همکلام با «خمسه» ؛ از «بابا پنجعلی» تا «یارعلی»

مخاطبان پاسخ دهند

آقای خنده سینما، تلویزیون و تئاتر ایران، مسیر طولانی را برای ورود به این حرفه طی کرده است؛ زمانی که سوار بر قطار بازیگری شد به فرانسه رفت و پانتومیم و بازی را فرا گرفت و بعد از بازگشت نخستین بازی اش را در «مرگ‌ یزدگرد» بهرام بیضایی تجربه کرد.

به گزارش پرسون؛ «علیرضا خمسه» که متولد سال ۱۳۳۱ است با وجود این که در رشته روان شناسی تحصیل کرد اما همچنان مسیر بازی خود را در سینما و تلویزیون ادامه داد. او تاکنون نقش های ماندگاری را خلق کرده است؛ از بازی در فیلم های آپارتمان شماره سیزده، دو نفر و نصفی، ماموریت آقای شادی، من زمین را دوست دارم، معجزه خنده و بیست گرفته تا هوشیار و بیدار، مهمان ویژه، میکائیل و این اواخر نقش معروف «بابا پنجعلی» پایتخت. خمسه به واسطه توانایی اش در عرصه هنر، اجرا را هم تجربه کرد، «هفت خوان»، «بشین، پاشو، بخند» و «ثانیه ها» از جمله اجراهای آقای خنده سینمای ماست. اگر چه همه او را به عنوان بازیگر آثار کمدی می شناسند و تماشاگری نیست که از خنده ها و بازی هایش خاطره نداشته باشد اما در نقش های جدی هم موفق ظاهر شده است. این هنرمند بااخلاق با سریال شبانه «زمین گرم» در نقش جدی «یارعلی»، یک بار دیگر به قاب شیشه ای برگشته تا این بار به جای خنده، تماشاگرش را بگریاند! بازی در این سریال بهانه ای شد تا با این بازیگر توانمند همکلام شویم.

بازیگر گزیده کاری هستید و نقش های ماندگاری را بازی می کنید؛ می خواهم بدانم چه چیزی در نقش «یارعلی» شما را راضی به بازی در «زمین گرم» کرد؟

سعید نعمت ا... از من برای بازی در این سریال دعوت کرد‌. زمانی که قرارداد نوشتم برای دیدار با فرزندانم عازم سفر به خارج از کشور بودم.

کرونا که شیوع پیدا کرد برگشت من با تاخیر مواجه شد. اعضای گروه «زمین گرم» از بهمن فیلم برداری را آغاز کرده و حدود 2 ماه و نیم کار کرده بودند و قرار بود من فروردین یا اردیبهشت به آن ها ملحق شوم که کرونا مانع شد و تا دهه سوم خرداد امکان برگشت نداشتم. ۲۰خرداد سر صحنه رفتم و اکنون مشغول به کار هستم.

سعید نعمت ا... برای نخستین بار بر صندلی کارگردانی نشسته است؛ او را در این عرصه چطور دیدید؟

در گذشته با او در سریال «میکائیل» همکاری داشتم و او در این سریال هم نویسنده و هم بازیگردان بود. اولین بار است که نعمت ا... بعد از سال ها تجربه در بخش های مختلف هنری همچون نویسندگی و بازیگردانی، فرمان کارگردانی را در دست گرفته و الحق تا این جا خوش درخشیده است.

با توجه به همکاری تان با کارگردان های مطرح سینما و تلویزیون، کار با نعمت ا... چگونه است؟

از همکاری با نعمت ا... راضی هستم. احساسم این است که او قابلیت های بیشتری دارد. او جوان است و امکان کسب تجربه های بیشتر را دارد و معتقدم یکی از استعدادهای درخشان در عرصه کارگردانی خواهد بود. او در عرصه نویسندگی بارها ابراز وجود کرده و آن چه را که در سینه و ذهنش داشته خیلی ماهرانه روی کاغذ آورده است. از این به بعد آن چه را که به آن می اندیشد باید به تصویر بکشد. به نظرم نعمت ا... با ابزار جدید و مدرنی که اختراع شده، دوربین ها، لنز و تکنیک فیلم سازی آشناست و بر آن ها تسلط و فقط به کسب تجربه بیشتر نیاز دارد. زمین گرم اولین تجربه اش و طبیعی است که با کاستی هایی همراه باشد ولی به سرعت این کاستی ها جای خود را به محاسن خواهند داد و در کارهای بعدی شاهد درخشش بیشتر او به عنوان کارگردان خواهیم بود.

همکاری با تیم «زمین گرم» در زمان شیوع کرونا چگونه تجربه ای است؟

عوامل خوبی در «زمین گرم» با هم کار می کنند و تنها چیزی که منتظر هستیم و دوست داریم اتفاق بیفتد، پسند مخاطب و تماشاگر است. به هر حال تماشاگران بیشتر از بازیگران کلیشه ها را دوست دارند.

اگر من در سریال پایتخت نقش «بابا پنجعلی» را داشتم و ژانر کارم کمدی بود الان این ژانر تغییر کرده و خیلی ها تعجب می کنند که علیرضا خمسه چرا به جای این که ما را بخنداند، ما را به گریه می‌اندازد و اشک مان را درمی آورد، ولی برای تان بگویم که تعریف کمدین یعنی بازیگری که همزمان بتواند هم کمیک کار کند و هم تراژیک.

علیرضا خمسه در قالب نقش های طنز جا افتاده است و بیننده کمتر با وی حس همذات پنداری در نقش های جدی دارد. خودتان به شخصه تمایل به ساختارشکنی و حضور در نقش های جدی داشتید یا به اجبار نقش های جدی را پذیرفتید؟

تمام بازیگران دوست دارند در نقش های گوناگون ظاهر شوند و نه فقط کمدی یا تراژدی، بلکه برای شان بازی در نقش های مختلف جالب است. حتی در ژانر کمدی هم ما گونه ها و شاخه های مختلفی برای بازیگری داریم به طوری که در سینما «ماموریت آقای شادی» و «شکار خاموش» را داشتم و در آثار تلویزیونی در پایتخت نقش «بابا پنجعلی» را بازی کردم که هیچ کدام شبیه هم نیستند.

در ژانرهای دیگر همچون ملودرام یا تراژدی هم همین طور و می توان متنوع بازی کرد کما این که من برای خود سعید نعمت ا... در همین ژانر دو گونه بازی کردم؛ یکی قهرمان و دیگری ضدقهرمان که نقش ضدقهرمانم در سریال میکائیل بود که خیلی آن را دوست داشتم و نعمت ا... گفت که دوست دارد یک نقش قهرمان هم بازی کنم که شد «یارعلی» زمین گرم.

اگر کارنامه هنری خود را ارزیابی کنید راضی کننده است؟

جواب این سوال را به مخاطب واگذار می کنم. در برخورد روزمره با تماشاگران و مخاطبان متوجه رضایت خاطر آن ها از کارنامه هنری ام می شوم. احساسم این است که در مجموع کارهایم مورد پسند آن ها بوده است و نمره قابل قبولی از مخاطبان دریافت کرده ام.

خودم به دلیل این که مشکل پسند و ایده آلیست هستم هر کدام از کارهایم را که می بینم آرزو می‌کنم یک بار دیگر امکان بازی برایم فراهم شود تا از آن چه که بازی کرده ام بهتر بازی کنم، یعنی هر کاری را که خودم به عنوان مخاطب نگاه می کنم حتی کاری را که مردم دوست دارند، نقد می کنم تا این که تایید کنم و آفرین و صدآفرین به خودم بدهم.

به دنبال خلأها و اشتباهات و خطاهای بازی خودم هستم و شاید این یکی از دلایلی است که سعی می کنم در هر کاری بهتر از کار قبلی ام باشم.

خیلی ها معتقدند علیرضا خمسه هیچ وقت پیر نمی شود! دلیل آن چیست؟

جدا از بازیگری، زندگی سالم، روحیه شاد و سلامتی باعث طول عمر می شود. هر چقدر انسان سالم تر زندگی کند و بشاش تر باشد دوره زندگی اش طولانی تر و سلامتش پایدارتر خواهد بود. در بازیگری هم همین طور است؛ بازیگران بسیار بااستعدادی داشتیم که متاسفانه خیلی زود جهان را ترک کردند و دلیل اش این بود که از مسیر سلامت دور شده بودند. برای هر بازیگری خیلی مهم است که مثل ورزشکاران به جسم اش برسد؛ با نرمش، ورزش، تغذیه درست، استراحت و حفظ روحیه. انگار بازیگر یک ورزشکار است که باید همیشه برای مسابقه آماده باشد. یکی از درس هایی که همیشه به شاگردان و دانشجویان و دانش پژوهانم می دهم این است که مثل یک سرباز هر روز باید به پیاده روی و نرمش بپردازند و تمرین بدن و بیان جزو اصول بازیگری است، پس راز ماندگاری و پایداری طراوت و جوانی هر بازیگری صحت و سلامت در زیستن و در زندگی واقعی است.

حرف پایانی تان با خوانندگان ما.

خوشحالم که با افراد باتجربه ای همچون «اصغر همت» و دیگر دوستان که می شناسید، همکار هستم و همچنین با جوان ترها که تازه وارد عرصه تلویزیون شده اند مثل «صادق برقعی» که یکی از استعدادهای تئاتری است. او آینده بسیار خوبی در تلویزیون و سینما خواهد داشت.

منیع: روزنامه خراسان شمالی/ مریم ضیغمی

206864