چند واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان لرستان وجود دارد؟

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت:۶۶ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان وجود دارد که بیشترین تعداد در شهرستان های سلسله و خرم آباد هستند.
تصویر چند واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان لرستان وجود دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، سید عماد شاهرخی روز یکشنبه در جلسه هم افزایی صنایع کوچک افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی اهمیت بسیار زیادی در توسعه اقتصادی مناطق روستایی دارند و به افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی، حفظ کیفیت محصولات، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد روستاییان و کاهش ضایعات کمک می کنند.

وی اظهار داشت: ۲۵۰ واحد صنایع تبدیلی در استان به بهره برداری رسیده که از این تعداد ۱۸۴ مورد فعال و بیشترین آنها در شهرستان های خرم آباد، بروجرد و دورود است، همچنین ۶۶ واحد غیرفعال هستند که بدترین شرایط واحدهای صنایع تبدیلی مربوط به شهرستان های سلسله و خرم آباد است.

وی ادامه داد: امسال جهت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی لرستان ۱۳۰ مجوز صادر شده که نسبت به ۶۵ مجوز صادر شده در سال قبل، ۶۷ درصد داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه هم اکنون۲۷۴ واحد صنایع تبدیلی و غذایی با بیش از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی در سطح استان وجود دارد، افزود: نقدینگی، تضمین مالی و بانکی، تورم، کندی تهیه ماشین آلات و فناوری به دلیل تحریم ها، بالا بودن هزینه های گمرکی جهت صادرات، تلاطم در بازار واردات و نبود برنامه ریزی منسجم از جمله چالش های پیش روی این صنایع هستند.

شاهرخی ادامه داد: با توجه به ریسک پذیر بودن بخش کشاورزی، تمایل برای سرمایه گذاری در بخش های دیگر وجود دارد بنابراین باید با هم افزایی، ساز و کار قانونی فراهم شود تا سرمایه گذار را به بخش کشاورزی هدایت و جذب کنیم که باید این سیر به شهرستان هایی با کمترین سرمایه گذاری، هدایت شود.

شاهرخی با تاکید بر آسیب شناسی واحدهای راکد و نیمه فعال اظهار داشت: لازم است جلساتی با کارشناسان و مسئولین واحدها برگزار شود، اقدامات کارشناسی صورت گیرد و ظرف یک ماه آینده بسته حمایتی مشترک در حوزه خدمات مطرح شده، پیگیری شود.

وی گفت: قرارگاه اشتغال استان های زاگرس نشین فرصتی استثنایی برای واحدهای نیمه تمام با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که می توان با استفاده از این شرایط، کمک های بیشتری را از سمت دولت برای واحدها جذب، آنها را از این وضعیت خارج و به چرخه تولید وارد کرد.

وی ادامه داد: ۲۹ واحد فعال حوزه کشاورزی در شهرک های صنعتی لرستان وجود دارد، که پنج واحد دارای بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و ۶ طرح نیز به بهره برداری رسیده اند اما در حال حاضر غیرفعال هستند که با اجماع و هم افزایی و همکاری می توان این ۱۱ واحد را به چرخه تولید بازگرداند.

در این جلسه مقرر شد با هم افزایی و تعامل سازمان جهاد کشاورزی، شرکت شهرک های صنعتی و صنعت، معدن و تجارت لرستان، اقدامات کارگشا در راستای شناسایی واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، تعامل جهت صدور پروانه بهره برداری، تجمیع آمار و اطلاعات صنایع کوچک تکمیلی غذایی استان و برگزاری دوره های آموزشی صورت گیرد.

منبع: ایرنا

572436