نماینده دورود و ازنا در مجلس:

سرمایه طبیعی و تاریخی لرستان در حال نابودی است

حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا گفت: زاگرس سرزمین بلوط و مفرغ تا چند سال آینده دیگر نه درخت بلوطی دارد و نه مفرغی برای ثبت تاریخ.

حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: سرمایه طبیعی و تاریخی لرستان در حال نابودی است. زاگرس سرزمین بلوط ها تا چند سال آینده دیگر درخت بلوطی ندارد. امکان نگه داری حرفه ای آثار تاریخی مفرغ دیگر در لرستان مهیا نیست. منابع طبیعی و تاریخی لرستان نیاز به نگهداری ویژه، تسهیلات کمکی و حضور کارشناسان ویژه کشوری دارند.

وی افزود: آتش سوزی، قاچاقچیان ذغال، نبود کارشناس و کمبود بودجه منابع طبیعی و تاریخی لرستان را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

گودرزی ادامه داد: رخداد مرگ دسته جمعی جنگل بلوط‌های زاگرس را شاهد هستیم؛ قطعا نمایندگان و ملت بزرگ ایران استحضار دارند که ۶ میلیون هکتار جنگل بلوط زاگرس به عنوان کمر بند حفاظتی و ریه تنفسی ایران که موهبتی الهی بوده محسوب می‌شود و شرایط معتدلی را برای آب و هوای کشورمان رقم زده است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی افزود: جنگل‌های زاگرس ۴۰ درصد آب شیرین کشور، حفاظت از آب و خاک، تعدیل هوا و ۵۰ درصد از خوراک دام و همچنین امنیت و سلامت کشور را تامین کرده است، اما با این وجود بیماری موسوم به زوال درختان بلوط زاگرس باعث شده در ۱۰ سال اخیر بیش از یک و نیم میلیون هکتار و یا ۱۸ میلیون اصله درخت بلوط از ۲۵ تا ۱۰۰ درصد دچار آفت زدگی و یا خشکیدگی شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در عین حال پس از مکاتبات صورت گرفته برای احیای جنگل‌های زاگرس و همچنین پس از سوال اینجانب از وزیر جهاد کشاورزی، ریاست جمهوری تشکیل کمیته ملی راهبردی حمایت از جنگل‌های زاگرس را با مسئولیت معاون اول رئیس جمهور صادر نمودند که ضمن تشکر از این اقدام دیر هنگام، اما لازم است این کمیته با مسئولیت شخص رئیس جمهور تشکیل و به سرعت سند راهبردی حفظ و صیانت از جنگل‌های زاگرس را تهیه و تصویب نمایند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث نگهداری از آثار تاریخی استان لرستان با مشکلات بسیاری روبرو است. ادارات میراث فرهنگی در لرستان با کمبود نیرو و کارشناس خبره مواجه هستند. بی برنامگی یکی دیگر از مشکلات میراث فرهنگی لرستان است. نبود تبلیغات برای جذب توریسم و آماده نبودن طرح های گردشگری سیستم درآمدی میراث فرهنگی را دچار ضعف کرده است.

مهدی بیرانوند روژمان استان لرستان

228689