عطا بهرامی در گفتگو با پرسون:

در حال گذر از نظام دلار هستیم

منفی شدن رشد اقتصادی مربوط به کرونا است. در اقتصاد آمریکا هر کسی می‌خواست در عرض یک ساعت می‌توانست هر شغلی که می‌خواهد داشته باشد اما کرونا در مقطع فعلی این امکان را به آمریکایی نمی‌دهد.

عطا بهرامی، کارشناس مسائل سیاسی آمریکا در گفتگو با پرسون، در تحلیلی درباره آینده اقتصاد آمریکا با توجه به صف‌های طولانی بیمه بیکاری و کوچک شدن حدود 10% اقتصاد در 4 ماه اخیر و اتفاقی که برای این کشور افتاده است، گفت: دلیل اصلی این جریانات قاعدتا کرونا است که برای اقتصاد اکثر کشور‌ها پیش آمده و باعث شده که آن‌ها با کاهش رشد مواجه شوند که همه این دولت‌ها راهکارهایی را برای رهایی از آن دارند.

وی ادامه داد: دولت ترامپ پول چاپ می‌کند که می‌توان از آن در کشورهای دیگر برای خرید کالا استفاده کرد. در حال حاضر مشکلی که وجود دارد این است که گریز از نظام دلاری خیلی شدید شده‌ و شروع کننده این امر چینی‌ها بودند که بتوانند به سمت پول‌های دیگر برای تجارت های بین المللی بروند.

بهرامی افزود: دلیل اصلی این اتفاق کرونا است که باعث بالا رفتن نرخ بیکاری شده در صورتی که در این کشور نرخ بیکاری در شرایط خوبی است اما در برخی کشور های دیگر اروپایی در حالت عادی بالای 10% است. دلیل تنش بین قطب های اقتصادی هم این است که بین آن‌ها مشکل زیاد است و نتوانستند کشتی جهانی سازی اقتصاد را به مقصد برسانند.

این کارشناس مسائل سیاسی آمریکا عنوان کرد: منفی شدن رشد اقتصادی مربوط به کرونا است. در اقتصاد آمریکا هر کسی می‌خواست در عرض یک ساعت می‌توانست هر شغلی که می‌خواهد داشته باشد اما کرونا در مقطع فعلی این امکان را به آمریکایی نمی‌دهد.

او در پایان در پاسخ به سوال پیش بینی شما از اقتصاد آینده در آمریکا چیست، اضافه کرد: به نظر من تا 2022 وضع اقتصادی مناسبی در آمریکا وجود ندارد و نرخ بیکاری بالا و رشد اقتصادی هم منفی خواهد بود. مشکل آمریکا چین و متحدین با ژاپن که هنوز نمی‌دانند باید با نظام بعد از دلار چه کنند است. نظام دلار محور به آخر خط رسیده و در حال گذر از آن هستیم که اگر با پیروزی آمریکا به پایان برسد در نظام جهانی بالا می‎‌روند اگر برعکس شود به زمین می‌خورند. هر چند دغدغه نخبگان آمریکایی بحث بلند مدت و پس از کرونا است.

194479