علت واقعی سفید شدن موها چیست؟

شمار کمی مردان تلاش می‌کنند سفید شدن موهایشان را پنهان کنند و برخی حتی به آن افتخار می‌کنند، اما موی سفید برای اغلب زنان داستان متفاوتی دارد.
تصویر علت واقعی سفید شدن موها چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس یک مطالعه بالینی در حالی که تنها ۳۱٪ مردان موهای خاکستری خود را هنگام ظاهر شدن اولیه آنها اصلاح می‌کنند، این رقم در زنان به ۸۲٪ می‌رسد. بر اساس یک گزارش دیگر زنان همچنین بیشتر از مردان به رنگ کردن موهای خود روی می‌آورند - حدود نیمی از آنها این کار را انجام می‌دهند.

چنین تلاش‌هایی اغلب برای پنهان کردن علائم پیر شدن به کار گرفته می‌شوند، اما سن همیشه تنها عامل دخیل نیست. در حالی که در اکثر مردم از اواسط تا اواخر دهه ۳۰ زندگی ظهور موهای سفید شروع می‌شود،در برخی دیگر خیلی زودتر این اتفاق می‌افتد که نشان می‌دهد سن فرد تنها مقصر تغییر رنگ مو نیست.

علت سفید شدن موها در سنین پایین چیست؟

سفید شدن مو همان اتفاقی است که وقتی سلول‌های تولید کننده رنگ در بدن متوقف می‌شوند و دیگر رنگدانه طبیعی ملانین را تولید نمی‌کنند. این اتفاق به طور طبیعی با افزایش سن در اکثر افراد رخ می‌دهد، اما سفید شدن و سفید شدن زودرس مو هم می‌تواند به دلیل برخی محرک‌های محیطی اتفاق بیفتد.

این محرک‌ها شامل مواجهه بیش از حد با نور خورشید است، زیرا پرتوهای ماورای بنفش یا UV می‌توانند رادیکال‌های آزاد ایجاد کنند که باعث آسیب به سلول‌هایی می‌شوند که رنگ مو را تولید می‌کنند.

کمبود ویتامین B12 هم می‌تواند در برخی افراد موجب سفبد شدن زودرس شود و سیگاری‌ها نسبت به غیرسیگاری‌ها در معرض خطر بیشتری سفید شدن مو هستند. موسسه ملی سلامت آمریکا گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد استرس هم می‌تواند باعث سفید شدن زودرس مو شود.

اما شایع‌تر از عوامل محیطی یا رفتاری، زمان سفید شدن مو عمدتاً بوسیله ژنتیک کنترل می‌شود.

البته ممکن است شما اولین فردی در خانواده‌تان باشید که زودتر از بقیه سفید می‌شود، اما به هر خال تحقیقات نشان می‌دهد که این پدیده عمدتاً ژنتیکی است.

چگونه از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کنیم

یک پرسش رایج در میان افراد پس از ظهور موهای سفید این است که آیا می‌توان از پیشرفت یا حتی وقوع آن جلوگیری کرد؟

پاسخ کوتاه این است که خیر، مطلقاً نمی‌توان چنین کاری کرد. اما اگرچه نمی‌توانید ژن‌هایتان را تغییر دهید، می‌توانید رفتارتان را تغییر دهید و برخی رفتارها می‌تواند بر زمان و میزان سفید شدن موها تأثیر بگذارد.

برخی از کارهایی که می‌تواند کمک کند عبارتند از: حفظ یک رژیم غذایی متعادل، اطمینان از دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری - به ویژه ویتامین B12 و اسید فولیک - و پرهیز از سیگار کشیدن

همچنین توصیه می‌شود که از مواجهه با آلاینده‌های محیطی که می‌توانند استرس اکسیداتیو ایجاد کنند یا رادیکال‌های آزاد تولید کنند و می‌توانند به موها آسیب برسانند یا باعث تسریع سفید شدن آنها شوند, پرهیز شود.

آیا موهای خاکستری می‌توانند دوباره رنگی شوند؟

برخی دیگر می‌خواهند بدانند آیا پس از سفید شدن موهایشان، امکان بازگشت رنگ آنها وجود دارد یا خیر. در این باره هم پاسخ به چند عامل بستگی دارد. اگر تغییر رنگ مو به دلیل ژن‌ها باشد، هیچ کاری نمی‌توان کرد تا این مو به طور دائم به رنگ اولیه اش بازگردد.. اما اگر سفید شدن موها به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای یا بیماری‌های مانند بیماری تیروئید باشد، بهبود این کمبودها یا درمان بیماری ممکن است بازگشت رنگ مو کمک کند.

و هنگامی که استرس عامل اصلی باشد، تحقیقات نشان می‌دهد و متخصصان می‌گویند اگر میزان استرسی پایین آورده شود، پنجره‌ای از فرصت برای بازگرداندن رنگ موهای سفید شده وقتی برای اولین بار شروع به خاکستری شدن می‌کنند، وجود دارد. استرس را از طریق تکنیک‌های آرام‌سازی مانند مراقبه یا یوگا کنترل کنید

اگر استرس مسئله نباشد، یا اگر نگران هستید که زودتر از اعضای خانواده هم‌سن و سالتان موهایتان سفید شده است یا دلیل دیگری برای نگرانی از سفید شدن زودرس موهایتان وجود دارد، با پزشک معالج خود مشورت کنید تا احتمال هرگونه بیماری زمینه‌ای رد شود.

منبع: همشهری آنلاین

533386