خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن بامداد سه‌شنبه با تائید این موضوع که کشورش در رهگیری تعدادی از پهپادهای پرتاب‌ شده توسط ایران علیه رژیم صهیونیستی در عملیات تنبیهی «وعده صادق»، به این رژیم کمک کرده است، گفت: با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم.
«اسرائیل هفت اکتبر در مقابل حماس شکست خورد، در مقابل حزب‌الله که مدام به ما حمله می‌کند و توانست ساکنان شمال را از آنجا تخلیه کند، شکست خورد و در برابر ایران که در حمله مستقیم به اسرائیل تردیدی نداشت، شکست خواهد خورد.»
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: ما بارها از سازمان ملل خواسته‌ایم اقدامی فوری برای مهار اسرائیل انجام دهد اما آمریکا و هم‌پیمانان آن مانع هر اقدامی از جانب شورای امنیت جهت انجام وظایف آن در محافظت از صلح و امنیت بین المللی و پایان دادن به جنایات اسرائیل و محاکمه این رژیم می‌شوند.
اوست خدایی که کافران اهل کتاب (یهود بنی‌نضیر را که با مکر و حیله در پی قتل پیامبر خدا بودند‌) برای اولین بار از دیارشان بیرون کرد و شما مسلمانان هم هرگز گمان نمی‌کردید که آنها از دیار خود بیرون روند و آنها نیز حصارهای محکم خود را نگهبان خویش می‌پنداشتند تا آنکه (عذاب) خدا از آنجا که گمان نمی‌کردند بر آنها فرود آمد‌». ... آن شب آسمان غزه زیباتر از همیشه بود.
جامعه جهانی، به طرق مختلف سعی کرد که مکانیزم‌ها و سازوکار‌هایی برای مهار نسل‌کشی فراهم آورد که عمده‌ترین آنها، مکانیزم‌های حقوقی و برجسته‌ترین آن‌ها کنوانسیون ضد نسل‌کشی ۱۹۴۸ است.
ضربت ترکیبی که شنبه شب به رژیم صهیونیستی وارد شد، کف توانمندی‌های ایران بود. در مقابل، اسرائیل با حداکثر توانمندی‌های رادارای و پدافندی نتوانست موشک‌ها و پهپاد‌های مهاجم را عقب براند. قلعه ساختن و دور خود حصار کشیدن، عادت تاریخی یهودیانی است که یک بار در قلعه خیبر، مغلوب حضرت خیبرشکن‌(ع) شدند. اسرائیل هم نشان داده که بدون دیوار‌های حائل، دوام نمی‌آورد.
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای آتش‌بس و تبادل اسرا منفی بوده است.
دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل در مورد حملات شب گذشته ایران به اهدافی در اسرائیل، یادآور شد که جهان امروزی در آستانه یک بحران جدی و جدید در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است.