رئیس اتاق بازرگانی فارس:

دولت همه صادرکنندگان را با یک چوب نراند

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: اگرچه منکر سوء استفاده برخی صادرکنندگان نمی‌شویم دولت هم باید با آنها برخورد کند اما نه اینکه با دیگر صادر کنندگان را با چوب برانند و صادرات غیرنفتی معمول را در دو ماه از دست بدهیم.

فارس _ سایت خبری پرسون؛ جمال رازقی چهارشنبه ٢٦ شهریور در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه علی‌رغم گذشت دو ماه از تعلیق و عدم تمدید کارت‌های بازرگانی، این موضوع هنوز تعیین تکلیف نشده است، خواستار انتقال این مهم توسط استاندار فارس به مسئولان ارشد کشوری شد.

او تعلیق و عدم صدور کارت‌‌های بازرگانی را یک بی تدبیری در شرایط اقتصادی فعلی و تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: علی رغم اینکه از مهلت یک هفته‌ای وزیر کشور برای حل مسئله چند روزی گذشته، حداقل در شرایط اقتصادی فعلی و مباحث مرتبط با تحریم دولت طرح خود را در خصوص کارت‌های بازرگانی تعلیق شده در دو تا سه استان به صورت پایلوت اجرایی کند.


رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: اگرچه اعلام شده بود که ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات بازنگشته اما اخیرا بانک مرکزی اعلام کرده که ١٠ میلیارد دلار آن مربوط به وزارت نفت بوده که ربطی به دارندگان کارت بازرگانی ندارد.

تعداد قابل توجهی هم فاقد کارت بوده و به صدور کالا اقدام کرده‌‌اند.

رازقی با بیان اینکه تنها نتیجه‌ای که از این مباحث حاصل شد این بود که تعداد قابل توجهی از صادرکنندگان بیکار شدند، خاطرنشان کرد: اگرچه در چهارماهه اول امسال شاهد افت ۴۰ درصدی صادرات در مجموع کشور بوده‌ایم اما خوشبختانه با تلاش‌های مدیریت ارشد فارس، شاهد رشد وزنی صادرات استان بودیم.

او تعداد کارت‌های بازرگانی استان را یکهزار و ۳۵۰ عدد ذکر کرد که ۸۰ کارت تاکنون تعلیق شده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس همچنین خاطرنشان کرد: در بحث بازگشت ارز صادراتی، مبحث صادرات ریالی و عبور موقت لحاظ نشده است.

رازقی تاکید کرد: براساس بخشنامه روز ابلاغی به اتاق‌های بازرگانی کسانی که موفق به ایفای تعهدات ارزی خود نشده‌اند، باید با نرخ روز دلار، اقدام به تسویه حساب کنند.

نوا نیکو _ استان فارس

205720