توضیحات عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با پرسون:

ساختار بودجه 1400 و گام‌های مجلس در راستای اصلاح آن

کل بودجه سال 1400، دو هزار و 4۰۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی دولت است و یک هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است. اصلاح ساختار بودجه در دستور کار مجلس است و مجلس به دنبال این است که بودجه 1400 براساس 12 مؤلفه اصلاح ساختار بودجه شکل بگیرد. بحث درآمدهای پایدار، کاهش تأثیر درآمدهای نفتی در بودجه و مالیات برخی از این مؤلفه‎ها هستند.

سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص اصلاح بودجه 1400 اظهار داشت: بودجه مجموعه منابع درآمدی و مصارف یک سال را مشخص می‌کند اگر این منابع در کنار هم یکسان دیده شود و اگر درآمدها واقعی و حقیقی باشد، کسری بودجه متصور نخواهد شد.

میرتاج الدینی بیان کرد: کل بودجه سال 1400، دو هزار و 4۰۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی دولت است و یک هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است که در این قسمت کسری بودجه نداریم چرا که شرکت‌ها معمولاً براساس درآمدی که دارند برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند.

وی ادامه داد: زمانی در بودجه عمومی دولت کسری متصور است که منابعی را که برای تأمین بودجه در نظر گرفته‌اند محقق الوصول و واقعی نباشد. دولت در بودجه 1400 فروش حدود دو و نیم میلیون بشکه فروش نفت را در نظر گرفته است که این خوشبینانه است چرا که در سال جاری رقم فروش نفت 50 درصد این مقدار هم نبوده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در بودجه باید میزان صادرات نفت، درآمدهای نفتی، پیش‌بینی نرخ نفت و نرخ ارز که نانوشته است، واقع بینانه و با نظارت کارشناسانه شکل بگیرد تا کسری در بودجه پیش نیاید.

سید محمدرضا میرتاج الدینی ادامه داد: این که مجلس احتمال می‌دهد در بودجه‌ای که پیشبینی شده است از نظر درآمد با کسری بودجه روبرو شویم به این جهت است که مجلس منابع پایدار را برای بودجه در نظر بگیرد و از طرفی درآمدهایی که وصول آن قطعی نیست و مشکوک الوصول هستند را کم کند، البته نه به این معنی که آن‌ها را به صفر برساند بلکه مبلغ آن را واقعی‌تر در نظر بگیرد.

وی با اشاره به این‌که اصلاح ساختار بودجه در دستور کار مجلس است، تشریح کرد: مجلس به دنبال این است که بودجه 1400 براساس 12 مؤلفه اصلاح ساختار بودجه شکل بگیرد. بحث درآمدهای پایدار، کاهش تأثیر درآمدهای نفتی در بودجه و مالیات برخی از این مؤلفه‎ها هستند.

طرح‌های مجلس در راستای اقتدار کشور و قدرتمند شدن کشور در حوزه روابط بین الملل خواهد بود که هم عزت و اقتدار کشور حفظ شود و هم تحریم‌ها که یک تهدید است به فرصت تبدیل شوند و از این فرصت‌ها به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای در ادامه بیان کرد: مجلس در تلاش است که تأثیر درآمدهای نفتی را در بودجه کاهش دهد و درآمدهای نفتی را بیش‌تر به سمت زیرساخت‌ها، بودجه‌های عمرانی و صندوق توسعه که سرمایه‌گذاری‌های مولد را دارد، هدایت کند.

میرتاج الدینی با بیان این‌که مالیات نیز یکی از موضوعات مهم در بودجه فعلی است، تصریح کرد: در بودجه 1400 روی مالیات بر سرمایه و مالیات بر ارزش افزوده متمرکز خواهیم شد به این دلیل که مالیات‌ها در کشور ما واقعی نیست و فشار بر اقشار متوسط جامعه بیش‌تر است. افراد متمول جامعه نظیر سرمایه‌داران کلان، سوداگران، سفته بازان، دلالان و ... فرارهای مالیاتی زیادی دارند و اگر بتوانیم 50 درصد این بخش را احیا کنیم هم بودجه ما بسیار واقع بینانه خواهد بود و هم وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کمتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

بودجه ۱۴۰۰ اصلاح نشود کشور آسیب جدی می بیند

اختلاف نظر دولت و مجلس در مورد سیاست‌های ارزی


وی در خصوص اقدامات مجلس در جهت خنثی سازی تحریم‌ها عنوان کرد: تاریخ گواه این مسئله است که هرکجا ایران با اقتدار برخورد کرده است و قدرتمندانه مباحث را پیش برده، نتیجه گرفته است و هر کجا از موضع ضعف و سازش پیش رفته، نتیجه نگرفته است.

سید محمدرضا میرتاج الدینی در پایان گفت: طرح‌های مجلس در راستای اقتدار کشور و قدرتمند شدن کشور در حوزه روابط بین الملل خواهد بود که هم عزت و اقتدار کشور حفظ شود و هم تحریم‌ها که یک تهدید است به فرصت تبدیل شوند و از این فرصت‌ها به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم.

224014