزی در استان نیز آمادگی داریم، تاکید کرد: همچنین در پرداخت تسهیلات برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز محدودیتی وجود ندارد و از این صنایع حمایت می‌شود.

خاوازی تصریح کرد: همچنین باید مجمع نمایندگان خراسان بزرگ، در پی رفع مشکل کم‌آبی، اعتباری برای احیای قنوات از صندوق ذخیره ارزی مشخص کنند.

وی با تاکید بر اینکه پرورش ماهی تیلاپیلا و اشتغال ناشی از آن نیز می تواند انقلابی در استان ایجاد کند، گفت: آمادگی سرمایه‌گذاری در این بخش نیز هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر 340 هزار تن جو، 260 هزار تن ذرت و 54 تن کنجاله در سامانه بازارگاه آماده معامله است.

خاوازی به مشکلات فروش گوشت قرمز نیز اشاره و تاکید کرد: در این راستا طرحی آماده شده که اگر به تصویب برسد به نفع دامداران بوده و در قیمت گوشت نیز بسیار موثر است.

وی با گلایه از اینکه در بخش کشاورزی به اندازه کافی تسهیلات و اعتباری داده نشده است، یادآور شد: مجموع اعتبارات سازمان تعاون روستایی، هزار میلیارد تومان است که با این میزان اعتبار، نمی‌توان محصولات کشاورزی را خریداری کرد.

منبع/ تسنیم

207096