مرادی در گفت گو با پرسون:

امیدواریم که دولت درس عبرتی از موضوع بورس بگیرد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت‌ها به خصوص دولت‌های آینده باید نسبت به تاثیرگذاری مثبت در بازار سرمایه، نگاه ویژه در سیاست گذاری های عامه داشته باشند.

بهنام مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفت گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص نقش دولت در نوسانات بازار سرمایه اظهار داشت: نقش دولت در این بهم ریختگی اجتناب ناپذیر بوده است، به سبب سرعت بالای استقبال از بازار بورس اگر بخواهیم نقش پایداری را از دولت شاهد باشیم نیازمند تغییرات بسیار اساسی در دولت هستیم که نیاز به زمان بسیار زیاد و نگاه ویژه به سازمان مدیریت برنامه ریزی، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت خانه‌هایی مانند وزارت نفت و... دارد.

مرادی افزود: دولت‌ها به خصوص دولت‌های آینده باید نسبت به تاثیرگذاری مثبت در بازار سرمایه، نگاه ویژه در سیاستگذاری های عامه داشته باشند. اما در کوتاه مدت متعقدم ایجاد هماهنگی میان جامعه و بخش حقوقی فعال در بازار سرمایه، رشد بازارهای نوین و عینی تر عمل کردن دولت به خصوص در اقتصاد مقاومتی و در بانک مرکزی و در وزارت اقتصاد میتوانست اقدامی باشد که در کوتاه مدت حاصل شود و دولت از این فرصت طلایی استفاده کند. زیرا این جهش در بازار سرمایه هدف نیست بلکه ظرفیتی است که می تواند افراد را به هدف مشخص برساند.

وی بیان کرد: به طورمثال اگر شاخص درحال رشد است به معنای اتفاق خوب نیست بلکه ظرفیتی برای رخ دادن اتفاقات بهتر در کشور است. دولت باید به روزهای بعد از آمدن این سرمایه توجه داشته باشد و برنامه ریزی کند. طبق نظر کارشناسان سرعت بالا یاین اتفاقات به دلیل بی‌‌برنامگی دولت است. امیدواریم که دولت درس عبرت از این موضوع گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ماهیت بازار بورس ریسک پذیر است و باید بپذیریم که ساختار بازار سرمایه فراز و فرود دارد. در ابتدای سال گذشته فعالان بازار سرمایه سود کسب کردند اما امسال دچار ضرر شدند و ما باید این را به عنوان یک پارامتر حقیقی بازار نگاه کنیم. به این معنا که نگاه نباید همواره مثبت باشد و یا همیشه رو به بالا حرکت کند.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که تمام بخش های کشور دارای رکود است باید امیدوار باشیم که این بازار در پایان سال سرمایه گذارهای خود را خوشحال کند و این اتفاق تنها در سایه فرهنگ سازی رخ می دهد و باید به نقش صندوق‌ها تاکید کنیم، صندوق های سرمایه گذاری معدن پولی برای سرمایه گذاران حقیقی جدید و جوان هستند که سرمایه‌های خود را در صندوق های سرمایه گذاری بگذارند به هر حال آنها مسلط تر هستند و وقتی هیجانات کارشناسی‌تر می ‌شود، دچار ضررهای سنگین نخواهند شد و مدیریت بازار راحت تر می شود.

206955