دست پر ایران در مذاکرات برجامی

هرقدر ایران مشکلاتش با همســایگانش کمتر باشد در موضع منطقه اى به عنوان یک قدرت منطقه اى تاثیــر مثبت دارد و از این جهت به نظر مى رســد اگر مذاکرات با آژانس به نتیجه برسد در دور بعدى که با 1+4 یا 1+5 در آن وضعیت دســت ایران پرتــر خواهد بود.
تصویر دست پر ایران در مذاکرات برجامی

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: واقعیت این اســت که شــاهدیم سیاســت نزدیک شــدن به همسایه ها نتیجه داده هرچند سه دور از مذاکرات ایران و عربستان در دولت قبل صورت گرفته و دو دور در دولت آقاى رئیسى و هر پنج دور در عراق بود ولى با وساطت و نقش آفرینى چین که مى خواست خلیج فارس یک دوره باثبات را تجربه کند، به خاطر اینکه بالاخره چین عمده نفت مصرفى اش از کشورهاى عراق، عربستان سعودى و ایران است و این ثبات در خلیج فارس مى تواند امنیت انرژى را براى چین تثبیت کند. به همین دلیل عملا از اعتبار خودش در نزد ایران و عربستان استفاده کرد و توانست بعد از 7 سال و پنج دور مذاکرات قبلى که انجام شده بود، در دور ششــم این مذاکرات را به نتیجه برساند.

البته قطعا خواست ایران و عربستان بود ولى نقش چین را نمى توان نادیده گرفت و تاثیرگذارى اش در به نتیجه رسیدن این مذاکرات و حل و فصل نهایى اختلافات که یک امتیاز مثبت براى چین بود به خصوص که موقعیت این کشور را در رقابتى که با آمریکا داشت تقویت کرد.

ایران بلافاصله عادى سازى مناسبات خود را با بحرین و امارات هم ادامه داد البته امارات را از قبل شروع کرده بود ولى بحرین بعد از عربستان سعودى بود و همچنین بحث مذاکراتى که الان در یمن در جریان اســت و قرار اســت عربستان سعودى پایان جنگ در یمن را اعلام کند، نتایج همین مذاکراتى است که بین ایران و عربستان انجام شده و به نظر مى رسد تاثیرگذارى اش در تقویت موقعیت ایران در برجام هم مثبت است و اینکه هرقدر ایران مشکلاتش با همســایگانش کمتر باشد در موضع منطقه اى به عنوان یک قدرت منطقه اى تاثیــر مثبت دارد و از این جهت به نظر مى رســد اگر مذاکرات با آژانس به نتیجه برسد در دور بعدى که با 1+4 یا 1+5 در آن وضعیت دســت ایران پرتــر خواهد بود.

ایرانى که مشکلاتش را با کشورهاى حوزه خلیج فارس حل و فصل کرده است. از طرفى گفت وگوهاى تلفنى آقاى امیرعبداللهیان با وزیر خارجه آذربایجان هم اقــدام مثبتى بوده چون این اقدام هم کمک مى کند نقشه اسرائیلى ها براى درگیر کردن ایران در جنگ ناخواسته در بخش آذربایجان و ارمنستان بى نتیجه بماند و حداقل آقاى امیرعبداللهیــان در این گفت وگو حتما حجــت را با طرف آذربایجان تمام کرده که ایران مایل نیست وارد جنگ شود و دنبال جنگیدن نیست و خواهان روابط دوستانه با همسایه هاست ولى به این معنا نیســت که از مرز تاریخى بین ایران و ارمنستان بگذرد و قطعا اگر مرز ایران با ارمنستان مخدوش شود با همه امکانات خواهد ایستاد.

با این مجموعه مولفه هایى که در ارتباط با همسایگان بیان شد، به نظر مى رسد الان موقعیت ایران نسبت به اسفند سال 1400 که مذاکرات با 1+5 عملا متوقف شــده بود، بهتر است. از طرفى آمریکایى ها دنبال این هستند که توافق موقتى با ایران انجام دهند یعنى ایران بپذیرد که غنى ســازى 60 درصد را متوقف کند و در ازایش آمریکایى ها بخشى از دارایى هاى بلوکه شده ایران که بیشتر منظور 7میلیارد بلوکه شــده در کره جنوبى است را آزاد کند ولى بعید به نظر مى رسد دولت ایران قبول کند چون مى خواهد مشخصا یک توافق باثبات داشته باشد تا سرمایه گذاران براى سرمایه گذارى اعتماد داشته باشند و بدانند که نســبت به آینده تشکیکى وجود ندارد بنابراین تن دادن به یک توافق موقت اگرچه مى تواند اقتصاد ما را مثبت کند ولى نتایج آن خیلى کوتاه مدت اســت و نمى توان روى آن حساب کرد.

بنابراین دولت ایران توافق موقت را نپذیرد اما پیش بینى این است که باید تکلیف مذاکرات ما با آژانس تا خردادماه مشخص شود و به سوالات ما با آژانس پاسخ داده شود. اگر در این بخش ایران موفق شود که مشکل خود را با آژانس حل کند احتمال قریب به یقین آمریکایى ها مذاکرات را شــروع خواهند کرد چون دیگر بهانه اى براى به تاخیر انداختن مذاکرات ندارند و اینجاست که باید ببینیم به سمت چه توافقى خواهند رفت و پیش بینى اینکه چه توافقى شکل مى گیرد، مشکل است یا اصلا شکل مى گیرد یا نه؟ ولى به هر حال به نظر مى رسد که شروع مذاکرات منوط به حل مشکل ما با آژانس است.

منبع: آرمان ملی

480337