صنایع دستی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

صنایع‌دستی استان هرمزگان عمدتاً فصلی است و جنبه مصرفی دارد. نزدیک به ۷۶هزار هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی در استان شناسایی‌شده که همگی دارای مجوز هستند. بیشتر این صنعتگران در رشته‌های گلابتون‌دوزی، خوس‌دوزی، گلیم‌بافی، حصیربافی، صنایع‌دستی دریایی، سفالگری و… فعالیت دارند.
پیشران رشته‌ گلیم‌بافی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل از تولید بزرگ‌ترین گلیم کشور با مساحت 24 متر مربع در شهرستان نمین خبر داد.
مجید اسلام‌دوست

سفره قلمکار اصفهان

قلمکاری (یا چیت سازی) هنر چاپ یا نقش زدن روی پارچه است. این هنر در دوره شاه عباس در قرن ۱۱ قمری به علت علاقه درباریان و توجه خاصی که به این صنعت داشتند، به کمال رسید.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از رونمایی اثر فاخر ملیله استاد لطفی‌رضایی در نمایشگاه آثار شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی همزمان با هفته جهانی صنایع‌دستی، خبر داد.

می‌گویند کسی که با دستش کار می‌کند کارگر است، کسی که با دست و عقلش کار می‌کند پیشه ور است و کسی که با دست، عقل و احساس کار می‌کند، هنرمند است. صنایع دستی هنری است که رنگ‌ و روح را منتقل می‌کند، وقتی دستی روی جاجیم هزار رنگ ترکمن می‌کشی، هر تار و پودش قصه ای دارد، و دریغ از غصه دست هنرمندان این هنر پارسی.
آزاده عزیزیان

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان را در عکس‌های این آلبوم می‌بینید
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خبر داد:

احیای هنرهای فراموش شده توسط سند آمایش گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: در سند آمایش سرزمین، توسعه احیای هنرهای رو به فراموشی، تقویت، تولید و صادرات صنایع‌دستی تعریف شده است.
معاون صنایع دستی تهران با تشریح برنامه‌های روز جهانی و هفته صنایع دستی در خرداد 1400 که تحت شعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است، به تشریح مهمترین برند صنایع دستی تهران پرداخت.
همکاری بین صندوق توسعه صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صورت گرفت؛

امضای تفاهم‌نامه احیا و مرمت ابنیه تاریخی

تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک فی‌ما‌بین صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه به‌منظور احیا و مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی تحت اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه و ترویج فرهنگ وقف و بهره‌وری حداکثری موقوفات باارزش تاریخی امضا شد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه ضرورت امروز، حرکت به سمت فناوری‌های نوین برای بازاریابی است، گفت: بازاریابی و دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی دغدغه اصلی زنان تولید‌کننده در عرصه‌های صنایع‌دستی، کشاورزی و کارآفرینی است. همچنین به‌منظور تشویق و دیده‌شدن زنان کارآفرین و سرپرست خانوار تلاش خواهد شد تا با رای مردمی، زن کارآفرین برتر معرفی می‌شود.
مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی از حذف آزمون مجدد مهارت‌سنجی از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به‌منظور استمرار بیمه‌ای خبر داد. براساس اصلاحیه هیئت وزیران، شرط تمدید مدرک کارت مهارت فنی از فهرست مدارک درخواستی سازمان تأمین اجتماعی حذف شد.
مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نی‌ریز در استان فارس گفت: رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی در این شهرستان، احیاء می‌شود
معاون صنایع‌دستی گیلان گفت: حمایت از کسب و کار‌های تکنولوژی محور و استارتاپ‌های تخصصی فروش و معرفی محصولات صنایع‌دستی گیلان از جمله الزاماتی است که معاونت صنایع‌دستی گیلان در سال جاری در پی تحقق آن است.
مونسان در دیدار با سفیر ایتالیا مطرح کرد:

افتتاح بیش از ۲۸۰ هتل در دولت دوازدهم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه تحریم‌ها نتوانست ما را متوقف کند، گفت: در دولت دوازدهم بیش از ۲۸۰ هتل افتتاح کردیم و اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ طرح در این حوزه نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال اجرا است.
پژوهشگر و تهران‌شناس در تشریح تن پوش چوقا که در شمال به آن شولا و در تهران به آن ک‍پنک می‌گویند، گفت: ما ایرانیان برای هر تولید و اقدامی دلیل داشتیم و بدون دلیل زندگی نمی‌کردیم. بطوریکه حتی تن پوش مردمان‌ کاربردی بود و برگرفته از معماری و مفاهیم فرهنگی ایران بود، از جمله شولا که لباسی برای دوری حیوانات به کار گرفته می‌شد و حتی این لباس‌ها وارد ضرب المثل‌هایمان نیز شده است.