حال و روز کشاورزانی که زیان برداشت می کنند و چاق و چله شدن دلال ها و کارخانه های رب

گوجه کاران، کباب قیمت!

با توجه به این که سال گذشته به دلیل کاهش قیمت گوجه فرنگی، مقدار زیادی از این محصول روی دست کشاورزان مانده بود، امسال سطح زیر کشت این محصول به طور چشمگیر کاهش یافت که انتظار می رفت قیمت ها نسبت به سال گذشته افزایش یابد در حالی که از یک سو  قیمت خرید محصول تولیدی از کشاورزان افزایش نیافته است و از سوی دیگر کارخانجات فراوری هم قیمت های پایینی را برای گوجه فرنگی تعیین می کنند که موجب ضرر کشاورزان می شود. این مسئله باعث گلایه صیفی کاران شده است و به گفته آن ها هزینه های تولید محصول از قیمت فروش پیشی گرفته است.

به گزارش پرسون؛ این حال و روز کشاورزانی است که زیان برداشت می کنند در حالی که شاهد چاق و چله شدن دلال ها و کارخانه های رب هستیم؛به تعبیری گوجه کاران،کباب قیمت شده اند.

یکی از کشاورزان که دل پری از این مسئله دارد، می گوید: سال گذشته بخش زیادی از تولیدات گوجه فرنگی به دلیل قیمت های ناچیز روی بوته ها باقی ماند و بر اثر سرمازدگی از بین رفت.

وی کمبود صنایع تبدیلی و فراوری نشدن محصولات کشاورزی را عامل افت شدید قیمت ها مطرح می کند و می افزاید: سال گذشته در 5 هکتار گوجه فرنگی کاشتم که متأسفانه به دلیل هزینه های بالا و افت قیمت به شدت متضرر شدم.

«ابراهیم زاده» یکی دیگر از صیفی کاران که او نیز از وضعیت پیش آمده گلایه مند است، می گوید: مسئله ای که در بخش صیفی جات داریم این است که قیمت گوجه فرنگی را هر سال کارخانجات فراوری با توجه به در نظر گرفتن سود خود تعیین می کنند و در این میان کشاورزان سرشان بی کلاه می ماند و باید متحمل خسارت های سنگینی شوند.وی متوقف شدن صادرات گوجه فرنگی و رب در زمان برداشت این محصول را عامل متضرر شدن کشاورزان می داند و می گوید: عمده ترین مشکل صیفی کاران در تولید، تعیین قیمت توسط کارخانجات در زمان برداشت است.

وی اظهار می کند: با توجه به این که تولید گوجه فرنگی پروسه و ریسک بالایی به لحاظ آفت ها و بیماری ها دارد اگر این روند ادامه یابد احتمال دارد در چند سال آینده هیچ کشاورزی رغبتی به کشت صیفی جات نداشته باشد.

وی خاطرنشان می کند: با این که امسال سطح زیرکشت کاهش یافته اما وضعیت قیمت گوجه فرنگی مانند سال گذشته است و عمده دلیل آن هم پر بودن انبار کارخانه هاست.

وی با بیان این که هم اکنون هر کیلو گوجه فرنگی 900 تا هزار تومان از کشاورز خریداری می شود، ادامه می دهد: با شرایط موجود به نظر می رسد قیمت هر کیلو گوجه فرنگی به 400 تا 500 تومان هم کاهش یابد.

یکی دیگر از صیفی کاران نیز با اشاره به افزایش هزینه های جانبی تولید گوجه فرنگی می گوید: متأسفانه با این که امسال سطح زیرکشت کاهش و هزینه های تولید افزایش یافته اما قیمت گوجه فرنگی مانند سال گذشته ثابت است.

«میرزازاده» می افزاید: اگر قرار باشد کشاورزان به حال خود رها شوند و هیچ نظارتی نباشد، سود تولید به جیب کارخانجات می رود و کشاورزان هر سال متضررتر از سال گذشته می شوند.وی ادامه می دهد: باید الگوی کشت را با اطلاع رسانی به کشاورزان نهادینه کنند.

یکی دیگر از گوجه فرنگی کاران نیز می گوید: با زحمت بسیار زیاد و هزینه بالا محصولی را تولید می کنیم اما متاسفانه در هنگام فروش با قیمت های پایین مواجه می شویم به طوری که اکنون بخشی از محصولاتم را که برای فروش به میدان میوه و تره بار بجنورد حمل کرده ام به دلیل پیک فروش در حال فاسد شدن است.

وی اظهار می کند: برخی کارخانه های رب نیز از این فرصت استفاده و محصولات کشاورزان را با قیمت های بسیار ناچیزی خریداری می کنند.وی اضافه می کند: با وضعیت فعلی گاهی برخی کشاورزان محصولات خود را برای فروش به دیگر استان ها حمل می کنند که این امر باعث افزایش هزینه ها می شود.

وی خاطرنشان می کند: قیمت فعلی گوجه فرنگی جز ضرر چیزی برای کشاورزان ندارد و با این وضعیت در سال های آینده رغبتی برای کاشت این محصول نخواهند داشت.

در این میان رئیس انجمن خبرگان کشاورزان خراسان شمالی نیز با تأیید مشکلات موجود در بخش صیفی جات خراسان شمالی می گوید: خراسان شمالی به دلیل بعد مسافت کم با آسیای میانه می تواند در زمان برداشت یکی از صادرکنندگان گوجه فرنگی باشد اما متأسفانه هنوز امکانات و زیرساخت های لازم برای این کار فراهم نشده است.

«کاظمی» می افزاید: از آن جایی که کارخانجات فراوری تعیین کننده قیمت گوجه فرنگی هستند هر سال قیمت ها را به گونه ای تعیین می کنند که حتی از قیمت تمام شده تولید هم کمتر است و با این شرایط کشت گوجه فرنگی برای صیفی کاران مقرون به صرفه نیست و هر سال رغبت کشاورزان برای کشت کمتر می شود.

وی اظهار می کند: در حالی که گوجه فرنگی محصولی با ماندگاری بسیار پایین است اما در زمان برداشت به یک باره قیمت ها را کاهش می دهند که همواره کشاورزان متضرر می شوند.

وی افزایش ماندگاری گوجه فرنگی با کمک مراکز تحقیقاتی را راهکاری برای کاهش مشکلات کاهش قیمت این محصول قلمداد و خاطرنشان می کند: امسال با این که سطح زیرکشت گوجه فرنگی کاهش یافته است اما چون انبار کارخانه ها پر است و رغبتی برای خرید ندارند، قیمت گوجه فرنگی کاهش یافته است.

وی با بیان این که کشاورزان همواره تابع قیمت گذاری دلالان و واسطه ها هستند، خاطرنشان می کند: وقتی صیفی کار دو سال پیاپی متضرر شود به طور حتم سال بعد با کاهش سطح زیرکشت و افزایش شدید قیمت گوجه فرنگی مواجه خواهیم شد.

194990