حجاب‌استایل‌ها، عفاف را نشانه رفته‌اند

همزمان با هجمه وسیع رسانه‌های معاند علیه تمامیت فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه، مرزهای این حریم مقدس از سوی افرادی نشانه رفته است که خود را مدعیان حجاب در جامعه معرفی می‌کنند.
تصویر حجاب‌استایل‌ها، عفاف را نشانه رفته‌اند

به گزارش سایت خبری پرسون، علی‌الله سلیمی نویسنده و روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشت: این روزها همزمان با هجمه وسیع رسانه‌های معاند خارج از کشور و نیروهای پیاده‌نظام در داخل کشور علیه تمامیت فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه، مرزهای این حریم مقدس از سوی افرادی نشانه رفته است که خود را مدعیان حجاب در جامعه معرفی می‌کنند و هر روز با شکل و شمایل تازه‌ای در شبکه‌های اجتماعی خودنمایی می‌کنند. افرادی که به بلاگرهای «حجاب‌استایل» معروفند و با شعار حمایت از تولید، مصرف‌گرایی افراطی در حوزه پوشش را تبلیغ و از ابزاری به نام «حجاب» برای پیشبرد اهداف خود بهره می‌برند. برای این افراد، «استایل» همه‌ چیز است و برای داشتن یک استایل به قول خودشان، مناسب و بهتر، می‌شود به هر ترفندی دست زد. بنابراین، استایل در زندگی این افراد مرکز ثقل همه توجهات است و سایر عناصر را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

استایل در لغت به معنای روش، سبک و سلیقه است و وقتی که بخواهیم این کلمه را در مورد پوشش به کار ببریم به معنای سبک خاص پوشش هر فرد است. طبیعتاً سبک پوشش هر فرد می‌تواند به نوعی نشان‌دهنده سبک زندگی و سبک تفکر هر فرد هم باشد و این به معنای استایل هم نزدیک‌تر است.

استایل در واقع سبک زندگی هر فرد است که نشانه‌های آن را در لباس پوشیدن او می‌توان پیدا کرد. با چنین دیدگاهی، بلاگرهای حجاب‌استایل‌ محدودیتی در استفاده از انواع مدل‌ها، رنگ‌ها، نقش‌ها و برندها برای خود قائل نیستند و برای رسیدن به شهرت و ثروت، استایل خود را در اختیار تولیدکنندگانی قرار می‌دهند که تنها هدف‌شان، سود بیشتر و قبضه کردن بازار پوشاک است.

در این میان، استایلِ افرادی که عنوان حجاب‌استایل‌ها را یدک می‌کشند هم تبدیل به یکی از ابزارهای فروش برای برخی شرکت‌های تولیدکننده پوشاک می‌شود و این تازه آغاز ماجراست، چون برای فعالان صنعت مد، پیشروی در همه زوایای موضوع از اهداف اصلی محسوب می‌شود و بلاگرهای حجاب‌استایل و فضای مجازی، دو زمین بازی مستعد و مناسب برای این تجارت و رقابت دنباله‌دار است. تازه موضوع از آنجا بغرنج‌تر می‌شود که همین اقدامات به ظاهر ساده و کارآفرینانه بلاگرهای حجاب‌استایل‌، علاوه بر سبک پوشش افراد، سبک زندگی جامعه هدف در سایر جنبه‌ها را هم تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد و رفته‌ رفته تغییرات محسوسی در نگرش و رفتارهای شخصی و اجتماعی آنها ایجاد می‌کند.

از جمله سطح رضایت‌مندی از زندگی در بین دنبال‌کنندگان بلاگرهای حجاب‌استایل‌ را کاهش داده و رقابت دامنه‌داری در استفاده از برندهای مشهور در بین مصرف‌کنندگان را ترویج می‌دهد. به ویژه استفاده از انواع محصولات تجاری در صنعت پوشاک که قرابتی با فرهنگ اصیل حجاب و عفاف اسلامی و ایرانی ندارد و بیشتر یادآور پوشش زنان در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی با مرکزیت دبی است که تصاویر زنان با پوشش عبای بلند و آرایش‌های غلیظ در آن متداول است.

یکی از آسیب‌های جدی و حتی خطرناک در صورت فراگیر شدن این رویکرد بلاگرهای حجاب‌استایل، حذف «عفاف» از «حجاب» و ترویج به اصطلاح «حجاب لاکچری» است که می‌تواند پیامدهای ناگواری اجتماعی در پی داشته باشد. اغلب کارشناسان مسایل اجتماعی در خصوص هشدار می‌دهند و معتقدند بی‌توجهی به موضوع حذف عفاف از حجاب می‌تواند در وهله اول باعث تباهی بنیان خانواده، پرورش کودکان بیگانه با حجاب و عفاف، افزایش خیانت، رشد طلاق، تمایل به گناه و انحرافات جنسی و مهمتر از همه افزایش چشمگیر خشونت و جنایت علیه زنان شود. نکته کلیدی در این میان، هویت و ماهیت همان جامعه‌هدف در برنامه‌های بلندمدت و بلندپروازنه فعالان صنعت مد و بلاگرهای حجاب‌استایل است که ذهنیت و گرایش بانوان و دخترانی را نشانه رفته است که پوشش اسلامی را انتخاب کرده‌اند و هر گونه تغییر در معیارهای آنها می‌تواند به تغییر معیارهای جامعه دامن بزند.

منبع: ایرنا

510028