مصرف آب خام و دست اول در صنایع بزرگ

مصرف آب خام در صنایع خراسان شمالی متوقف شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با انتقاد از مصرف آب خام و دست اول در صنایع بزرگ استان گفت: توقف مصرف از این منابع، در سند سازگاری با کم‌آبی استان دیده شده است که اجرایی می‌شود.

به گزارش پرسون؛ سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مصرف آب خام و دست اول منابع زیرزمینی در صنایع، در حالی است که برای تامین آب مورد نیاز شهروندان بجنورد، دست به دامان آب سد شیرین‌دره در مانه و سملقان شده ایم.

محسن محمدی افزود: آب چاه های آهکی در شمال شرق بجنورد، بهترین کیفیت را دارد و نباید جز در آشامیدن مصرف شود اما اکنون پتروشیمی از آن بهره برداری می کند.

محمدی گفت: اکنون بخش بسیار زیادی از آب آشامیدن شهروندان بجنورد، از منابع سطحی، از سد شیرین دره تامین می شود که البته با مشکلاتی همراه است.

وی تصریح کرد: در بارندگی ها، ورود سیل به سد شیرین دره، آب مخزن گل آلود می شود و کدورت بالا سبب می شود که شرکت آب و فاضلاب به ناچار آب را از مدار مصرف خارج کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی افزود: برای تامین منابع آب پایدار، مردم خواستار جاری شدن آب چاه های آهکی، در مدار مصرف هستند.

وی با اشاره به اینکه قطعی آب سد شیرین دره، بعضا روزها تداوم داشته و سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان بجنورد شده است گفت: بحران آب، زمانی ایجاد شد که آب بهترین چاه های شهر بجنورد، به پتروشیمی داده شد و اکنون نیاز شهروندان از منابع درجه ۲ مثل سد شیرین دره تامین می شود.

محمدی گفت: تلاش داریم تا پتروشیمی و سایر صنایع بزرگ، استفاده از منابع آب دست اول را متوقف کنند و این امر در سند توسعه استان و سند سازگاری با کم آبی دیده شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: نباید آب خام در صنعت مصرف شود، جهان به این سمت رفته است که در صنایع، پساب جایگزین آب خام می شود.

به گزارش ایرنا، آب آشامیدن مورد نیاز شهروندان بجنورد از سد شیرین دره شهرستان مانه و سملقان و چاه های ارکان تامین می شود که البته گفته می شود آب های آهکی، کیفیت به مراتب بالاتری از منابع روستای ارکان دارد.

میزان مصرف آب شهروندان بجنورد روزانه بیش از ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است که بخش زیادی از آن از سد شیرین دره تامین می شود.

شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.

در خراسان شمالی، صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی خراسان، آلومینای ایران در جاجرم و نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان هم از آب دست اول استفاده می کنند.

195421

مطالب مرتبط