برگزاری کمیسیون تجاری بین دولتی ایران و روسیه

معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که این کشور و ایران کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی را به زودی در تهران برگزار خواهند کرد.
تصویر برگزاری کمیسیون تجاری بین دولتی ایران و روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از خبرگزاری تاس، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در گفتگو با تاس اعلام کرد که این کشور و ایران کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی را به زودی در تهران برگزار خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاریخ برگزاری این رویداد تجاری تصریح کرد که این نشست در 28 فوریه برگزار خواهد شد.

نواک در پاسخ به این سوال که آیا در این کمیسیون بین دولتی درباره ایجاد یک هاب گازی بحث خواهد شد و این که آیا ممکن است توافقنامه‌ای در مورد پروژه‌های مشترک گازی در آنجا امضا شود یا خیر، گفت که طرفین "در این زمینه کار می‌کنند و شرکت‌هایشان در حال تعامل هستند."

نواک، معاون نخست وزیر روسیه پیش از این طی اظهاراتی اعلام کرده بود که شرکت گازپروم موضوع ایجاد یک هاب گازی در ایران را بررسی خواهد کرد و افزود که اگر این پروژه ظرفیت خوبی داشته باشد، مسکو در آن مشارکت خواهد کرد.

وی گفت: من فکر می‌کنم که شرکت گازپروم ما این موضوع را بررسی خواهد کرد و اگر واقعاً و به طور بالقوه پروژه خوبی باشد، البته در آن شرکت خواهد کرد. و روسیه نیز همین اقدام را انجام خواهد داد. اما ارزیابی و بررسی آن (پروژه) ضروری است.

گزارش‌ها حاکی است که ایران قصد دارد با مشارکت روسیه، قطر و ترکمنستان، یک هاب گازی در منطقه صنعتی عسلویه در استان بوشهر ایجاد کند.

عسلویه به عنوان قطب تولید بزرگترین میدان نفت و گاز جهان یعنی میدان پارس شمالی-جنوبی شناخته می‌شود که در بخش مرکزی خلیج فارس در آب‌های ایران و قطر واقع شده است.

مجموع ذخایر زمین شناسی این میدان 51 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و 7.7 میلیارد متر مکعب میعانات تخمین زده شده است.

بر اساس این گزارش، ذخایر قابل استحصال 35.6 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و 3 میلیارد متر مکعب میعانات تخمین زده شده است.

منبع: تسنیم

599674