به گزارش سایت خبری پرسون، نخستین جشنواره فناورانه روابط عمومی که با حمایت همراه اول از 22 اردیبهشت ماه در دانشگاه علامه طباطبایی آغاز به کار کرده و تا روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه ادامه دارد، در دومین روز اجرای خود به سراغ بوتکمپ «رسانه در عصر هوش مصنوعی» رفت.
این دوره آموزشی فشرده مهارت محور نیز با حمایت همراه اول و با هدف توانمندسازی دانشجویان و فعالان حوزه ارتباطات برای ورود به بازارهای جدید کاری و اشتغال، عصر روز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 برگزار شد.
این دوره که با راهبری رامین طوسی، فعال حوزه هوش مصنوعی و دارای مدرک دکتری مخابرات سیستم از دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن مرور مقدمات و مفاهیم پایه، به تشریح اقدامات بین المللی در زمینه ایجاد پیوند بین صنعت رسانه و هوش مصنوعی پرداخت. در نهایت با معرفی ابزارهای ترند و کاربردی در این بخش، نحوه کار با هر کدام از آنها به صورت تخصصی برای دریافت بهترین خروجی تشریح شد.
استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی که این روزها در حوزه «رسانه» رونق دارد و روزنامه نگاران و خبرنگاران به شکل های مختلفی در حال بهره برداری از ظرفیت های آن هستند، کمک می کند تا حجم زیادی از داده ها به سرعت و با کارآمدی بالا تجزیه و تحلیل شوند.
این ابزارها به اهالی رسانه اجازه می دهد تا گرایش ها و بینش هایی که ممکن است نادیده گرفته شده باشند را کشف کنند.
هوش مصنوعی همچنین می تواند به بررسی واقعیت و تأیید اطلاعات کمک و روند صحت سنجی گزارش های خبری را تسریع کند. ابزارهای توسعه یافته در این حوزه که قابلیت تولید محتوا در قالب های مختلفی را دارند، به روزنامه نگاران کمک می کند تا محتواهای خود را برای مخاطبان شخص سازی کنند تا منجر به خلق داستان هایی جذاب تر برای آنان شود.
به طور کلی ترکیب ابزارهای هوش مصنوعی در روزنامه نگاری، می تواند با ساده سازی فرآیندها، منجر به بهبود شاخص دقت شده و کیفیت کلی گزارش های خبری را ارتقا بخشد.
از آن جهت که ابزارهای هوش مصنوعی می تواند کارایی و بهره وری روزنامه نگاران و خبرنگاران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، نیاز است که این قشر کار با ابزارها را برای ایجاد و تولید محتوا بیاموزند.
علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی می تواند به خودکارسازی وظایف تکراری کمک کند و همانطور که گفته شد به تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی واقعیت ها بپردازد و به روزنامه نگاران این امکان را بدهد که بیشتر بر روی ساختن داستان های جذاب تمرکز کنند.
دستیابی سریع به بینش ها و روندهای ارزشمند از مجموعه داده های بزرگ، نیز از دیگر مزایای کار با ابزارهای هوش مصنوعی است و به تولید محتوای آگاهانه تر و تاثیرگذارتر کمک می کند.
روزنامه نگاران در سراسر جهان به طور فزاینده ای از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای گزارش دهی و تولید محتوا استفاده می کنند؛ کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، چین، ژاپن و آلمان از جمله پذیرندگان پیشرو فناوری هوش مصنوعی در روزنامه نگاری هستند.
بررسی مدل های هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT که اکنون به مرحله ای از رشد رسیده اند و می توانند با مسائل روبرو شوند (مثلا یک مسئله ریاضی را حل کنند)، از دیگر مباحث مطرح در این بوتکمپ بود.
در این دوره آموزشی کاربردی، به فعالیت برخی شرکت های پیشرو در حوزه هوش مصنوعی در کشور نظیر «همراه اول» هم اشاره و گفته شد که در یک نمونه از فعالیت های هوش مصنوعی اپراتور اول تلفن همراه کشور، دو سال گذشته روی پروژه تولید جلوه های ویژه بصری کار کرد.
این پروژه به کاربران اجازه می داد با موبایل خودشان ویدیویی را ضبط کرده و بارگذاری کنند؛ سپس با انتخاب کاراکتر انیمیشنی موردنظر خود، این کاراکتر به جای آنها حرکت و صحبت کند که در واقع بسیار کمک کننده برای خلق ویدیوهای زیاد و ساده بود.
گفتنی است در جریان برگزاری این بوتکمپ، مجموعه ای از ابزارهای هوش مصنوعی دستیار تولید و توزیع محتوای خبری، تولید و ویرایش عکس و ویدیو، ایجاد زیرنویس اتومات، خلق محیط واقعیت افزوده، تولیدکننده جلوه های ویژه، تولیدکننده موسیقی، نظارتی محتوا و... معرفی، نحوه کار با آنها تشریح و نقاط قوت و ضعف هر کدام بررسی شد.
منبع: همراه اول