گردشگری و توریسم

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

مهارت پخت آش سبزی شیرازی به‌تازگی در فهرست آثار ثبتی ناملموس ملی به ثبت رسید و گرچه در این دوره، ۱۰ میراث دیگر نیز از این استان معرفی شدند، آنچه گوی سبقت را ربود، همین آش سنتی بود که تیتر اخبار را به خود معطوف کرد.
پرسون معرفی میکند:

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام یکی از شگفت انگیز ترین مکان های دیدنی و تاریخی شهر بهار نارنج است
یکی از مهمترین بناهای که کریم خان در شیراز احداث کرد، باغی مصفا در دامنه کوه چهل مقام به نام هفت تنان بود که در زبان عامه مردم" هفت تن" نامیده می شد.
استان فارس یکی از استانهای مهم برای گردشگری کشور ایران بشمار می رود. چون که مهمترین آثار تاریخی و طبیعی و تمدن ایران در این استان قرار گرفته است. نه تنها مهمترین آثار تاریخی ایران بلکه جهان، به نام تخت جمشید در این استان و در شهرستان مرودشت قرار گرفته که خود سند معتبر تمدن ایران بحساب می آید و از مهمترین جاهای دیدنی شیراز است.
مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است این مسجد به دلیل نورهای رنگارنگی که از پشت شیشه‌های رنگی آن درطول روز شکل می‌گیرد و زیبایی خاصی در فضای مسجد خلق می‌شود به مسجد صورتی معروف است.
منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان مطرک کرد ؛

شناسایی بیش از 8هزار چشمه در استان همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: طی آماربرداری انجام شده اخیر که از اواخر سال 1396 و اوایل 1397 آغاز شد، بیش از ۸ هزار چشمه در استان شناسایی شد. همچنین در استان ۳۱۶۷ رشته قنات داریم.
برج قربان یادگار قرون هفتم یا هشتم هجری قمری است. این بنا محل دفن یکی از بزرگان ادب و جمعی از حاکمان دوران سلجوقیان بوده و معماری ساده و بی‌پیرایه‌ای دارد.
یکی از مهمترین محصولاتی که امروزه در پشت بام منازل روستایی همدان وجود دارد ترخینه است، ترخینه غذایی محلی است که معمولا برای افرادی که در زمستان سرما می خورند استفاده می شود و زمان پخت آن شهریورماه است.
«شیر سنگی» همدان تندیسی از عهد باستان است که قدمت آن به بیش از دو هزار سال می رسد. عده ای از تاریخ نگاران بر این باورند که اسکندر تندیس دو شیرسنگی در دو طرف مزارش ساخت تا یادبودی از سردارسپاهش هفایستیون باشد. عده ای نیز عقیده دارند که از نحوه کنده کاری مجسمه و نزدیکی آن به باروی اشکانیان نشان دهنده این است که این تندیس متعلق به دوره اشکانیان است.
دیوارهای گلی روستاها منشور حقوق گذشتگانی است که در عصر مدرن سازی و بازسازی روستاها نادیده گرفته شده است. بلوک های خشن و بی روح سیمانی صفای دیوارهای گلی روستاها را بلعیده است .
وزیر میراث فرهنگی مطرح کرد؛

نظر موافق وزارت بهداشت درباره سفر مسئولانه

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از نظر موافق وزارت بهداشت درباره سفر مسئولانه خبر داد و گفت: با آقای نمکی درباره سفر در دوران کرونا صحبت کردم او هم موافق بود.

معرفی پارک کوهستان در استان کرمانشاه؛

پارک کوهستان از بزرگترین و زیباترین پارکهای غرب کشور است

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: در شمال شهر کرمانشاه عناصر طبیعی چون کوهستان، چشمه، فضای سبز و دریاچه ‌های مصنوعی و نقش برجسته ‌هایی از دوره ساسانی، محیطی جذاب و دیدنی‌ خلق کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: در دوران قاجار معین‌الرعایا اقدام به ساخت تکیه‌ای در محلۀ آبشوران کرمانشاه کرد و این تکیه در سال ۱۲۸۲ خورشیدی به بهره‌برداری رسید.

غار غلیصدر بزرگترینغار آبی جهان است و آنچه غار علیصدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می کند، سهولت استفاده از کانالهای آبی درون غار علیصدر است که به سبب وسعت آن به راحتی می توان در آن طی مسیر کرده و با قایق های معمولی از درون آنها گذشت.
معرفی آثار تاریخی خراسان شمالی

آیینه خانه مفخم

خراسان شمالی یکی از استان‌های شمال شرق کشور که درمسیر ترددسالانه میلیون‌ها مسافر و زائر قرار دارد، دارای تفرجگاه‌ها ومناطق زیبایی است، که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: در داخل و حاشیه تالاب جانوران مختلفی از گونه‌هایی متنوع زندگی می‌کنند به طوری که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، هر ساله با شروع باران‌های پاییز و سرد شدن هوا پرندگان زیادی از آسیای مرکزی به این زیست بوم می‌آیند و زمستان را در این تالاب می‌گذرانند. این تالاب مأمن و مأوای مناسبی جهت گذران زمستان برای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهار داشت: ریجاب یکی از ۵۰ منطقه نمونه گردشگردی استان کرمانشاه است و ریجاب دارای رودخانه الوند، قبر سلطان سی قلی، برج خاموشی، زندان دوناب و ده‌ها اثر ملموس و ناملموس بکر و استثنایی تاریخی و طبیعی دیگر است.