نماینده زاهدان:

اعتراض به وزیر کشور/ افغانستان حق‌آبه ایران را نمی‌دهد

نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: ‌افغانستان حق‌آبه ایران را نمی‌دهد و آبی که از این کشور ‌وارد ایران می‌شود به اصطلاح محلی "دشتمال" است یعنی آب بارندگی‌هایی که افغانستان امکان مهار آن را ندارد.

به گزارش پرسون؛ حسینعلی شهریاری اظهار داشت: امروز بخشی از دولتمردان کشور نقش اپوزسیون را بازی می‌کنند یعنی به جای اینکه پاسخگو باشند و به حل مشکلات بپردازند خودشان هر جا تریبون به دست می‌آورند از سخن مشکلات سخن می‌گویند و بعضاً گلایه هم می‌کنند. مسئولان باید برای حل مشکلات متعدد مردم شبانه‌‌روز تلاش کنند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر کشور در سفر چند سال قبل خود به زاهدان در مصاحبه‌ای تلوزیونی اعلام کرد به فاصله چند دقیقه طی کردن مسافت با خودرو از مرکز شهر زاهدان مردم در شرایط 100 سال پیش زندگی می‌کنند؛ بنده در مجلس طی سخنانی بابت این مصاحبه به وزیر کشور اعتراض کردم چرا که وظیفه ایشان و همکارانشان است که این شرایط را بهبود بخشند و این 100 سال عقب‌افتادگی را به 70 سال و بعدی به 50 سال و کم‌کم به شرایط مطلوب تبدیل کنند؛ نه اینکه تریبون نقادانه به دست بگیرند.

وی با اشاره به حجم بالای مشکلات حاشیه شهر زاهدان، گفت: در راستای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین زاهدان با پیگیری صورت گرفته در مجلس 100 میلیارد به شهرداری و 100 میلیارد تومان برای بنیاد مسکن اختصاص پیدا کرد اما طبق برآورد کارشناسی ساماندهی کامل آن 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شهریاری تصریح کرد: مهمترین مشکل زاهدان این است که تامین آب آن دشوار است و نمی‌توان آب زاهدان را همیشه به زابل و چاه نیمه‌ها متصل دانست چرا که در حال حاضر هم افغانستان حق‌آبه ایران را نمی‌دهد و آبی که از کشور افغانستان وارد ایران می‌شود به اصطلاح محلی "دشتمال" است یعنی آب بارندگی‌ها که افغانستان امکان مهار آن را ندارد و در این شرایط و در حالی که خود سیستان به این آب نیاز دارد خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان در حال کشیده شدن است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: امسال تابستان مشکل جدی در تامین آب زاهدان داشتیم و هر روز از نقاط مختلف پیامک قطعی آب برای من ارسال می‌شد؛ در همین راستا آب شیرین‌کن جدید راه‌اندازی شد اما این شهری که آب ندارد نباید هر روز توسعه پیدا کند چرا که باید اول زیرساخت‌ها فراهم شود. 42 درصد مردم زاهدان حاشیه‌نشین هستند با فرهنگ‌های مختلف و مسایل بهداشتی و اجتماعی خاص اما با این حال تاکنون هیچ بیماری خاص همگانی در حاشیه شهر نداشته‌ایم چرا که مراکز بهداشت در نقاط حاشیه‌نشین زاهدان فعال هستند.

194764