معرفی آثار تاریخی خراسان شمالی

بنای آرامگاهی بش قارداش

خراسان شمالی یکی از استان‌های شمال شرق کشور که درمسیر ترددسالانه میلیون‌ها مسافر و زائر قرار دارد، دارای تفرجگاه‌ها ومناطق زیبایی است، که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند.

به گزارش پرسون؛ استان خراسان شمالی به مرکزیت شهربجنورد درشمال شرق ایران بوده که بزرگترین شهر استان بجنورد است. این استان با مصوبه دولت در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، ایجاد شد.اکثریت مردم خراسان شمالی شیعه هستند که شامل ترک ها، کردها و فارس‌ ها و خاوریهای استان می‌باشند، اگرچه اقلیتی از اهل سنت (عموماً ترکمن) نیز در استان ساکن هستند. در گزارش پیش روی تان به معرفی بنای تاریخی و قدیمی بش قارداش پرداختیم.

بنای آرامگاهی بش قارداش

شماره ثبت در فهرست آثار ملی : ۴۵۷۵

موقعیت: ۴ کیلومتری جنوب غرب بجنورد

بش قارداش یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بجنورد است که از لحاظ واژه در زبان ترکی به معنی" پنج برادر" می‌باشد.

این مکان در ۷ کیلومتری بجنورد در مسیر جاده بجنورد_ اسفراین واقع شده است.

پیش از اسلام در زمان اشکانیان و ساسانیان این محل عبادتگاه پیشوایان کنتیس زرتشتی قرار داشته‌است.

به سبب اقامت چهار فصل مغ به چهار مغان شهرت یافته‌ است.طبق مدارک موجود آب چشمه به"چهرمغان"یا" چرمغان" معروف بوده که هم اکنون نیز به این نام معروف است.

بنای آرامگاهی بش ­قارداش از آثار برجستۀ دورۀ قاجاری در شهرستان بجنورد است که طرح کلی پلان آن از یک گنبدخانه در وسط و دو اتاق کوچک­تر در طرفین تشکیل شده که ورودی آنها در ضلع غربی است. در جلوی هر ورودی ایوانی با قوس جناقی وجود دارد که در طرفین آن مناره­ای ساخته­ اند.

سراسر نمای غربی بنا، روی ستون­ ها و نیز گنبد با کاشی ­های فیروزه ­ای و هفت رنگ تزئین شده است. این بنا آرامگاه سردار مفخم، حاکم منطقه شمال خراسان در دوره قاجار است.

194770