یک فعال محیط‌زیست اعلام کرد:

احداث کارخانه آب‌بر راشاکاسپین در زنجان طبق برنامه آمایش سرزمین، محکوم است

یک فعال محیط‌زیستی با بیان اینکه استان زنجان طبق سند ۲۰ ساله استان و به عبارتی مطابق با برنامه آمایش سرزمین، مناسب صنایع آب‌بر نیست گفت: لذا ساخت کارخانه اب‌بر راشاکاسپین در این استان محکوم است.

تصویر احداث کارخانه آب‌بر راشاکاسپین  در زنجان طبق برنامه آمایش سرزمین، محکوم است

دواجی در گفت‌وگو با پایگاه خبری_تحلیلی سایت خبری پرسون اظهارکرد: کارخانه کاغذسازی راشاکاسپین از مصرف بسیار بالای آب برخوردار است و راه‌اندازی این کارخانه در استان زنجان اشتباه بزرگی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این کارخانه آب، بازچرخانی نمی‌شود تصریح کرد: براثر فعالیت‌های کارخانه کاغذسازی راشاکاسپین فاضلابی با میزان co2 بالا و BED نامتناسب تولید می‌شود.

این فعال محیط‌زیستی ادامه داد: کارتون‌هایی از سوی کشورهای خارجی یا از تهران به این کارخانه به صورت پکیج‌هایی فشرده وارد می‌شود، به غیر از کارتون حاوی زباله‌های فراوان دیگری نیز هستند.

دواجی افزود: زباله‌های گفته‌شده در کارخانه کاغذسازی راشاکاسپین شستشو می‌شود و به صورت ریجکتی در شهر زنجان دفن می‌شود به عبارتی شهر زنجان با این عملیات تبدیل به محل شستشوی بدترین نوع زباله‌های شهرهای دیگر کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه مالک کارخانه راشاکاسپین اشتغال‌زایی این کارخانه را توجیهی برای ادامه فعالیت پر زیان خود کرده است تصریح کرد: میزان مصرف انرژی در این کارخانه به مراتب بسیار بیشتر از تولید اشتغال در آن است.

این فعال محیط‌زیستی با بیان اینکه این کارخانه هزینه‌های خودش را در کمتر از یکسال نخست فعالیت خود جبران کرده است به گونه‌ای که چنانچه همین الان نیز تعطیل شود اهمیت چندانی نخواهد داشت افزود: اما این کارخانه به دنبال توسعه واحدهای تولیدی خود و به دنبال آن مصرف آب بیشتر است.

فاطمه شمشیرگر_ استان زنجان

287746