وابستگی کرامت با حجاب

حجاب نه ‏تن‌ها یک دستورالعمل دینی و وظیفه شرعی برای زنان مسلمان است، بلکه از ضرورت‏های اجتماعی جوامع انسانی است که با حفظ آن، منافع و تأثیرات شگرفی در جامعه پدیدار می‏شود و رعایت نکردن آن، آثار مخربی در فرهنگ عمومی اجتماع و حتی اقتصاد و سیاست برجای گذاشته‌است.
تصویر وابستگی کرامت با حجاب

به گزارش سایت خبری پرسون، وحیده علی‌میرزایی پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در یادداشتی نوشت: نقش محوری زنان محجبه در شکل‏گیری انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست تا آنجا که امام خمینی (ره) خطاب به زنان باحجاب فرمودند: آن که در این نهضت خدمت کرد، شما‌ها بودید. شما بودید که با همین وضعی که الان اینجا حضور دارید، با همین وضع در خیابان‏ها ریختید و به نهضت ما کمک کردید. ایشان در مصاحبه با اوریانا فالاچی، روزنامه‏نگار فرانسوی، به ‏صراحت به جایگاه زن باحجاب در شکل‏گیری بزرگ‏ترین انقلاب قرن اشاره کردند.

صحنه‌های نهضت اسلامی از پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲ تا امروز، در عرصه‌ها و حوزه‌های گوناگون، بر این واقعیت تاریخی گواهی می‏دهد که حجاب کامل، مخصوصاً حجاب برتر (چادر) شناسنامه زن انقلابی ایران بوده‌است و امروزه در جهان، انقلاب با چادر و چادر با انقلاب شناخته می‏شود.

بی‏شک حجاب برای مردم این سرزمین، تنها یک واژه نیست، بلکه فرهنگی است که طی قرن‏ها حتی پیش از پذیرفتن مکتب حیات‏بخش اسلام، با حیات مردم آمیخته بوده‌است. فلسفه حجاب، رستگاری جامعه اسلامی است که از گناه و آلودگی پاک شوند و به رشد کامل که جامعه اسلامی باید به آن برسد، نائل شوند. حجاب برای حفظ جامعه و تقوای عمومی لازم و مفید است و هویت دینی و ملی و انقلابی مردان و زنان به ‏شمار می‏رود. حجاب در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی نقش بسزایی دارد. اگر عفاف و حجاب به ‏مثابه یک ارزش در جامعه شکل حقیقی داشته باشد، ارزش‌های دیگر نیز حفظ خواهد شد.

کرامت زن در اسلام و امنیت اجتماعی زنان و حفظ کیان خانواده مبتنی بر این ارزش است. اگر در جامعه‏ای عفاف و حجاب مراعات شود، زنان و مردان به طهارت روحی و روانی خواهند رسید. مهم‌ترین کار در عرصه عفاف و حجاب، هویت‏بخشی به زن مسلمان است. حجاب پرچم و نمادی برای زن مسلمان است. تقویت سطح دینداری جامعه و آگاهی و شناخت بانوان نسبت به مقوله حجاب و اصلاح الگوی جامعه‏پذیری از جمله راهکار‌های هویت‌بخشی به زن مسلمان است. متأسفانه بسیاری از دختران ما حتی نمی‏دانند در قرآن آیه‏ای درباره حجاب وجود دارد، بنابراین باید موضوع عفاف و حجاب را برای افراد جامعه به ‏شایستگی تبیین کنیم.

غربی‌ها ضدیت عجیبی با مسلمانان و به ‏ویژه حجاب دارند و در بسیاری از فیلم‏هایشان سعی می‏کنند به زن غربی بفهمانند حجاب امر مطلوبی نیست. آن‌ها سعی کردند برهنگی را به‏ عنوان یک هنجار به زنان و مردان معرفی کنند. تصویب طرح ممنوعیت حجاب در فرانسه و به تبع آن تصمیم برخی از کشور‌های دیگر اروپایی و حتی آسیایی مانند ترکیه، نشان از عمق وحشت جهان غرب از روند رو‏ به‏ رشد حجاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دارد.

فرهنگ و تمدن غرب بر پایه فلسفه لذت بنیان نهاده شده و بخش عظیم اقتصاد خود را مدیون همین مؤلفه است. از این‎رو، رسانه‌های جمعی تمدن غرب که مولود همین بسترند و کارایی و موجودیت خود را به آن گره زده‏اند، برای القای فرهنگ خود و مبارزه با فرهنگ حجاب تلاش بسیاری کرده‏اند. بی‏شک به همان اندازه که فرهنگ بی‏حجابی برای غرب اهمیت دارد، فرهنگ حجاب با اجتماع، سیاست، فرهنگ و اقتصاد ما گره خورده‌است و شکستن سد حجاب، مساوی با فروپاشی هویت دینی و ملی و انقلابی ماست. امروزه در حساس‏ترین مقطع تاریخی، اسلام و ایران در هجمه‌های مکرر رسانه‌های غربی قرار گرفته‏اند که با تبلیغ فرهنگ لذت و ایجاد فضایی تخیلی در اذهان انسان امروزی، مبلغ فرهنگ بی‏پایه خود هستند. جوامع غربی با تبلیغ بی‏حجابی، کرامت نفس زن و ارزش‏های وجودی او را نادیده گرفته‏اند و حق داشتن آرامش و احترام را از او سلب کرده‏اند.

پوشش تبیین‏شده در اسلام برای زن، جهت ارزش‏گذاری به زن است. حجاب اسلامی حدودی دارد که هم فق‌های شیعه آن را مشخص و هم مفسران قرآن آن را تبیین کرده‏اند. باید‌ها و نباید‌ها در حوزه حجاب، جبر نیست، بلکه تنظیم امور براساس واقعیات و قرار داده‌است تا کرامت زنان حفظ شود و نگاه ابزاری از آن‌ها برداشته شود. در بینش اسلامی، مخالفت با حجاب، مخالفت با آیه حجاب به ‏شمار می‏آید و مخالفت با یک آیه از قرآن مجید، برابر مخالفت با کل قرآن است. منطق قرآن کریم این است که هر فرمانی که صادر می‏کند، فلسفه‏ای دارد! بالاترین و والاترین ارزش حجاب این است که یک فرمان الهی است. یکی از فلسفه‌های حقیقی وجوب حجاب، حفظ آرامش زن، مصونیت جامعه از فساد و عمق و معنا بخشیدن به امنیت اجتماعی است. پوشش دینی، پیام عفت و شخصیت زن مسلمان است و مردان جامعه نه ‏تن‌ها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند داشت که او را نیرویی بالفعل در وسعت‏بخشی به امنیت اجتماعی می‏دانند و نجابتش را می‏ستایند. در این صورت است که زن نه ‏تن‌ها در سنگر حجاب خود از تیر نگاه‌های زهرآلود و برخورد‌های اراذل جامعه در امان خواهد بود، بلکه امنیت و آرامش درونی خود و اجتماع را برقرار خواهد کرد.

حجاب به این معناست که نباید به زن همان‏گونه که در کشور‌های غربی رویه‏ای معمول است، به چشم ابزاری برای مطامع نفسانی نگریست! حجاب یعنی ارزش واقعی زن به ظاهر و جاذبه‌های جنسی او نیست؛ بلکه به کمالات روحی و توانایی‏ها و قابلیت‏های دیگر او است. حجاب برای زن یک دژ و سنگر و حریم است. حجاب او را از خطر‌ها و آسیب‏های جامعه حفظ می‏کند. جایگاهی است که زن، وجود و شخصیت خود را در آن سامان می‏بخشد. حجاب برای زنان امنیت و آرامش پدید می‏آورد.

خداوند در قرآن کریم می‏فرماید: یا أیهَا النبِی قلْ لأزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یدْنینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أدْنی أنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللهُ غفُوراً رَحیماً (احزاب/۵۹). این آیه به یکی از موارد آزار و اذیت زنان اشاره می‏کند، بنابراین می‏فرماید:‌ای پیامبر، به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو روسری‏های بلند خود را چنان بر خویش بیندازند تا از کسانی که حجاب درستی ندارند، شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند! اسلام برخلاف غرب وغربزدگان، که کمال زن را در جلوه‏گری و خودنمایی در انظار عمومی می‏دانند، منزلت زن را مربوط به جنبه‌های بدنی و جسمی او نمی‏داند، بلکه آن را مربوط به روح الهی او می‏داند و به‏ خاطر حفظ همین ارزش والاست که به مدد قانون حجاب و احکام دیگر در روابط میان او و مردان محدودیت ایجاد کرده‌است؛ زیرا اگر کمال زن را محدود به کمالات ظاهری بدانیم، این پرداختن به ظاهر آنقدر انسان را مشغول می‏کند که فرصت شکوفایی استعداد‌های دیگر را هرگز نخواهد یافت و راه ترقی و تکامل بر او بسته خواهد شد، بنابراین زن یا مردی که از حجاب می‏گریزد، از حرکت به‏ سوی کمال حقیقی عاجز و ناتوان است.

حجاب نه ‏تن‌ها یک دستورالعمل دینی و وظیفه شرعی برای زنان مسلمان است، بلکه از ضرورت‏های اجتماعی جوامع انسانی است که با حفظ آن، منافع و تأثیرات شگرفی در جامعه پدیدار می‏شود و رعایت نکردن آن، آثار مخربی در فرهنگ عمومی اجتماع و حتی اقتصاد و سیاست برجای گذاشته‌است. زن در پرتوی حفظ این ارزش می‏تواند عامل نیرومندی در جهت حفظ سنن و روابط اجتماعی سالم و ارزش‏های انسانی و معنوی باشد. به همین دلیل، حجاب به‏ عنوان بارزترین نشانه هویت زن مسلمان به ‏شمار می‏رود و ما به ‏وضوح در کشور‌های اسلامی، آثار وجودی آن را مشاهده می‏کنیم.

منبع: جوان آنلاین

532576