ثبت «حلوا جوزی» جاجرم در فهرست میراث ناملموس کشور

خراسان شمالی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: پرونده فنون و مهارت پخت «حلوا جوزی» (کنجدی) شهرستان جاجرم برای ثبت ملی به وزارت میراث‌ فرهنگی فرستاده شد.
تصویر ثبت «حلوا جوزی» جاجرم در فهرست میراث ناملموس کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا قهرمانیان اظهار کرد: اکنون بیش از ۱۵۱۱ اثر منقول، غیرمنقول و طبیعی در استان شناسایی شده که ۷۶۴ مورد از این آثار به ثبت ملی و هفت اثر به ثبت جهانی رسیده است.

وی ادامه داد: حلوای کنجدی، یکی از شیرینی‌های تهیه‌شده با مواد طبیعی و بدون افزودنی است که به استناد گفته‌های بزرگان شهر از دوره قاجار تا امروز پخته می‌شود. این شیرینی به‌ دلیل ارزش غذایی بالا و طبع گرمی که دارد بیشتر در فصل زمستان در مراسم شادی، اعیاد، شب چله و مسافرت‌ها و ... به‌عنوان تنقلات استفاده می‌شود.

قهرمانیان توضیح داد: حلوای کنجدی با اضافه‌ کردن کنجد به شیره انگور جوشانده و در دیگ‌های بزرگ همراه ریشه گیاهی به نام بیخ به‌ عنوان قوام‌دهنده که در کوه‌های اطراف جاجرم می‌روید، تهیه می‌شود. سپس با مغز گردو تزیین و در انواع مختلف مانند حلوای کنجدی معمولی، حلوای طلا بدون کنجد و با گردوی زیاد و حلوای سرکبچه با کنجد تف‌خورده عرضه می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی تأکید کرد: هنوز پنج کارگاه فعال تهیه این شیرینی در جاجرم وجود دارند و طرز تهیه این شیرینی سینه‌ به‌ سینه و نسل به نسل منتقل شده است.

منبع: ایسنا

598109