نمایشگر بورس

بازار بورس به رغم جایگاه مهمی که در اقتصاد کشور دارد ولی متاسفانه با در پیش گرفتن برخی سیاست های نادرست و عدم برنامه ریزی و اصلاح ساختاری و حل مشکلات، فضای بازار بورس هم مثل بازار خودرو، مسکن، ارز و سکه با مشکلات اینچنینی مواجه شد.
تصویر نمایشگر بورس

به گزارش سایت خبری پرسون، علی قنبری اقتصاددان در یادداشتی نوشت: کسانی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری در تبلیغاتشان می گفتند ظرف سه روز مشکل بازار بورس را حل می کنند ولی قریب به یکسال و نیم گذشته و اقدامی در این رابطه انجام نداده اند. کمااینکه در مسائل دیگر هم که قول داده بودند مثل مهار تورم، رشد اقتصادی، خط فقر و حل معضل بیکاری موفق نبوده اند.

بازار بورس هم یکی از بازارهایی است که بستگی به شرایط بیرون دارد. اگر به آینده امیدوار و فضای پیش رو روشن باشد، مسائل رو به جلو و توسعه در انتظار باشد، بازار بورس هم موفق است ولی وقتی خبرهای منفی زیاد می شود و فضای پیش رو روشــن نباشد و به رغم همه حمایت هایی که دولت از بورس می کند، به یکباره با ریزش ناگهانی مواجه می شود و با ریزش بسیار زیاد طی چند روز گذشته وضعیت نگران کننده ای بر سرمایه گذاران در بورس حاکم و مایه دلسردی می شود.

از این رو به نظر می رسد بازار بورس در ایران بستگی به شرایط اقتصادی دارد و اگر تحوالت اقتصادی ناشی از پیشرفت و توسعه و حرکت رو به جلو و امید به آینده مثبت و روشن باشد، بورس هم رشد خود را خواهد کرد. ولی اگر این فضا ناامیدکننده باشد، طبیعی است که باید انتظار داشته باشیم بازار بورس بریزد. با اینکه دولت سعی می کند تمام شرایط را برای رونق بورس به کار بگیرد، یکباره تا اتفاقی میفتد این وضعیت را به هم می ریزد.

طبق قانون اگر بورس تا ۵ درصد کاهش داشته باشد، باید بسته شود ولی دولت این کار را انجام نداد. بنابراین بازار بورس به رغم جایگاه مهمی که در اقتصاد کشور دارد ولی متاسفانه با در پیش گرفتن برخی سیاست های نادرست و عدم برنامه ریزی و اصلاح ساختاری و حل مشکلات، فضای بازار بورس هم مثل بازار خودرو، مسکن، ارز و سکه با مشکلات اینچنینی مواجه شد. این درحالی است که بازار بورس در گذشته علی رغم رشد یکی دو ماهه دوباره طی دو سه روز اخیر فضای معکوسی را به خودش دیده است. از طرفی بانکداری از اول انقلاب تا به حال دستخوش تغییراتی است به این امید که بازار پولی و سیستم بانکداری را اصلاح کند ولی تغییر اساسی در نظام بانکداری صورت نگرفت بلکه ما یکی از کشورهایی هســتیم که بالاترین نرخ تورم و بالاترین نرخ سود بین بانکی را داریم البته اگر بتوانیم ثبات اقتصادی ایجاد کنیم و بازارها را متعادل کنیم و بازار بورس و مسکن و خودرو و ارز بهینه شود، می شود گفت که بازار بورس هم تحت تاثیر ثبات اقتصادی کشور و تحت تاثیر هماهنگی با سایر بازارها روال مثبتی طی می کند ولی با نبود این وضعیت، بازار بورس هم نوسانات خاص خودش را دارد که یکباره سرمایه گذاران را به عرش یا به فرش می برد.

واقعیت این است که دولت بیش از اندازه در اقتصاد دخالت می کند و در نتیجه، این وضعیت بورس، بازار مسکن، خودرو، طلاست که ناشی از دخالت ها و برنامه ریزی های نادرست و عدم ثبات اقتصادی است. اگر ما وضعیت باثبات و شرایط مثبتی برای دخالت بخش خصوصی در اقتصاد داشتیم و دولت خودش را دخیل در بخش خصوصی نمی دانست و از گیر و بندهایی که الان در بازارهای طلا و ارز انجام می دهد، دست برمی داشت، روال ثابت و مثبتی را می توانست طی کند. الان مردم نگران هستند و یک روز در بازار بورس و روز دیگر در بازار مسکن یا ارز وارد می شوند. تا وضعیت اقتصادی اینگونه باشد و تحت تاثیر روابط خارجی و روابط سیاسی با دنیا باشد و تنش زدایی نکنیم و نتوانیم سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم و بخش خصوصی قوی نداشته باشیم و اقتصاد دست دولت باشد ، وضع همین است.

باید منتظر این باشیم که دولت دســت از دخالت در بازارها بردارد و به اقتصاد آرامش و ثبات دهد و بتواند مسیر توسعه را با داشتن امکانات فراوان اعم از منابع گازی، نفتی، پتروشیمی و نیروی انسانی و آب و هوای مناسب و جایگاه ژئوپلیتیک و تمدن کهن و تحصیلکردگان مبتکر و خالق در پیش بگیرد. متاسفانه فضا به نحوی شده که الان نیروهای خلاق و باکفایت مهاجرت می کنند و از این سرمایه های انسانی محروم می شویم. کشور تا توسعه، راه درازی در پیش دارد.

منبع: آرمان ملی

484665