مانور دریایی ایران،روسیه و چین؛ نوید امنیت‌بخشی در آب‌های منطقه

مهدی خورسند گفت: مانور ایران، روسیه و چین یک سد جالبی را در جهت امنیت آب‌های منطقه غرب آسیا ایجاد می‌کند که این سد می‌تواند از صلح جهانی حمایت کند.
تصویر مانور دریایی ایران،روسیه و چین؛ نوید امنیت‌بخشی در آب‌های منطقه

به گزارش سایت خبری پرسون، رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴، با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و شناوری کشورهای چین و روسیه امروز - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - برگزار می‌شود و نمایندگانی از کشورهای عمان، آذربایجان، قزاقستان،پاکستان و آفریقای جنوبی نیز حضور دارند. برای بررسی بهتر این رزمایش و اهمیت نتایج این رویداد در منطقه خاورمیانه با مهدی خورسند تحلیلگر مسائل منطقه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

هدف از انجام این رزمایش

خورسند در ابتدا گفت: این رزمایش برای حفاظت از فعالیت‌های اقتصادی دریایی هدف‌گذاری شده است. این اتفاق امر مسبوق به سابقه‌ای است و پیش از آن ایران، روسیه و چین چه در اقیانوس هند و چه در آب‌های دریای عمان این اتفاق را رقم زده بودند. اما نکته مهم که باید گفته شود این است که رزمایش مرکب، تنها با حضور این سه کشور نیست و نمایندگانی از کشورهای عمان، آذربایجان، قزاقستان،پاکستان و آفریقای جنوبی نیز به عنوان ناظر حضور دارند که پیام صلح و مودت بیشتری را وجود این حضار منتقل می‌کند.

دزدان دریایی غربی با ماجراجویی‌های خود در منطقه ناامنی ایجاد می‌کنند

وی افزود: ما شاهد یک ماجراجویی از سوی غربی‌ها در آب‌های منطقه‌ای خودمان هستیم. تا پیش از حضور این غربی‌ها ما مشکلی از باب ناامنی در آب‌های منطقه‌ای نداشتیم، اما درحال حاضر کار به جایی رسیده است که کشورها درحال دفاع از مناطق دریایی خودشان هستند. به طور مثال علی‌رغم فشارهایی که بر یمنی‌ها هست که آنان را متجاوز و جنگ‌طلب توصیف می‌کنند؛ باید گفت ابتدائا یمنی‌ها در مقام دفاع از خود هستند و در ثانی در حال دفاع و جلوگیری کردن از به یغما رفتن نفس منطقه توسط دزدان دریای غربی هستند. دزدانی که با حضور نفتکش‌های آمریکایی، انگلیسی و حتی اسرائیلی در آب‌های منطقه رفت و آمد می‌کنند و با فروش نفت این مناطق در پی ضربه زدن و ایجاد ناامنی در منطقه هستند. امروزه برای ما مردمان منطقه غرب آسیا به خوبی روشن شده است که عامل ناامنی‌های دریایی نه کشورهای مستقل بلکه کشورهای غربی از جمله آمریکاست.

نوید امنیت‌بخشی در آب‌های منطقه

این تحلیلگر مسائل منطقه درمورد سایر ابعاد این مانور گفت: این مانور یک سد جالبی را در جهت امنیت آب‌های منطقه غرب آسیا ایجاد می‌کند که این سد می‌تواند از صلح جهانی حمایت کند. موضوع امنیت انرژی و ترددهای اقتصادی در این منطقه بی‌شک ثبات را به بازار و تجارت جهانی هدیه خواهد کرد. به گمان من یک جامعه دریایی با آینده مشترک می‌تواند پیش‌روی ایران، روسیه و چین باشد. با توجه به مرحله گذار نظم بین‌المللی که در آن قرار داریم وجود یک محوریت و قدرت دریایی در این‌آب‌ها می‌تواند در امنیت کشورها و اقتدار اقتصاد ما اثرگذار باشد.

منبع: همشهری آنلاین

613885