گزارش و تحلیل

مهمترین و حرفه ای ترین تحلیل ها در حوزه جهانی را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک کشتی تجاری متعلق به رژیم صهیونیستی در خلیج عمان هدف حمله یک عامل ناشناخته قرار گرفت و در پس این حادثه پیام های بسیاری نهفته است.

هنوز از ماجرای پر حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اتهام زنی ترامپ در مورد روند مشکوک پیروزی دمکرات ها زمانی نگذشته بود و بایدن مشغول صدور احکام انتصابات مقامات دولت جدید آمریکا بود که خبر رسید، نظامیان میانمار به ظن تقلب در انتخابات ماه نوامبر در این کشور علیه دولت خانم آنگ سان سوچی کودتا کرده و زمام امور را بدست گرفته اند.

تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون تاکید کرد:

ضربه مهلک کرونا به اقتصاد انگلیس

به دلیل ضعف‌های ساختاری انگلستان و مشکلاتی که کرونا برای این کشور به وجود آورد، انگلیس نتوانست اقتصاد خود را نجات دهد و پا بگیرد به همین دلیل امروز نارضایتی عمومی همچنان از وضع اقتصادی، درآمد، رشد و توسعه در انگلیس وجود دارد.
یادداشت/در عمل طی این معاهده به مراتب از عهدنامه گلستان خاک کمتری از ایران منفصل گشت اما در پستوهای ذهن ایرانیان تصویر تیره ای از این قرارداد نقش بسته و هرگاه قصد کنند مقاوله ای را زیر سوال برده و تخطئه کنند، آن را با ترکمانچای مقایسه می کنند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

اولتیماتوم سه روزه ایران به آمریکا

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها قرار است در پایان ضرب العجل سوم تا پنجم اسفند لغو کامل تحریم‌ها اتفاق بیفتد در صورتی که لغو کامل تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا صورت نگیرد کل پکیج و بسته پروتکل الحاقی معاهده MPT که تا امروز داوطلبانه توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد، دیگر اجرا نخواهد شد.
محبعلی در گفت‌وگو با پرسون؛

عراق توانایی مقابله با ترکیه را ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دولت عراق این توانایی را ندارد که در برابر ترکیه مقاومت کند و سعی می کند به نوعی از حمایت آمریکا و کشورهای دیگر برخوردار شود تا به ترکیه فشار بیاورند که در عراق مداخله نکند.
کاشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

پرونده ترامپ باز ماند/ حزب جدید در راه است

ترامپ ادعا کرده است یک حزب جدید تأسیس خواهد کرد و از آنجایی‌که حدود ۷۵ میلیون نفر به ترامپ رأی داده‌اند این حزب مثل حزب‌های کوچک دیگر آمریکا که در رقابت بین حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه اصلاً دیده نمی‌شوند، نخواهد بود و احتمالاً یک قطب سومی در رقابت‌های آمریکا خواهد بود.
هر دو کشور روسیه و چین علاوه بر ایدئولوژی‌های اقتصادی مذکور، در سیاست‌های خارجی و امنیت بین‌المللی خود نیز از ایدئولوژی‌های سلطه‌جویانه‌ای پیروی می‌کنند که به یُمن اقتدار و استقلال کشور تا به امروز متوجه ما نشده است.
سیاست درهای باز اقلیم کردستان عراق برای آسیب رساندن به منافع جمهوری اسلامی ایران و همچنین تلاش‌های مستمر آنها برای ضربه زدن به گروه‌های مقاومت عراقی و حشدالشعبی، باعث شده است تا یک جنگ در سایه با هدایت سرویس‌های امنیتی یک رژیم خارجی که کوچک‌ترین اهمیتی برای امنیت منطقه و منافع مردم عراق، از کرد و عرب و سنی و شیعه قائل نیست در اقلیم کردستان جریان بگیرد.
عضو مرکز مطالعات خاورمیانه در گفتگو با پرسون:

گسترش روابط ایران و عراق در مبارزه با تروریسم مؤثر است

تعمیق روابط دو جانبه ایران و عراق نه تنها می‌تواند به گسترش روابط اقتصادی به ویژه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بینجامد بلکه با توجه به تحرکات اخیر داعش در عراق و در مرز عراق و سوریه می‌تواند در مبارزه با تروریسم مؤثر واقع شود.
نشریه نیوزویک در گزارشی به نقل از کارشناسان نوشت: اگرچه بایدن با کاهش نقش آمریکا در جنگ یمن، چشم انداز دیپلماسی با ایران را افزایش می دهد اما برای حفظ توافق هسته‌ای، ابتدا می‌بایست گام‌هایی را برای جلب نظر ایران بردارد.
دیپلمات و سفیر سابق ایران در چین در گفت وگو با پرسون:

تلاش آمریکا برای تضعیف چین

تصور آمریکایی‌ها بر این است که می‌توانند از طریق ایجاد خصومت بین چین و همسایگانش، این کشور را کنترل کنند. از این رو تعارضات ارزی دریایی بین کشورهایی نظیر فیلیپین، اندونزی، مالزی، ژاپن و تایوان با چین را به وجود آوردند و در تلاشند که چین به لحاظ سیاسی و نظامی سرگرم تعارض منطقه‌ای با هسایگانش شود و نتواند با خیال آسوده به توسعه اقتصادی، سیاسی و نظامی خود بپردازد.
آمریکایی‌ها هر اندازه از عربستان سعودی خشمگین شوند، می‌دانند که این کشور همچنان تولیدکننده قدرتمند نفت، یک عضو گروه ۲۱ و شریک مهم در مبارزه با تروریسم است. بایدن نمی‌تواند به راحتی این ارتباط را قطع کند. در عوض او باید به دنبال رویکرد جدیدی در قبال عربستان باشد. رویکردی که نه انگیزه‌های شرورانه حکومت سعودی را تقویت کند و نه بدترین نگرانی و ترس‌های آن‌ها را عملی کند.
در مورد این واقعیت که مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در شش ماه گذشته تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داشته، تردیدی وجود ندارد و طرفین این مذاکره دلایل خودشان را برای روشن شدن نتیجه انتخابات داشتند.
یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل اظهار کرد: پیشنهاد ظریف برای مداخله مسئول سیاست خارجی در کسوت هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام برای هماهنگ‌سازی اقداماتی که لازم است ایران و ایالات متحده در مورد برجام انجام دهند ، تحول شکلی مثبت و مهمی است، اما برخلاف تصور برخی هنوز به لحاظ ماهوی تحولی یا گشایشی یا عقب نشینی رخ نداده است.
گزارش عملکرد تولید ناخالص داخلی چین و آمریکا در پایان ۲۰۲۰ از رقابت نزدیکتر اقتصاد چین و آمریکا خبر می‌دهد.اگرچه این اتفاق به مدد پاندومی ویروس کرونا رخ داده، اما روندهای پیش‌بینی شده حکایت از آن دارد که چین به سرعت در حال نزدیک‌تر شدن به جایگاه اقتصاد اول دنیاست.
از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید منطقه شاهد برخی از تحولات بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی پس از حمله به دیرالزور و منطقه البوکمال در شرق سوریه این بار و در روزهای اخیر به غرب این کشور یعنی حماه حمله کرده است.
یادداشت/ افزایش تحرکات مزبور به‌نوعی جهت روحیه‌بخشی به نیروهای سرگشته و متفرق وبی‌روحیه تکفیری و نوعی فراخوان به آنان برای از سرگیری عملیات ناامن‌سازی است. ضمن این‌که نوعی یارگیری و جذب نیروی جدید نیز به شمار می‌رود.

گزارش جدید کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که چین در سال گذشته از آمریکا پیشی گرفته و اولین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان شده است.
پرسون کارنامه محیط زیستی ترامپ را بررسی می‌کند؛

رئیس جمهور مصرف‌گرا و تخریب‌گر

به نظر می‌رسد کارنامه ترامپ نه تنها در سیاست‌خارجه، آموزش، بهداشت و فرهنگ مردود می‌باشد بلکه در حوزه محیط زیست میراث‌دار یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌های ریاست‌جمهوری طول تاریخ آمریکا است و می‌توان او را مصرف‌گرایی تخریب‌گر و قاتل هزاران انسان بی‌گناه نامید.