بستن راه‌های گریز مالیاتی راه کاری برای رسیدن به بودجه بدون نفت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اهمیت بسته شدن راه‌های گریز مالیاتی برای رسیدن به اقتصاد بدون نفت پرداخت.
تصویر بستن راه‌های گریز مالیاتی راه کاری برای رسیدن به بودجه بدون نفت

به گزارش سایت خبری پرسون، سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره میزان محقق شدن هدف بودجه ریزی بدون اتکا به درآمدهای نفتی گفت: اینکه بخواهیم کلاً اتکا به درآمدهای نفتی را در بودجه به صفر برسانیم تقریباً غیر ممکن است.

وی در ادامه بیان کرد: بودجه در کشور ما با توجه به منابع عظیم نفتی در تمام دهه‌های گذشته بر مبنای نفت بسته می‌شد که البته اقدامی اشتباه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای کم کردن وابستگی به درآمدهای نفتی باید سبد درآمدی دولت گسترده‌تر شود که در این مسیر نگاهی به تجربیات سایر کشورها نشان می‌دهد که بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا اصلاً این منابع را در اختیار ندارند و صرفاً با درآمدهای مالیاتی هزینه‌های جاری کشور را تأمین می‌کنند.

سلیمی توضیح داد: ما هم در کشور باید به دنبال شناسایی پایه‌های مالیاتی جدید برویم و منابع درآمدی از محل مالیات را بیشتر کنیم. فرار مالیاتی در کشور ما گسترده است و ما با یک اقتصاد زیر زمینی گسترده رو به رو هستیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: از سال گذشته که سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی در کشور اجرایی شده ۲ هزار و ۵۰۰ جودی جدید مالیاتی شناسایی شده‌اند و این خودش نشان دهنده فرار مالیاتی بالا در کشور است و قطعاً مشاغل زیاد دیگری هم در کشور هستند که فرار مالیاتی زیادی دارند و هنوز شناسایی نشده‌اند.

سلیمی گفت: هدف از کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه و افزایش مالیات‌ها فشار وارد کردن به مردم و تولید کنندگان نیست زیرا آنها در فشار مضاعفی قرار دارند. مالیات این مشاغل افزوده نخواهد شد بلکه سازمان امور مالیاتی تلاش خواهد کرد فرار مالیاتی مشاغل خاص را شناسایی کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: افزایش مالیات مردم عادی و تولید کنندگان باعث نارضایتی خواهد شد، باید به سمت شناسایی افراد و مشاغلی برای اخذ مالیات رفت که فرار مالیاتی دارند.

سلیمی توضیح داد: از سوی دیگر برای افزایش منابع درآمدی باید موازنه‌ای بین سبدهای مختلف درآمدی ایجاد کنیم و به صادرات، معادن، سنگ‌های معدنی، کشاورزی، پتروشیمی و.... هم توجه کنیم تا با استفاده از آنها هم کسب درآمد کنیم و منابع حاصل از این منابع درآمدی را صرف زیر ساخت‌ها کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با ۱۵ کشور مرزهای آبی و خاکی داریم و می‌توانیم با استفاده از ظرفیت آنها کسری بودجه خود را جبران کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اگر شفافیت مالیاتی ایجاد شود قطعاً با افزایش عادلانه درآمد مالیاتی دولت مواجه خواهیم شد زیرا خیلی از افراد و مشاغل هستند که از منابع کشور استفاده می‌کنند و مالیاتی نمی‌پردازند، باید راه‌های گریز مالیاتی این مشاغل بسته شود.

منبع: مهر

562315