گزارش و تحلیل

مهمترین و حرفه ای ترین تحلیل ها در حوزه جهانی را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

شبکه خبری پرس تی وی به نقل منابع مطلع گزارش داد که ایران بر ضرورت لغو شدن همه تحریم‌هایی که دولت ترامپ برخلاف برجام وضع کرده است، تأکید دارد و امتناع آمریکا از لغو این تحریم‌های قطعاً پایان مذاکرات وین را رقم خواهد زد.
یادداشت/ با خروج انگلستان از خلیج فارس و متعاقب آن اعمال حاکمیت ایران بر جزایر ۳ گانه در سال ۱۳۵۰، به علت غیر مسکونی بودن، جزایر ایرانی آریانا و زرکوه مورد توجه حکومت وقت قرار نگرفت و همین امر امارات را برای بهره برداری از آنها گستاخ تر نمود.

تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با پرسون:

اراده سیاسی ایران و آمریکا بازگشت دوطرف به برجام است

تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: از شواهد و قرائن اینگونه بر می‌آید که اراده سیاسی ایران و آمریکا بر حل مشکلات فی‌مابین و بازگشت دوطرف به برجام خواهد بود و همین گزاره نشان دهنده تثبیت موقعیت جمهوری اسلامی و پذیرش نسبی هژمونی آن در مناطق پیرامونی‌اش توسط قدرت های غربی ( برخلاف تبلیغاتشان ) است.

یادداشت/ دوران صبر استراتژیک ایران به سر آمده و هر گونه خرابکاری امنیتی در سطحی بالاتر و با واکنش نظامی پاسخ داده می‌شود.

تقوی‌نیا، کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

پشت پرده مذاکره ایران و سعودی‌ها در عراق

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: موضوعات مذاکره پرونده های یمن و لبنان بوده است. سعودی‌ها به ایران پیشنهاداتی در خصوص عدم حمایت از دولت نجات ملی در قبال حل مشکل تشکیل دولت و اقتصاد لبنان را مطرح کرد که با واکنش قاطع طرف ایرانی روبرو شد.

یادداشت/ تحولات اخیر در همسایه شرقی ایران احتمالا گروههای عراقی را به این تحلیل رسانیده که بالا رفتن تلفات انسانی، آمریکا را مجبور به خروج از عراق نیز خواهد کرد و همین عاملی شده که در هفته های اخیر حملات چریکی علیه ارتش عمو سام شدت بگیرد.

یادداشت/ در خصوص وضعیت سعودی نیز باید گفت شکست در جبهه مارب بیش از همه بر وضعیت بن سلمان اثر منفی خواهد گذاشت ؛ زیرا اولا موقعیتش در درون خانواده سلطنتی و هیئت بیعت تضعیف می گردد و دوما افکار عمومی عربستان اعتمادشان نسبت به وی سلب خواهد شد.

علیرضا تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: غنی سازی ۶۰ درصدی ایران باعث تضعیف موقعیت نتانیاهو در اسرائیل خواهد شد زیرا به افکار عمومی رژیم صهیونیستی این پیام را می رساند که اقدامات نخست وزیر متجاسر آنان نمی تواند فعالیت های راهبردی تهران را متوقف کند و هر اقدامی با واکنش خطرناک تر جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا در گفت وگو با پرسون:

رژیم اسرائیل به دنبال افزایش سطح تنش با ایران منهای جنگ است

تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: رژیم اسرائیل به دنبال افزایش سطح تنش با ایران منهای جنگ است. در واقع این رژیم می داند در نبرد همه جانبه با ایران و متحدانش شانسی ندارد اما تنش های موضعی و امنیتی را برای مقابله با ایران می پسندد.

تقوی نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی در گفت‌وگو با پرسون:

موشک‌های نقطه زن ایران، قابلیت زیر آتش قرار دادن کانال سوئز را دارند

یک کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: دکتر علیرضا تقویتی نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی گفت: موشکهای نقطه زن دریایی ایران که در سال گذشته توانستند در اقیانوس هند یک هدف را به طور دقیق از فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهند، قابلیت آن را دارند که کانال سوئز را نیز زیر برد آتش خود بگیرند.

بهشتی‌پور در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

تحریم‌ها با اصلاحات اقتصادی بی‌اثر می‌شود (بخش دوم)

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران باید با انجام اقدامات اصلاحی در حوزه بانکداری، مالیات و گمرک، تحریم‌ها را بی‌اثر کند. افزایش توان اقتصادی ایران، آمریکا را وادار به تجدیدنظر در سیاست‌های خود می‌کند.
ایران در حالی ماه‌های آخر سال 99 و روزهای سال جدید را سپری کرده که در افکار عمومی با تغییر حکومت در آمریکا و با شعارهایی که نامزد دموکرات ها در تبلیغات انتخاباتی مطرح کرده بود، همه فکر می کردند که شرایط ایران و آمریکا با دوران ترامپ تغییرات اساسی خواهد کرد.

بهشتی پور در گفت‌و‌گو با پرسون؛

ایران حق دارد نسبت به آمریکا بدبین باشد (بخش اول)

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: ایران حق دارد نسبت به آمریکا بدبین و تمایل به مذاکره نداشته باشد. از طرف دیگر سیاست افزایش غنی‌سازی اورانیوم و یا تعداد سانتریفیوژها نیز برای لغو تحریم‌ها کارساز نیست.
تحلیلگر مسائل شرق آسیا در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

شکست سیاست‌های آمریکا در قبال چین

دولت بایدن نیز همانند ترامپ به استفاده از ابزار چندجانبه‌گرایی برای کنترل چین و کنترل سرعت‌گیری قدرت و اقتصاد چین روی آورده است. سیاست‌های آمریکایی‌ها در مقابل چین در طول سالیان گذشته شکست خورده و نتوانستند چین را کنترل کنند و شاهد افزایش  روزبه‌روز قدرت چینی‌ها هستیم.
نگاهی به موفقیت های چین در روزهای رکود جهانی؛

چین در یک دهه آینده قدرت اقتصادی اول جهان می شود

در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا با مشکلات فراوان اقتصادی ناشی از رکود اقتصادی کرونا دست و پنجه نرم می کنند چین توانسته است با مدیریت اقتصادی مناسب در مسیر رشد اقتصادی قرار گیرد و به تازکی برای رشد 6 درصدی اقتصاد خود برنامه ریزی کند که در حقیقت رمز موفقیت این کشور در وحدت تصمیم گیری و حمایت قاطع دولت از اصلاحات اقتصادی است که طی دهه های اخیر در چین شکل گرفته است .
در گفت وگوی پرسون با کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح شد(بخش دوم):

ایران و اسرائیل به سمت جنگ می روند؟

کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: صهیونیست ها قصد دارند به جمهوری اسلامی ضربات موثری را وارد کنند لکن اصلا تمایل به ورود به جنگ با آن را ندارند. ایجاد ناامنی دریایی و هدف قرار دادن کشتی های ایرانی نیز در همین راستا تحلیل می شود.

در گفت وگوی پرسون با کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح شد(بخش اول):

ایران و اسرائیل به سمت جنگ می روند؟

کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: واقعیت این است که اسرائیل، جمهوری اسلامی و سیاست هایش در منطقه غرب آسیا را تهدیدی راهبردی و موثر برای موجودیت خود قلمداد می کند و ایران نیز حاضر نیست از استراتژی خود در قبال این رژیم عقب نشینی کند.

پرسون بررسی کرد؛

اهمیت سفر پاپ به عراق

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان روز گذشته وارد کشورعراق شد؛ سفر وی به این کشوربه مدت سه روز ادامه دارد و حاوی برنامه های مختلفی است.
قائم‌ مقام جمعیت دفاع از مردم فلسطین در گفتگو با پرسون:

زوال رژیم صهیونیستی نزدیک است/ اسرائیل برای بقا دست به دامن یهودیان کشورهای دیگر شد

به دلیل مهاجرت‌های معکوسی که به دنبال ناامنی‌هایی به وجود آمده از طریق انتفاضه و قیام مردم فلسطین در این رژیم اتفاق افتاده است، رژیم صهیونیستی در تلاش است که به هر نحوی سرزمین فلسطین را از یهودیانی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند و کم‌ترین ارتباط نسبی و سببی را با یهودیان دارند، پر کنند.
یادداشت/ ایران خود را پیروز منازعه با ترامپ و سیاست فشار حداکثری او می داند و دیگر حاضر نیست در قبال اخذ ثمنی بخس، اهرم های فشار خود را در زمینه هسته ای تقدیم طرف مقابل کند.

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

دگرگونی اوضاع عربستان/ محمد بن سلمان در آستانه جابجایی و سقوط

محمد بن سلمان با چالش‌هایی روبرو است که حتی می‌توان گفت در آستانه جابه‌جایی و سقوط خواهد بود و شیوه عملکرد بایدن و صحبت‌هایی که وزیر خارجه او مطرح کرده است این نوید را می‌دهد که احتمال تغییر ساختار در داخل عربستان را داشته باشیم.