گزارش و تحلیل

مهمترین و حرفه ای ترین تحلیل ها در حوزه جهانی را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره افزایش ظرفیت هسته ای کشورمان تصریح کرد که هدف جمهوری اسلامی ایران از این کار، اعمال فشار بر دولت بایدن برای احیای سریع توافق هسته ای ٢٠١٥ است.
درگیری میان طالبان و پنجشیری‌ها همچنان ادامه دارد. سخنگوی جبهه مقاومت ملی می‌گوید که نیروهای طالبان به ارتفاعات دربند در مرز میان ولایت کاپیسا و پنجشیر رسیده بودند؛ اما عقب رانده شدند.
طالبان ادعا کرد که نیروهایش کنترل پنجشیر را به دست گرفته‌اند اما رهبر مقاومت خبر سقوط پنجشیر را تکذیب کرد و افزود: وضعیت سختی در منطقه حکم فرماست.
پایگاه تحلیلی «کریدل» بررسی می‌کند؛

عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

روی کار آمدن ابراهیم رئیسی خون تازه‌ای در رگ‌های محور مقاومت جاری کرده و ارسال سوخت از ایران به لبنان نشان می‌دهد تهران و حزب‌الله عزم خود را جزم کرده‌اند تا محاصره‌ی آمریکایی-صهیونیستی را بشکنند.
پس از این‌که سید حسن نصرالله اعلام کرد که این کشتی از ایران به سمت لبنان حرکت کرده است تا سوخت گازوئیل را به دست آن‌ها برساند، آمریکایی‌ها به تکاپو افتادند و حتی سفیر آمریکا در بیروت از متحدین خود یعنی مصری‌ها و اردنی‌ها خواست که تحریم‌ها را موقتاً بردارند و به لبنانی‌ها سوخت ارائه دهند. اگر همین را تنها اثر اعلام حرکت کشتی ایرانی به سمت لبنان در نظر بگیریم، شکست سختی برای آمریکایی‌ها و سیاست‌های تحریمی که علیه کشور لبنان اعمال کرده، است.
Teşkilat در واقع یک فرمت نمایشی از آموزه‌ای است که مقامات دولتی آن را مفهوم جدید امنیت نامیده اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، این دکترین را در یک کنفرانس که در آکادمی پلیس این کشور برگزار می‌شد، در نوامبر ۲۰۱۶، سه ماه پس از تلاش برای کودتا در این کشور، رونمایی کرد.
وزارت خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام، بدون اشاره به اینکه از تعهداتشان در برجام عدول کرده‌اند در بیانیه‌ای مشترک از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.
تحلیل گران 5 عامل عمده را دلیل فروپاشی افغانستان می‌دانند ساختار دولت، فساد، اراده طالبان تحت لوای مقاومت در برابر اشغالگران، ناروشن بودن استراتژی آمریکا و همین‌طور ناکامی این کشور در نهادسازی و سرانجام حمایت پاکستان از جمله این عوامل هستند.
آیا وضعیت سلامتیِ کیم جونگ اون به یک فاجعه هسته‌ای ختم می‌شود؟

مرگ رهبر کره شمالی و یک فاجعه هسته‌ای

روزی سلسله کیم از صحنه قدرت خارج خواهند شد. تا آن زمان، غیبت هایِ گاه و بیگاه و بانداژ سرِ کیم جونگ‌اون ، نه تنها برای افرادی که در شبه جزیره کره زندگی می‌کنند، بلکه برای کل مردم جهان از اهمیت برخوردار است. با این حال امید است که در صورت درگذشتِ کیم جونگ‌اون، صلح و امنیت همچنان پا برجا بماند.
به بهانه بازنشر عکسی تاریخی؛

از 1322 تا 1400 در ایوان سفارت روسیه در تهران!

بازسازی عکس سه نفره استالین و روزولت و چرچیل در ایوان سفارت شوروی در تهران توسط سفیر روسیه و رییس نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در ایران، سرو صدای زیادی بلند کرد. سرو صداهایی که نشانگر فراموش نکردن وضعیت تحقیرآمیز ایران در آن زمان، توسط این سه ابرقدرت از سوی مردم و سیاستمداران ایرانی بوده است.
در صورتی که روند شش دور مذاکرات انجام شده و نتایج آن از سوی ایران مطلوب ارزیابی می‌شد طبعا با توجه به تاکید کشور در زمینه رفع سریع همه تحریم‌ها باید توافقات انجام شده به سند خروج از بن‌بست کنونی تبدیل می‌شد.
بر اساس منطق ژئوپلتیک در اصول روابط بین‌الملل میان قدرت‌های بزرگ، هرگونه درگیری، نزاع و کشمکش مستقیم بین چین و آمریکا منتفی است و به هیچ‌وجه بین دو کشور چین و آمریکا جنگی در نخواهد گرفت اما کشمکش‌های سیاسی به ‌منظور جابه‌جایی مسئولیت‌های جهانی و کنار زدن آمریکا از سیاست یک سویه بین‌المللی، خواست چینی‌ها است و همین مسئله آمریکایی‌ها را دچار اضطراب و نگرانی می‌کند.
گزارش مفصل آقای ظریف پیرامون برجام و آخرین تحولات مربوط به مذاکرات وین مستحق ثبت و ضبط و تامل و موشکافی برای همه ایران‌دوستان حال و آینده است. گزارشی که البته در بیانش ناچار به رعایت انواع ملاحظات داخلی و خارجی است ولی نکات کلیدی و تاریخی فراوان و مهم دارد.
از هر منظری هم که به تحولات، اهداف و بحران‌های کره شمالی بنگریم، در مقطع حساس فعلیِ این کشور، شخصِ کیم جونگ اون مصادف با کلیتِ کره شمالی است و بعید است این کشور بتواند در شرایط کنونی بدون وجود رهبرِ خود، همچنان پابرجا و زنده بماند.
یادداشت/ قطعی برق عمدتا در مناطق جنوبی و شیعه نشین اتفاق می‌افتد و وضعیت مناطق کردی و سنی نشین در این زمینه بسیار بهتر است‌ و در نتیجه تحلیل ایجاد نارضایتی از اصل حکومت در میان اکثریت شیعه را به اذهان مبادرت می کند.

یادداشت/ برادر دیگر امیر فهد (محکوم به اعدام)، یعنی سعد نیز جزو منتقدان سیاست‌های آل‌سعود بود که در خارج از کشور او را بوسیله خوراندن مواد مخدر ربودند و با هواپیمای سلطنتی به عربستان آوردند.