ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

آمار مبتلایان به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در ایران؛

کرونا جان 127 ایرانی را گرفت/ تاکنون 22 هزار و 669 نفر در کشور جان باخته اند

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۹۳ هزار و ۴۲۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر رسیده است.
در هفت سال گذشته محقق شد؛

صادرات غیرنفتی ۴۳ درصد رشد داشته است

صادرات کالا یکی از راهکارهای معرفی محصولات ایرانی به جهان است که با وجود تحریم‌های آمریکا دولت در سال گذشته با ایجاد امکانات برای صادرکنندگان رکورد وزنی صادرات غیر نفتی را بعد از ۴۰ سال شکست. سال گذشته حجم صادرات به ۱۳۴ میلیون تن رسید که در مقایسه با سال ۹۲، ‌رشدی ۴۳ را نشان می‌دهد.

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی معتقد است سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران و پیام‌های وی در فضای مجازی نشان دهنده این است که اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند فشارهای آمریکا علیه ایران کارساز نبوده و باید نقش فعالتری در دیپلماسی خود ایفا کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر خیانت امارات درباره اعلام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی جبران نشود مطمئناً بسیاری از معادلات سیاسی، امنیتی و دفاعی منطقه در آینده تغییر خواهد کرد و مسئولان امارات بیشترین زیان را خواهند دید.
شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، دیروز (سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹) به ریاست مشترک «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین تشکیل شد و بر حفظ برجام و خروج آمریکا از آن و مردود بودن اقدام‌های واشنگتن در اعاده تحریم‌های سازمان ملل تأکید کرد.
کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه کشورهای ایران و ۱+۴ امروز (سه‌شنبه) در هتل کوبورگ وین آغاز به کار کرد.
رییس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ورود مجلس به این پرونده به هیچ عنوان منافاتی با قوانین فیفا ندارد، گفت: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای با فشار رسانه‌ای و اعمال نفوذ در AFC پرونده ویلموتس را مختومه کنند.
نمایندگی چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آمریکا دیگر عضو برجام نیست و بنابراین واجد شرایط استناد به سازوکار ماشه نیست. ۱۳ عضو شورای امنیت معتقدند آمریکا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.
کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه آژانس برای بازرسی از دو سایت ما بر اسناد جاسوسی اسرائیل استناد می کرد گفت: در تمام این مدت حرف ما این بود که آژانس نمی‌تواند بر این مبنا درخواست بازرسی از این سایت‌ها داشته باشد و با همین اتفاق سناریوی امریکا شکست خورد.
سخنگوی دولت درباره مصوبات دولت در موضوع آب، برق و گاز اظهار داشت: در این حوزه خدمات مرتبط با زندگی روزمره مردم در دو دولت جزو برنامه‌های بود که در سال ۹۳ طراحی و با جدیت دنبال شد. در برق اجرای نظریه امام راحل و تصویب آن در دستور کار قرار گرفت.
وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: آمریکا که خود از برجام خارج شده و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است، قادر نخواهد بود با استفاده غیرقانونی از مکانیزم این قطعنامه، تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.
با اشاره به تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه،

آمریکایی‌ها بارها در مسائل مرتبط با ایران شکست خوردند

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد که آمریکایی‌ها هیچ حرفی برای استفاده از امتیازات برجام ندارند و دست اندازی به امتیازات برجام به نوعی فضولی در مساله‌ هسته‌ای ایران است.
بادامچیان خطاب به شرارت های امریکا؛

ملت عاشورایی از مکانیزم ماشه هراسی ندارد

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به شرارت آمریکا در فعال کردن مکانیزم ماشه، اظهار داشت: ملت عاشورایی را از مکانیزم ماشه نترسانید.
سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: با توجه به اینکه آمریکا از برجام به صورت یک‌طرفه خارج شده است طبق حقوق بین‌الملل نمی‌تواند از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کند که مکانیسم ماشه فعال شود.