اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات سبد ۱۱ قلمی غذایی برای حمایت از خانوارهای مشمول در طرح کالابرگ الکترونیک را تشریح کرد.
آخرین اخبار مبنی بر احتمال پرداخت یارانه معیشتی جدید توسط دولت به مناسبت دهه فجر و ۲۲ بهمن، برخی افراد را مطلع ساخته است. همچنین، منابع معتبر افزایش چشمگیری در مبلغ یارانه معیشتی را اعلام کرده‌اند.
معاون تربیت و آموزش ارتش از پرداخت وام خوداشتغالی به سربازان تا سقف ۳۰۰میلیون و در حوزه‌های کارآفرینی تا سقف ۴ میلیارد تومان خبر داد و گفت: ما براساس نوع کار و نیاز به تجهیزات هر حرفه، مبلغ وام را در نظر گرفتیم و براساس طبقه‌بندی نوع شغل‌ها که کارآفرینی بالاترین مقطع است تا مراحل کارگاهی که بخواهد شروع شود ما سقف وام را تا ۴ میلیارد تومان ارتقا دادیم.
محمود حسنلو به آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان اشاره کرد و گفت: فرآیند تقسیم ارث متوفیان سهام عدالت بین وراث از طریق سامانه «میراث» در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام خواهد شد.
مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزان روستاییان و عشایر گفت: حداکثر عیدی که می توان امسال پرداخت کرد یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است که این رقم باید تصویب شود اما یک میلیون تومان قطعی است.
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: کارفرمایان نباید عیدی کارگران را به سال بعد موکول کنند و در صورت امکان با حقوق بهمن ماه عیدی را به دست کارگرانشان برسانند.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، گفت: برای سال آینده ‎بانک مرکزی، ۸ بانک را در مسیر اصلاح قرار داده است و طبق تاکید دکتر فرزین، بانکی که اصلاح نشود منحل خواهد شد.
طبق وعده‌ها قرار است مرحله دوم واریز سود سهام عدالت در ماه اسفند اجرا شود. مهدی حاجی‌وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، اخیراً زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت را «اواخر سال» اعلام کرده است.
افزایش دستمزد در شرایطی که دولت قادر به تامین هزینه نبوده و به استقراض از بانک مرکزی یا روشهای مشابه روی می آورد به مثابه آب شور دادن به تشنه ای است که تشنگی را زیاد کرده و رفع عطش نمی کند.
در حال حاضر برنامه رفع سوءتغذیه مادران باردار و شیرده با همکاری وزارت بهداشت و تامین منابع از سوی بنیاد مستضعفان را اجرا می‌کنیم که در حال حاضر ماهانه کارت حمایتی ۶۰ هزار مادر دچار سوءتغذیه ۳۵۰ هزار تومان شارژ می‌شود.
معاون روابط کار با اشاره به اصلاح قانون بیمه بیکاری گفت:در حال اصلاح موادی از قانون بیمه بیکاری با حضور شرکای اجتماعی هستیم که اصلاحات آن در هیئت دولت مطرح است تا بتوان بعد از اصلاح به عنوان لایحه دولت به مجلس ارسال کنیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح جزئیات طرح فجرانه، گفت: مزیت بزرگ این طرح، حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای مشمول شدن یارانه تشویقی است و تا سه ماه همه یارانه بگیران می‌توانند برای خرید در طرح کالابرگ از یارانه تشویقی جدید بهره‌مند شوند.
در شرایطی که مقام معظم رهبری هفته قبل بر لزوم حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران تأکیدکردند کارشناسان بر این باورند که بخش مهمی از اقتصاد ایران در اختیار دولت و نهادهای شبه‌دولتی است و سهم بخش خصوصی کمتر از ۱۵درصد از کل اقتصاد ایران است.