نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با پرسون:

کاهش وابستگی بودجه به نفت؛ از حرف تا عمل

اصلاح ساختار بودجه هنوز جای کار دارد و یک موضوع زمان‌بر است. بحث کاهش وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت خام و میعانات گازی کاری نیست که یک شبه اتفاق بیفتد اما این دلیل نمی‌شود که با یک بیش برآورد در بودجه، کسری بودجه را نسبت به سال جاری بیش‌تر کنیم بلکه باید در کنار درآمدهای مالیاتی، درآمدهایی که قابل اتکا باشند را ایجاد کنیم تا بتوانیم مصارف بودجه عمومی را جبران کنیم.

محمد خدابخشی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص هدفمندسازی و واقع‌بینانه شدن بودجه 1400 بیان کرد:‌ برای واقع‌بینانه بسته شدن بودجه کشور باید به ترکیب منابع و مصارف بودجه کشور نگاه ‌کرد. بودجه کشور شامل دو بخش بودجه عمومی کشور و بودجه شرکت‌های دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت است.

خدابخشی ادامه داد: بودجه عمومی کشور 3 منبع اصلی دارد. یکی از این منابع درآمدهای مالیاتی و گمرکی است، منبع دوم منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی و منبع سوم واگذاری دارایی‌های مالی می‌باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: برای منبع مربوط به فروش نفت خام و میعانات گازی در سال 1400 فروش روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت، هر بشکه ۴۰ دلار و هر دلار ۱۱۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده است.

فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز در مقایسه با سال ۱۳۹۹ که میزان فروش نزدیک به 800 هزار بشکه نفت در روز است، امکان پذیر نیست.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز در مقایسه با سال ۱۳۹۹ که میزان فروش نزدیک به 800 هزار بشکه نفت در روز است، امکان پذیر نیست.

محمد خدابخشی تصریح کرد: عنصر کلیدی در بحث اصلاح ساختار بودجه کاهش وابستگی به نفت خام و میعانات گازی است و این موضوعی است که دولت در بودجه 1400 رعایت نکرده است. اگرچه در محاسبه سهم نفت خام و میعانات گازی در بودجه عمومی کشور قیمت دلار 11500 تومان لحاظ شده است و یک مقدار احتیاط کرده‌اند چرا که ارز نیمایی خیلی بیش‌تر از 11500 تومان است ولی از نظر مقدار فروش یک بیش برآورد را شاهد هستیم که غیر واقعی است.

وی همچنین بیان کرد: در بحث منبع مربوط به واگذاری دارایی‌های مالی، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان فروش اوراق جدید در نظر گرفته شده است و با توجه به این‌که دولت مجبور است اوراق قبلی را هم تسویه کند، اوراقی که قبلا منتشر شده است دولت بعدی را بدهکار می‌کند.


بیشتر بخوانید؛

عدم توجه به واقعیت‌های اقتصادی در بودجه 1400

ساختار بودجه 1400 و گام‌های مجلس در راستای اصلاح آن


نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: منبع مربوط به درآمدهای مالیاتی که منبع پایداری است در مقایسه با سال 1399 تغییر ناچیزی دارد در حالی‌که سیستم مالیاتی کشور این ظرفیت را داشته و دارد که در آن منابع بیش‌تری ایجاد شود.

وی افزود: با توجه به بیش برآوردی که در بودجه 1400 خصوصاً در بحث فروش نفت خام و میعانات گازی شاهد هستیم، این بودجه با واقعیت و با وضعیت موجود کشور، سازگاری و هم‌خوانی ندارد.

محمد خدابخشی در پایان گفت: اصلاح ساختار بودجه هنوز جای کار دارد و یک موضوع زمان‌بر است. بحث کاهش وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت خام و میعانات گازی کاری نیست که یک شبه اتفاق بیفتد اما این دلیل نمی‌شود که با یک بیش برآورد در بودجه، کسری بودجه را نسبت به سال جاری بیش‌تر کنیم بلکه باید در کنار درآمدهای مالیاتی، درآمدهایی که قابل اتکا باشند را ایجاد کنیم تا بتوانیم مصارف بودجه عمومی را جبران کنیم. نکته دیگری که باید به آن توجه شود صرفه جویی در مصارف است، صرفه جویی در مصارف عمومی موضوعی است که باید همزمان با ایجاد درآمد جدید مورد توجه باشد.

224402