یادداشت‌ها

در بحران‌های ارزی سال‌های ۷۸-۷۷و ۹۱-۹۰ خروج ارز یا خروج سرمایه پاسخ بخشی از نگرانی‌های آحاد مردم به‌ طور اعم و صاحبان سرمایه به‌ طور اخص بود. در صورت تکرار وضعیت، در سال ۱۴۰۳ شاهد رفتار متفاوتی نخواهیم بود.
عده ای این حمله را مقدمه حمله نظامی اسراییل به تاسیسات هسته‌ای کشورمان به حساب می‌آورند. این عده مدعی هستند که در اثر جنگ غزه و دیگر تحولات از جمله جنگ اوکراین، ایران بدون حضور بازرسان آژانس انرژی اتمی در حال پیشروی شدید به سمت هسته‌ای شدن است. بعضی هم این حمله را یک تست می‌دانند.
ما برای دستیابی به تکنولوژی باید از چرخ‌های از پیش‌ساخته کشورهای دیگر استفاده کنیم و الگوهای این کشورها را سرلوحه کار خود قرار دهیم که در محور آن چگونگی ایجاد روابط بین‌الملل مناسب و محیط مقرراتی پشتیبان کسب‌وکار در داخل است. این الگوها محدود به آمریکا و اروپا نیستند و امروزه مثال‌های متعدد دیگری از جمله چین، مالزی و ترکیه نیز دارند که شاید به ما نزدیک‌تر باشند.
اسرائیل ماههاست می‌خواهد جبهه جدیدی را در جنگی بگشاید که در آن توفیقی نداشته است و لذا نباید در زمین بازی طراحی شده توسط او و حامیانش بازی کرد اما این سخن به هیچ وجه به معنای سکوت و تماشای اقدامات گستاخانه او نیست.
اتّحاد عزم‌ها و اراده‌های مردم است. ما در این زمینه متأسفانه مشکلاتی داریم، عقب‌افتادگی‌هایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّی‌مان اختلال ایجاد می‌کنیم. همه‌ ‌ما در این غفلت شریکیم؛ همه‌‌ ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبه‌روز آن را تقویت کنیم؛ این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی به این موضوع پاسخ داد: در پاسخ به حمله صهیونیست ها به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پاسخ ما چه و چگونه باید باشد؟
«تحقق شعار رشد اقتصادی و مهار تورم مستلزم تغییر رویکرد، تغییر کارگزاران، تغییر شرایط و برنامه‌هاست که از امکان تحقق هیچ‌کدام آن‌ها تا‌کنون علایمی دیده نشده است، سهل است که برخی شواهد نشان می‌دهد به سوی بدتر شدن هم می‌رویم.»
مرگ مشکوک وکیل رحیم سعیدی عضو کانون عضو کانون وکلای دادگستری مرکز، سوء قصد نافرجام به وکیل حامد میرابوالقاسمی عضو کانون وکلای دادگستری مازندران به وسیله چاقو، سوء قصد به وکیل احسان روانگردی عضو کانون وکلای دادگستری بوشهر با سلاح سرد و ضرب و شتم وی. همه این ها مواردی است که در جریان انجام وظایف حرفه ای وکالت از سوی موکل یا طرف دعوا در جریان پرونده سال گذشته اتفاق افتاد و رسانه ای شد.
اگر زودتر پاسخی در خور و در دفاع از نیروهایمان انجام ندهیم، نشانه هایی از ضعف و از دست دادن ابتکار عمل را آشکارا به رژیم صهیونیستی آدرس داده ایم و باید انتظار حضور اشغالگران در ابعاد وسیعتری در آسیب رساندن به کشور و نیروهایمان را داشته باشیم.
لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید.
دکتر مهری طیبی نیا پژوهشگر و جامعه شناس فرهنگی:

تعطیلات را چگونه گذراندید؟

با ناپدید شدن باورها در خانواده، تعریف خانواده فقط یک «باهم بودگی گذراست»؛ همه با هم غذا می خورند، بازی می کنند، سفر می روند ولی با هم فکر نمی کنند.
مدیرکل تبلیغات و اطلاع‌رسانی: سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) سال "جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری شد. انتخاب این شعار بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدفگذاری ملی است و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با درایت و هوشمندی بی نظیر خود، این نکته بسیار حیاتی را در شعار امسال متجلی ساختند.
سید احمد نبوی دبیر کل حزب همت نوشت:

داعش، ایران خودرو و سایپا، داود منظور، کدام قویترند؟

هیچکس نیست که به دکتر منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بگوید جان مردم مهمتر است یا مخالفت شما؟ مگر این ارز در درجه اول برای رضایت و آسایش مردم در صندوق توسعه ملی قرار داده نشده است ؟
تاریخ زندگی حضرت خدیجه علیها السلام اگر در جامعه تبیین شود هم در بحث اقتصاد مقاومتی که چندین سال است مطرح شده مفید است. چون یک زنی با آن ثروت آمده و در یک شرایط بسیار ساده زندگی کرده است.
مشارکت مردم در انتخابات برگزار شده مجلس و خبرگان از بالا و مطلوب نبود، زیرا دولت و شورای نگهبان نتوانستند فضای مناسبی را فراهم کنند تا اکثریت مردم احساس کنند که در یک انتخابات آزاد، رقابتی و سالم شرکت می کنند.
سال ۱۴۰۳ شاید یکی از آخرین فرصت‌ها برای بیدار شدن و بازگرداندن امور جامعه به ریل وحدت و پیشرفت است.
موسوی خوئینی ها در یادداشتی نوشت: عده‌ای از شدت و گستردگی تبلیغات دشمنان علیه انتخابات سخن می‌گویند ولی با توجه به انبوه تبلیغاتی که برگزارکنندگان انتخابات و طرفدارانشان، به‌ویژه از طریق صداوسیما، برای توجیه و اقناع مردم به کار بستند، شایسته است که عدم مشارکت را به حساب هوشمندیِ مردم ایران بگذارند، نه به حساب تبلیغات دشمنان.