عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

عدم توجه به واقعیت‌های اقتصادی در بودجه 1400

در حالی‌که دولت در تمام این سال‌ها اذعان و ادعا داشته و مکرر تأکید دارد که به علت مسائلی مثل تحریم یا مشکلات انتقال بانکی باید منابع حاصل از فروش نفت را در بودجه پایین پیش‌بینی کند اما در بودجه ۱۴۰۰ شاهد افزایش 249 درصدی منابع درآمدی حاصل از فروش نفت در منابع بودجه عمومی کشور هستیم که توسط دولت پیش‌بینی شده است. از طرفی سهم مالیات از 40 درصد در بودجه سال 13۹9 به 30 درصد در بودجه ۱۴۰۰ تنزل پیدا کرده است یعنی به جای این‌که بودجه 1400 به منابع درآمد غیرنفتی وابسته شود و از نفت فاصله بگیرد، عکس آن اتفاق آفتاده است.

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص بودجه 1400 بیان کرد: در دولت آقای روحانی مفهوم کلمات بعضاً واژگون و معکوس شده است همانطور که قرار بود طبق وعده‌های رئیس جمهور مردم به یارانه نیاز نداشته باشند یا بالاترین رشد اقتصادی را داشته باشیم اما در حال حاضر بدترین رشد اقتصادی یعنی منفی 7 درصد و بالاترین نرخ تورم یعنی ۴۶ درصد را داریم. متأسفانه واقع‌بینی در بودجه 1400 هم در همین فضا است.

ارکانی ادامه داد: در حالی‌که دولت در تمام این سال‌ها اذعان و ادعا داشته و مکرر تأکید دارد که به علت مسائلی مثل تحریم یا مشکلات انتقال بانکی باید منابع حاصل از فروش نفت را در بودجه پایین پیش‌بینی کند اما در بودجه ۱۴۰۰ شاهد افزایش 249 درصدی منابع درآمدی حاصل از فروش نفت در منابع بودجه عمومی کشور هستیم که توسط دولت پیش‌بینی شده است.

وی افزود: از طرف دیگر در حالی‌که همیشه بحث فرار مالیاتی و دریافت مالیات از افرادی که فرار مالیاتی دارند، مطرح است و در شرایطی ‌که مجلس امسال طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تصویب کرد، سهم مالیات از 40 درصد در بودجه سال 13۹9 به 30 درصد در بودجه ۱۴۰۰ تنزل پیدا کرده است یعنی به جای این‌که بودجه 1400 به منابع درآمد غیرنفتی وابسته شود و از نفت فاصله بگیرد، عکس آن اتفاق افتاده است.

رئیس جمهور باید توضیح دهد که دولت براساس چه مصادیق و شاخص‌هایی، واقع‌بینی بودجه را تعریف کرده‌ است چرا که وقتی به سطح تا ذیل این بودجه نگاه می‌کنیم اثری از واقع‌بینی و توجه به واقعیت‌های فضای اقتصادی کشور در آن دیده نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که برآورد بودجه 1400 یک بودجه کاملاً غیر واقعی را نشان می‌دهد و بودجة الوداع دولت است، عنوان کرد: دولت می‌داند عملاً با این بودجه کار نخواهد کرد و در سال ۱۴۰۰ قانوناً چهار ماه دولت مستقر است که چهارماه فعالی نیست و دولتی‌ها در حال تغییر و تحول و وداع هستند. این بودجه، بودجه‌ای است که دولت فعلی با آن سر و کاری نخواهد داشت و هر اشکال و مشکلی اعم از کسری بودجه یا عدم فروش نفت، بار سنگین و آواری است روی دوش دولت بعدی که تازه شروع به کار خواهد کرد.

احسان ارکانی تصریح کرد: رئیس جمهور باید توضیح دهد که دولت براساس چه مصادیق و شاخص‌هایی، واقع‌بینی بودجه را تعریف کرده‌ است چرا که وقتی به سطح تا ذیل این بودجه نگاه می‌کنیم اثری از واقع‌بینی و توجه به واقعیت‌های فضای اقتصادی کشور در آن دیده نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: در شرایطی که در بدترین وضعیت رشد اقتصادی کشور در دهه‌های اخیر قرار داریم، بالاترین نرخ تورم را داریم و فروش نفت در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، با بودجه‌ای مواجه می‌شویم که تمام برآوردها و پیش‌بینی‌های آن خلاف همه واقعیت‌هایی است که در کشور با آن روبرو هستیم و در حقیقت کلمه واقع بینی در عمل معکوس شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: اصلاح ساختار بودجه جز اولین اقداماتی بود که در مجلس یازدهم در قالب طرح اصلاح ساختار بودجه به تصویب رسید و دولت مکلف شد که بودجه 1400 را با توجه به ۱۲ حکم کلی طرح اصلاح ساختار بودجه به مجلس ارائه کند و برای اولین بار است که اصلاح ساختار بودجه به صورت قانون در می‌آید و به دولت ابلاغ می‌شود و همه دولت‌ها مکلفند در لایحه بودجه هر سال با توجه به الزامات ۱۲ ماده این قانون، بودجه را به مجلس ارائه دهند.

وی در پایان اظهار داشت: در مفاد این قانون بحث زمان‌بندی فروش میعانات گازی و بازگشت پول حاصله به خزانه، بحث شناسه پرداخت، تدوین بودجه‌ریزی عملیاتی و سایر ملزومات و الزاماتی که بر بحث اصلاح ساختار بودجه حاکم است، برنامه‌ریزی شده است.


بیشتر بخوانید؛

چرایی سیاسی کاری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از منظر یک کارشناس اقتصادی

بودجه ۱۴۰۰ اصلاح نشود کشور آسیب جدی می بیند


224175